Ny generasjon bensin V6 og V8 fra Volvo Penta:

FERSKVANNSKJØLT: Fremtidens bensinmotorer fra Volvo Penta har ferskvannskjøling som standard.

Nå kommer miljømotorene

Volvo Pentas nye generasjon bensinmotorer med aluminiumblokk har katalysator, ferskvannskjøling og møter de strengeste miljøkravene i USA, som snart også innføres i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Den nye motorserien på til sammen syv motorer består av en 4,3 liter V6 (200 og 240 hk) og 5,3 liter V8-motorer for Aquamatic-drev. Hele sortimentet lanseres i 2015 og 2016, og ytterligere to V8-motorer kommer i 2016.

Motorene er basert på den nye generasjonen GM-blokker i aluminium og utstyres med katalysatorer og lukket ferskvanns kjølesystem og direkte bensininnsprøytning. De er også Volvo Pentas mest avanserte motorer med tanke på miljø hittil, hvilket ifølge produsenten innebærer fire ganger renere drift enn konvensjonelle firetakts- eller direkteinnsprøytede utenbordsmotorer med tilsvarende effekt.

Den nye motorene er konstruert for å oppfylle de strengeste utslippsnormene, inkludert USA:s Environmental Protection Agency (EPA) og California Air Resources Board (CARB), samt kommende EU-krav. Blant annet er kullmonoxidutslippet på tomgang redusert med 95 prosent.

-Bensinmotorer i båt har ingen stor markedsandel i Europa, men er ikke desto mindre et viktig segment for Volvo Penta, og vi tror på en vekst i årene fremover, spesielt i 2016 før miljøkravene og med det dyrere motor, sier Volvo Pentas Andreas Moer til Båtmagasinet.

Som første norske båtblad har Båtmagasinet prøvekjørt den nye ”folkemotoren” V6 4,3 på 240 hk ved Volvo Pentas testsenter på Krossholmen utenfor Gøteborg. Den utmerker seg med en imponerende akselerasjon, lavt støynivå og dreiemoment og dermed tilgjengelig kraft i hele turtallsregisteret.

Den nye generasjonen bensinmotorer er både lettere og skal ha et signifikant lavere bensinforbruk enn tidligere generasjoner.

Pris vil trolig ligge på 200.000 kroner i Norge.