Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
NYE TANKER: Volvo Penta har utviklet et drev hvor propellene trekker båten, i stedet for å skyve.
NYE TANKER: Volvo Penta har utviklet et drev hvor propellene trekker båten, i stedet for å skyve.

En dag blir kanskje dette drevet dagligdags?

Wakesurfing bak en båt uten line, er en sport som ennå ikke har fått rotfeste her i nord. Det handler om å ri på hekkbølgen rett bak båten. Du tør ikke engang prøve om propellen surrer rundt én meter foran deg. Kanskje smitter sporten fra USA over til Norge, nå som Volvo Penta mener å ha gjort sporten komplett ufarlig med sitt nye drev. Kanskje blir det løsningen også for vanlige daycruisere?

Publisert Sist oppdatert
UFARLIG: Med propellene forovervendt er det ufarlig å surfe rett bak båten.
UFARLIG: Med propellene forovervendt er det ufarlig å surfe rett bak båten.

Det nye drevet til Volvo Penta, som foreløpig er utviklet for bruk på et par amerikanske båtmodeller, har litt av IPS-tanken i seg; de trekker båten fremover i stedet for å skyve slik et konvensjonelt drev gjør. Det er båtprodusentene Four Winns og Regal som så langt har høstet gleden av drevet, for de har laget båter som er tilpasset den nye teknologien. Plutselig vil du trolig se at også mange andre båtprodusenter, som ikke er så opptatt av vannsport, kommer med bunnkonstruksjoner og hekker som er tilpasset de nye drevene. Volvo Penta tror løsningen har fremtiden for seg, ikke bare for sportsutøvere, men også i båter hvor folk hopper og stuper - eller fisker - fra badeplattformen rett bak båten.

Mot-roterende propeller

I likhet med IPS har denne teknologien flere fordeler. Drevet har doble mot-roterende propeller med justerbar trim. At det trekker, i stedet for å skyve, betyr at alt vann foran kommer til nytte. Det igjen betyr god respons, akselerasjon og drivstofføkonomi, i følge produsenten. Lavere utslipp og stillere gange er også bonuser, sier Volvo Penta. Det forovervendte drevet senker vibrasjonen i båten og eliminerer avgasser, fordi utslippet i sin helhet skjer under vann.

Eliminerer mye av kavitasjonen

Det nye drevet har vært på markedet i USA en tid, og da tilpasset Four Winns og Regal. Erfaringene så langt viser, i følge Volvo Penta, at løsningen reduserer kavitasjonen betraktelig. I tillegg forbedres svingeegenskapene på båten og ikke minst er det lettere å bakke med det.

Noe for Europa?

Foreløpig er drevnyheten forbeholdt amerikanerne og båter der tilpasset vannsport. Båtmagasinet har stiftet bekjentskap med nyheten på Volvo Pentas testsenter utenfor Göteborg. Det kommer til snart til Europa. Foreløpig uvisst når, men det kommer. Og ikke er det utenkelig at det også kommer som en løsning på tradisjonelle båter.

MORSOMT: Det er morsomt å leke bak en båt når propellen ikke er en fare. Foto: Amund Rich. Løken.
MORSOMT: Det er morsomt å leke bak en båt når propellen ikke er en fare. Foto: Amund Rich. Løken.