Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
GADDAFI: Diktatoren svømte i luksus i sin Sunseeker. Båten er solgt til Bergen hvor den får ny hydrogenteknologi. Foto: Trond J. Hansen og NTB/Scanpix.
GADDAFI: Diktatoren svømte i luksus i sin Sunseeker. Båten er solgt til Bergen hvor den får ny hydrogenteknologi. Foto: Trond J. Hansen og NTB/Scanpix.

Gaddafis luksusskip over på hydrogen

Gaddafi var eier av superyachten. Nå er den på norske hender og det hersker fortsatt revolusjonære tanker om bord. Store dieselmonstre byttes ut med hydrogenteknologi.

Publisert Sist oppdatert

Libyas tidligere statsleder og diktator holdt seg med fine farkoster. En av familiens båter var en Sunseeker Predator 95, produsert Dorset i England rundt 2004. Et rovdyr på nærmere 100 fot. Visstnok skal den originalt vært innredet med fire gjestelugarer og et par mannskapslugarer. Gaddafis sønn kjørte båten på et rev utenfor Libya i 2009, og farkosten fikk omfattende skader. Den havnet i opplag på Malta og ble liggende delvis under vann. Nå er yachten i Bergen.

Skal brukes til noe bra

Vi møter Vegard Frihammer og Guillermo Berger der yachten ligger fortøyd på Nøstet i Bergen. Sunseekeren ser absolutt ut til å trenge en forsinket vårpuss. Matt i lakken, men fortsatt linjelekker. Litt lett på hekken er den ligger uten motorer. Men det skal den få. Derfor det nye navnet ”Hydrogen Viking”. Det tidligere dieseludyret skal bli til et flytende hydrogen miljøfyrtårn.

Samarbeidsprosjekt

Det var brødrene Per Erik og Guillermo Berger som kjøpte båten fra Bezzina Shipyard, og som eier den gjennom Pegi Maritime AS. Guillermo sier til Båtmagasinet at det ikke var økonomiske motiver som lå bak når de kjøpte den slitte luksusbåten.

- Vi er rett og slett opptatt av miljø, vi har et sterkt ønske om å kunne bidra til en mer miljøvennlig fremtid. Og vi er veldig interessert i den grønne teknologien som er under oppseiling. En dag satt jeg på kontoret og så på en supplybåt som spydde ut kullsvart røykt. Stinkende eksos trekk inn på kontoret. Da slo det meg at slik kan vi ikke ha det. Vi må gjøre noe for å redusere utslippene til sjøs, forteller Guillermo Berger.

Brødrene lette verden rundt etter en passende båt, og fant den til slutt på Malta.

- Vi har brukt arven etter faren vår for å kjøpe denne båten. Det er temmelig store reparasjoner som er gjort. Vi involverer oss i dette for å skape miljørelaterte arbeidsplasser. Drømmen er at Bergen kan bli ledende når det gjelder utvikling av nye og rene energiformer. Brødrene innledet et samarbeid med Greenstat.

– Eierne har latt oss bruke båten i utviklingsprosjektet der målet er hydrogen som drivstoff i stedet for diesel, sier Vegar Frihammer som er daglig leder i Greenstat.

Hydrogenmotor

Greenstat ble etablert i 2015. Bergensselskapet satser på fornybar energi, og produksjon og eksport av hydrogen. Det var Christian Michelsen Research som opprettet Greenstat, og største eiere er CMR, Trond Mohn og Universitetet i Bergen. CMR Protech skal sammen med Norwegian Electric Systems levere brenselcellesystemer.

Båtindustriens Tesla

– Målet er at teknologien vår skal endre båtindustrien på samme måte som Tesla har endret bilindustrien, sier Vegar. Fortsatt jobbes det litt med finansiering av prosjektet, men allerede til neste år kan vi forhåpentligvis oppleve den i drift. Da vil båten bli satt inn i kommersiell drift og brukt til møtevirksomhet og charterturer. Det vil bli laget et konferanserom under dekk som bedrifter kan leie. Kanskje for å klekke ut ny teknologi for en bærekraftig fremtid.