Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
KRAFTPLUGGER: Vekten har gått noe opp, men det har også ytelsene, ifølge Evinrude.
KRAFTPLUGGER: Vekten har gått noe opp, men det har også ytelsene, ifølge Evinrude.

Evinrude E-tec G2 er lansert

Den 14. juni lanserte Bombardier Recreational Products (BRP) den nye generasjonen Evinrude-motorer. I første omgang er det seks motorer fra 200 til 300 hk. Og G2, som vi antar betyr «generasjon to», er en skikkelig øyemagnet.

Publisert Sist oppdatert

Motoren er den første virkelige nylanseringen siden BRP kjøpte Evinrude i 2001. Det oppsiktsvekkende utseendet er ikke det eneste som er nytt. Også en rekke tekniske forbedringer og nyvinninger inngår i nylanseringen.

BRP har lagt ned fem års produktutvikling i det nye motorene, som er på 3,4 liters sylindervolum med V6-blokk. I følge Evinrude skal den slanke V6-motoren på 74 grader produsere tyve prosent mer dreiemoment, drivstofforbruket skal være redusert med femten prosent og utslippet er i følge produsenten 75 prosent lavere enn «den nærmeste konkurrenten».

HEFTIG PAKKE: Motorene i G2-serien skal kunne vise til blant annet 20 prosent forbedring i dreiemoment.

Ny teknologi

En rekke endringer er gjort med braketten, blant annet den fått en helt ny form for styring. Samtlige G2-motorer med 25 og 30’’ stamme har elektrisk servostyring

De nye motorene skal dessuten være vedlikeholdsfrie i fem år, og vinterkonserveringen foretar man elektronisk. Men du må fortsatt fylle totaktsolje (kun BRP-olje). Tanken sitter derimot nå i selve motoren, og er større enn tidligere. Ikke engang gearolje behøver man å skifte, ifølge Evinrude.

Mens firetaktsprodusentene stadig lanserer motorer som veier mindre enn forrige generasjon, veier de nye totakterne til Evinrude noe mer enn de nåværende modellene.

Sprekt design

Den nye generasjonen Evinrude har fått et helt nytt og spektakulært design. Motordekselet i kompositt har løse paneler som kan skiftes ut etter kundens ønske. I tillegg gir de adkomst til motorens ulike deler ved service og vedlikehold. Panelene er tilgjengelig i fem ulike farger, blått, sølv, svart, rødt og hvitt.

FORSKJELLIGE FARGER: I alt kan kunden velge mellom seks ulike farger på panelene, og 14 tilleggsstriper.

Motorene forventes å være tilgjengelig i Norge for sesongen 2015.