Greenline 46 får du både med og uten flybridge. Her er flybridgeversjonen.

Ny miljøvennlig dame

Greenline har etablert seg i Europa med sine hybridbåter. Nå utvides utvalget med en 46-foter.

Publisert Sist oppdatert

I Norge har ikke Greenline vært noen umiddelbar suksess. Men det håper Kragstad AS å gjøre noe med, etter at de overtok agenturet fra Sol Marine i fjor sommer.

Den nye Greenline 46 har kan leveres med en rekke motoralternativer. Den minst miljøvennlige varianten har to ganger 380 hesters QSB-motorer, som gir den seilbåtinspirerte farkosten en toppfart på 23 knop. Med minste dieselpakke på totalt 440 hk (Volvo Penta D3-220) er toppfarta 17 knop. Båten er en såkalt hybridbåt, som vil si at den har både diesel- og el-motor. For en stille og miljøvennlig seilas kan de to el-motorene på 14 kW (19 hk) kobles inn. Da kan man seile i 20 nautiske mil, altså 37 kilometer, før dieselmotorene må kobles inn, slik at disse lader batteriene til el-motorene.

Hvor miljøvennlig båten, med sine fire motorer, egentlig er, kan nok diskuteres. Når elmotorene lades med solcellepanelet, og man tøffer rundt på el-drift er den i alle fall grønn. 

Fordelen med el-motoren er det ekstremt lave lydnivået. Hør bare på vår video fra Greenline 33:

I tillegg til å kunne lades via landstrøm og dieselmotorer, har Greenline 46 solcellepanel på taket, som også bidrar til lading av batteriene.

Under dekk har båten tre lugarer og to baderom. Den største lugaren ligger forut, mens to lugarer er plassert midtskips. Alle tre har dobbeltkøye.

Båten er ikke ustilt under Boot i Düsseldorf, der Greenline viser frem en spesialversjon av Greenline 33 og Greenline 40. 46-foteren er ventet å være klar til høsten.

Norsk pris havner på 3,4 millioner med to Volvo Penta D3 220.

Norsk importør: www.kragstad.no

Fakta

CE-kategori: B

Lengde (meter): 14.60

Bredde (meter): 4.80

Lengde (fot): 47.00

Vekt (kg): 13200

Dyptgaende (meter): 1.10

Drivstoff (liter): 1500

Motoreffekt fra (hk): 440.00

Motoreffekt til (hk): 760.00