Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.

Ta vare på batteriene i vinter

Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.

Publisert Sist oppdatert

Lad opp batteriene på maks, kople dem fra og la dem få en god vinter. Dette er det beste rådet vi kan gi deg som vil spare både «batteritanken» og ryggen. Vedlikeholdslading er risikosport.

    Mascot-laderen ombord i undertegnedes båt har har 14,4 volt i toppladespenning og fast 13,7 volt i såkalt vedlikeholdslading. Det er alt for høyt med tanke på døgnlading i et halvt år. 

    Den erfaringen ble dyrkjøpt og førte til havari på en hel batteribank fordi en slik vedlikeholdslading resulterer i oksydering av plussplatene og korrosjon av minusplatene. Minusplatene ender opp harde som glass.     Vedlikeholdslading er så krevende at en kan ikke bare legge seg på en fast spenning så høyt som 13,6-13,7 og tro at en bare kan la båten stå slik over hele vinteren. 

    Lad heller opp 100% når båten skal i opplag og koble av alle minus og pluss-forbindelsene. La batteriene stå hvilke kaldt ombord til påske tider. Mål hvilespenningen. Batteriene som er under 12,30 volt mønstres bare av. Lad så opp et døgn igjen og før starten på neste sesong. På den måten får du en god sjekk av batterienes helse og unngår stress av batteriene i vinterhalvåret.