Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
STOR BOWRIDER: Gamle, gode Draco er tilbake. Bare navnet henger igjen fra fortiden. Foto: Trond J. Hansen.
STOR BOWRIDER: Gamle, gode Draco er tilbake. Bare navnet henger igjen fra fortiden. Foto: Trond J. Hansen.

Annerledes bowrider

Da Draco våknet til live fra mange års dvale i fjor, og lanserte Draco 27 RS, vekket den oppsikt. Nye Draco 22 RS følger samme designlinje, men her er layouten bak vindskjermen mer tradisjonell.

Publisert Sist oppdatert
RENT: Dekkslayouten i Draco 22 RS er ren og funksjonell. Vindskjermen gir god beskyttelse. Foto: Atle Knutsen.
RENT: Dekkslayouten i Draco 22 RS er ren og funksjonell. Vindskjermen gir god beskyttelse. Foto: Atle Knutsen.

I grove trekk er Draco 22 RS en konvensjonell bowrider, i en meget elegant innpakning. Et stort pluss ved båten er den enkle adkomsten via den store badeplattformen og inn på uteplassen. Adkomsten via fordekk er ikke like enkel, og båten fortjener et ekstra trinn fra fordekk og ned på dørken. Her burde den midtre puten splittes slik at man slipper å trå i den når man entrer båten denne veien. En haifinne på fordekk, gjerne en som man enkelt kan fjerne, hadde vært en klar fordel når man skal opp fra en flytebrygge eller fra fjellet.

Rank, men myk

Vi testet båten med en Yamaha F200, som er det største motoralternativet. Med den fikk vi en toppfart på 43 knop, en fart som skroget tåler godt. Båten har sporty, men kontrollerte sjøegenskaper, og en marginal planingsterskel. Man merker imidlertid at den har en skarp V-bunn når man går om bord i den ved brygga, og likeledes i sving. Da legger den seg markant over. At den er så rank ved brygga opplever vi som et minus i en sosial båt som denne der folk gjerne beveger seg litt. Trimplan er et nødvendig tilbehør på denne båten, som også er sensitiv for sidevind.