Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
BARSK: Sargo 33 blir testet i neste nr av Båtmagasinet. Foto: FG Racing
BARSK: Sargo 33 blir testet i neste nr av Båtmagasinet. Foto: FG Racing

Tøft tilskudd i Targa-klassen

Den ser nesten ut som et lite krigsskip, den nye Sargo 33. Nå er den tilgjengelig i Norge.

Publisert Sist oppdatert

I mars kunne

 vi vise frem

tegningene av Sargo 33

.  Nå er de første bildene her. 
Se bildekarusell nederst i artikkelen

Sargo er kanskje et relativt ukjent båtmerke for de fleste, mens Minor vil lyde mer kjent. I 2014 bestemte nemlig familien Sarin fra Karleby å bytte navn på sine Minor-båter, som da hadde opparbeidet seg en bra markedsandel i segmentet for sjødyktige styrhusbåter fra Finland.

Sargo er en videreføring av båtbyggertradisjonen som ble etablert med Minor i 1967. Navnebyttet ble begrunnet med en bedre internasjonal klang, samtidig som første del av familienavnet Sarin kom med i det nye varemerket.

Køyeplass til fem

Den nye Sargo 33 har køyeplass til fem personer om man tar i bruk styrhussalongen som en femte køye. Litt mer komfortabelt er det i lugaren forut og midtskips der det er to doble køyer. I begge lugarene er det lagt vekt på full ståhøyde i av- og påkledningssonen. I den største lugaren finner vi et relativt romslig toalettrom med egen separat dusj.

Ved å vende ryggen på den doble passasjerstolen på babord side blir salongen til en stor sosial sittegruppe rundt bordet. Også førerstolen kan vendes, slik at plassen utnyttes maksimalt. På styrbord side i salongen er det blitt plass til en flott bysse med alt av nødvendig utstyr som servant, tre gassbluss, stekeovn og kjøleskap.

Akterdekket byr også på en flott salong, med sitteplass for fem-seks personer.

2 x 400 hk

Nyheten Sargo 33 leveres med masse utstyr som standard. Verdt å nevne er Garmin kartplotter, automatisk trimplan, defroster, baugpropell, teak-dørk i styrhuset, elektrisk sjøvannstoalett og 230 volts-uttak i begge lugarer. Skroget er skumfylt, for å gi mindre lyd og bedre isolasjon vinterstid. 

På motorsiden er det mest økonomiske valget en singel Volvo Penta D6 på 400 hk. Det blir kanskje noe snaut på 6700 kilo båt. Alternativet er dobbeltinstallasjon med den nevnte motoren. Går man for to D6-er på totalt 800 hk blir toppfarten friske 43 knop, mens minste singelinstallasjon gir 28 knop med spaken i horisontal posisjon.

Helårsbåt

Den nye Sargo 33 er leveringsklar fra september i år. Man får med andre ord ikke levert ny båt før fellesferien. Men hvorfor ikke nyte den deilige høsten på sjøen? Med denne er det fullt mulig å utvide båtsesongen til å vare hele året. 

Fakta

CE-kategori: B offshore

Produksjonsland: Finland

Lengde (meter): 10.99

Bredde (meter): 3.45

Lengde (fot): 36.20

Vekt (kg): 6700

Dyptgaende (meter): 1.10

Motoreffekt fra (hk): 300.00

Motoreffekt til (hk): 800.00

Opplysninger: www.fgracing.no