Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
SNERTEN SAK: Joda-jolla har støvet ned siden 80-tallet, men nå tester Joda igjen interessen for klassikeren.
SNERTEN SAK: Joda-jolla har støvet ned siden 80-tallet, men nå tester Joda igjen interessen for klassikeren.

Blåser støvet av ungdomsracer

Den spreke ungdomsjolla Joda 330 har gjenoppstått. Joda-eier Ingmann Gjeruldsen fikk blod på tann da han børstet støvet av de gamle formene. Foreløpig har han laget to snertne småracere.

Publisert Sist oppdatert

Da totakteren forsvant, og lette 9,9-hesteren med den, rammet det markedet for små barnejoller. De tyngre firetakterne var ikke egnet for små joller rundt tre meter. Nå har imidlertid gode, gamle Joda i Grimstad pusset støvet av formene til Joda 330 (som nå heter 320), og har støpt opp to båter. Er interessen tilstede, utelukker ikke Ingmann Gjeruldsen at han vil fortsette å bygge den snerte ungdomsjolla.

80-talls klassiker

Den lille jolla, som i sin tid ble tegnet av Alf Jensen, er et ekte barn av 1980-tallet, og ble produsert i rundt femti eksemplarer, i følge Ingmann Gjeruldsen, som fortsatt holder liv i bedriften Joda Industrier på Hasseltangen på Fevik.
-Det er 30 år siden vi laget den første, og vi holdt på frem til midten av 1980-tallet, forteller Gjeruldsen.
-Den første bygde jeg til sønnen min, og nå er det barnebarna som gjerne vil ha. Så får vi se om det er interesse for båten utover familien. Jeg er ikke helt ferdig med kalkylen enda, men det ser ut til at vi kommer ut på rundt 55.000 kroner for komplett båt med lanterner, bøyle, puter, nakkeputer, kalesje og kabelstyring. Motor kommer i tillegg, sier Gjeruldsen.

I utstilling på Fevik

Nå står en av båtene i utstillingen til Agder Båt og Suzukisenter på Hasseltangen i Grimstad.
-Jeg hadde formen stående, så jeg pusset den opp og støpte opp to stykker. Prototypen fikset jeg opp til barnebarnet og da ble jeg litt gira. Og så fant jeg en toppskjerm, og da var jeg i gang, sier Ingmann Gjeruldsen.
For mer informasjon: www.joda.no