Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.
Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.

To norske

På den store båtmessen i Düsseldorf har vi funnet bare to båter som er bygget i Norge.

Publisert Sist oppdatert
Kubotamotoren fra Beta Marine er en diesel firesylindret rekkefirer på 35 hester. En vanlig sugemotor uten elektronikk.
Kubotamotoren fra Beta Marine er en diesel firesylindret rekkefirer på 35 hester. En vanlig sugemotor uten elektronikk.

Noe overraskende er det at det kun er to båter vi har funnet som er bygd i Norge på den store båtmessen i Düsseldorf. Den ene er en gjenganger på denne messen. Pioner- og Steadybåtene som produseres på Bjørkelangen er fortsatt like populære i Tyskland. I tillegg fant vi en debutant, nemlig den Askøyproduserte fugl Phønix, Gimle 22. Det er Serkur Marine som kjøpte de gamle Gimle 22-formene fra den tidligere Kristiansandbaserte produsenten. Formene ble fraktet til Askøy, og det var bare skroget som ble med videre i utviklingsprosessen, forteller Tommy Jørgensen i Serkur Marine. Han har stor tro på at hans versjon av Gimle 22 også kan egne seg godt for det tyske markedet. Båten er synkefri, har et deplasementsskrog og firesylindret Kubota/Beta Marine-dieselmotor på 35 hester. Den samme motoren som Harding livbåter bruker. En standard sugemotor uten elektronikk.

For fiske og skjærgård

Grunnen til at båten er synkefri er at den er skumfylt fra esingen og ned til bunnen av skroget og store deler av rommet under dørken. Det gir en oppdrift på 1.500 kg. Båten har en tørrvekt på ca 1.400 kg, men når den ligger på vannet trenger den adskillig mindre ekstra oppdrift, sier Jørgensen. Med 35-hesteren oppnår man en toppfart på 10 knop.
Dørken er ren rundt et midtmontert styrhus som er åpent i akterkant. På motorlokket er det montert to stoler. I tillegg er det et par sitteplasser foran styrhuset oppå et stuverom og et par sitteplasser på benken helt forut. Som ekstrautstyr har man laget en akterbenk med et stuverom i. Rundt hele uteplassen er det solide griperekker i syrefast stål. Jørgensen planlegger også et slags bakveggsystem til styrhuset, antagelig i form av en kalesjeløsning. Standard båt koster 395.000 kroner.

Tommy Jørgensen driver Serkur MArine som produserer og selger Gimle 22.
Tommy Jørgensen driver Serkur MArine som produserer og selger Gimle 22.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.


Tommy Jørgensen driver Serkur Marine som produserer og selger Gimle 22.

Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.

Fakta

CE-kategori: C

Produksjonsland: Norge

Lengde (meter): 6.50

Bredde (meter): 2.50

Vekt (kg): 1400

Drivstoff (liter): 140

Max. antall personer: 6

Motoreffekt fra (hk): 35.00

- Antall synlindre: 4

- Effekt (hk): 35.00

- Effekt (kw): 25.70

Toppfart i test (knop): 10.00

Opplysninger: www.serkur.no