Dette er skissen til den nye politibåten i Bergen. Båten er bygget på skroget til 36 Supersport, men politiets versjon får overbygg, som tegningen viser.
Dette er skissen til den nye politibåten i Bergen. Båten er bygget på skroget til 36 Supersport, men politiets versjon får overbygg, som tegningen viser.

Politiets ekstreme våpen

Den nye politibåten i Hordaland har en toppfart på 75 knop. Det tilsvarer 140 kilometer i timen.

Publisert Sist oppdatert

Politiet i Hordaland satser virkelig på sjøtjenesten. Toppfarta på den nye Goldfish politibåten er hele 75 knop. Kontrakten er signert og båten skal leveres til neste sesong.

Politiet i Bergen har i år hatt en Delta 34 SideWalk som politibåt. Den har en toppfart på 46 knop. Men det blir ingenting i forhold til Goldfishen som skal i drift neste år.  P36 Supersportskroget er testet til hele 102 knop med to Ilmore bensinmotorer, samme blokk som står i Dodge Viper. Men så rask blir ikke politiets båt. Likevel er toppfarta på 75 knop imponerende. Denne farta oppnår den ved hjelp av to Yanmar D-max-motorer som totalt yter 760 hestekrefter.

Båten er en spesialutgave av 36 P1 Supersport med overbygg, til fem millioner kroner. Goldfish boat i Son har tidligere levert spesial-RIBer til blant annet det amerikanske og norske forsvaret. De har også levert to svært potente 29 RIB Tendere til politiet.

-Jeg tror vi blir valgt fordi vi har levert båter både til politi og forsvar tidligere, sier prosjektleder Fredrik Bolstad i Goldfish til Båtmagasinet.

Som kjøpet viser vil politiet på Vestlandet satse på sjøtjenesten.

- Høy hastighet vil bedre vår responstid. Politibåten har et stort område å dekke. Denne båten vil være godt egnet for redningsoppdrag, transport av patruljer og ikke minst kontrollvirksomheten, sier visepolitimester John Reidar Nilsen til BA.

-Dette er en 11 meters RIB med to Yanmar diesel som gir båten en toppfart på 75 knop, sier prosjektleder Fredrik Bolstad.

Med stor sannsynlighet er dette Norges raskeste politibåt. Vi i Båtmagasinet kjenner i alle fall ingen raskere. I 2006 fikk politiet i Agder en Protector RIB som var god for 57 knop. Dette ble senere toppet med samme båttype hos politiet i Vestfolk. Denne Rayglass Protector-båten gikk drøyt 60 knop, omtrent det samme som den gamle Fabio Buzzien i Bergen.

KONTRASTER: Den nye politibåten blir noe ganske annet enn denne tjenestebåten vi fotograferte for et par år siden.

Bolstad kan fortelle at Goldfish ønsker å satse på dette utstillingsvinduet også i fremtiden.

-Båten er bygget etter spesifikasjoner fra politiet. Den er blant annet utrustet med sambandsutstyr, navigasjonsutstyr og utstyr til søk og redning. Komminikasjonssystemer er viktig, og totalt sett har dette blitt en komplett båt som passer Politiets krav, sier Bolstad.

Supersport P36 supersport er designet av Pål Sollie.

Fakta

CE-kategori: A

Produksjonsland: Norge

Lengde (meter): 11.22

Bredde (meter): 2.20

Lengde (fot): 37.00

Vekt (kg): 3200

Dyptgaende (meter): 1.05

Drivstoff (liter): 640

Max. antall personer: 6

Motoreffekt fra (hk): 600.00

Motoreffekt til (hk): 860.00

Opplysninger: www.goldfishboat.com

Powered by Labrador CMS