Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Spenstig elbåt-satsing setter fart

I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.

Publisert Sist oppdatert

Stavøstrand har fått med seg spennende samarbeidspartnere og det første konkrete prosjektet ser ut til å bli en rask arbeidsbåt fra Helgeland Plast A/S som leverer skreddersydde arbeidsbåter under navnet Polarcirkel til kystvakt, marinen, politi, brannvesen og også redningsbåter med opptil 15 seter.

Spennende utfordringer

Når man ser på motoreffekten på el-motorer i forhold til vekt, er det fort gjort å bli blendet, men så var det batteriene da. Her forskes det verden rundt, men foreløpig er nok vekten av batteripakka elefanten i «lasterommet» hvis man tenker fart, rekkevidde, lasteplass og kapasitet.

Det er enormt å se en motor med 800 hester i dette formatet. Vekten er knappe 137 kilo. Her er gründeren med den lille elkjempen.
Det er enormt å se en motor med 800 hester i dette formatet. Vekten er knappe 137 kilo. Her er gründeren med den lille elkjempen.

    I første omgang satses det derfor på arbeidsbåter med fartspotensial på opptil ti meter (30 fot), som ikke skal gå lange avstander. Her er det at Polarcirkel-båten kommer inn i bildet.

Den første fritidsbåten?

Evoy har klare oppfatninger om at man opererer i et marked med store muligheter og at Norge med sin store tetthet av elbiler og noen hundre tusen aktuelle fritidsbåter. Tiltro til satsingen har åpenbart også både samarbeidspartnere og aktuelle finansieringsinstitusjoner. «Full fart forover», med andre ord. Så er det bare å håpe at en fremtidsrettet produsent av fritidsbåter ser muligheter i den spenstige elbåt-satsingen.