Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.), redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie
DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.), redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Sammen om båtlivet

Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.

Publisert Sist oppdatert

Båtliv og Båtmagasinet slås sammen til et av Europas ledende båtblader når Norsk Maritimt Forlag kjøper Båtmagasinet fra Aller Media. Overtakelsen finner sted 1. februar, og allerede nå arbeider redaksjonene sammen om å lage årets første utgave. I neste omgang vil nettsidene også bli slått sammen til én nettside.

Norsk Maritimt Forlag utgir fra før av Båtliv og SEILmagasinet, samt VG Båt i samarbeid med VG. Forlaget har spesialisert seg på båtpublikasjoner, og siden begynnelsen av 2000-tallet satset aktivt på digital utvikling.

Båtmagasinet er flaggskipet i norske båtpresse med 112.000 lesere og en svær sterk posisjon både i lesermarkedet og annonsemarkedet. Redaktør Atle Knutsen er nå ansatt i Norsk Maritimt Forlag, og fortsetter som redaktør av Båtmagasinet, mens Ole Henrik Nissen-Lie er ansvarlig redaktør. Han sier at Båtmagasinets abonnenter kan glede seg til et enda mer innholdsrikt og tidsriktig produkt.

Abonnenten

–Abonnentene vil fortsatt få Båtmagasinet levert hjem som før. De vil også få Norske Gjestehavner, og vi starter nå året med å by på Storbåtmagasinet sammen med første utgave. I tillegg vil abonnentene i løpet første halvår få tilgang til et omfattende digitalt artikkelarkiv, sier Nissen-Lie.

Alle Båtliv-utgavene fra og 2006 er tilgjengelig med tester, havnereportasjer og gjør-det-selv-artikler for abonnenter. Også tidligere utgaver av Båtmagasinet vil bli lagt inn i arkivet i løpet av 2020, slik at abonnentene lett kan søke frem innholdet de ønsker, på mobil, lesebrett eller PC.

Journalistikk

Båtliv og Båtmagasinet henvender seg til målgruppen motorbåtfolk, som utgjør ca en halv million nordmenn. Magasinene har nokså likt innhold og profil. Hovedforskjellen mellom de to publikasjonene er at Båtliv har satset digitalt på nettside, apper og nyhetsmail.

–Det er krevende å finansiere god journalistikk i dag, men ved å få betalt for innholdet både på print og nett, tror vi at det skal være mulig å leve av båtjournalistikk også i framtiden, sier utgiver Ole Henrik Nissen-Lie. Konserndirektør for Kvinne/tema i Aller Media, Ingrid Skogrand, er fornøyd med transaksjonen.  

Fornuftig

–Dette er en fornuftig konsolidering i et krevende marked. Innenfor magasinsjangeren har Aller Media sterke papir- og digitalposisjoner med Se og Hør og KK. Det er strategisk riktig for oss å satse videre der. Jeg er sikkert på at NMF er en riktig eier for Båtmagasinet framover, sier Skogrand.

Med kjøpet ønsker Norsk Maritimt Forlag å styrke sin satsing på digitale abonnement og digitale annonseløsninger.

–Norge er et båtland. Ifølge Båtlivsundersøkelsen er det over 900.000 båter i Norge. Med SEILmagasinet og Båtmagasinet får vi et godt grunnlag for å lage god båtjournalistikk for alle båtfolk, og med VG Båt når vi også ut til en større del av befolkningen, sier Ole Henrik Nissen-Lie.

Norsk Maritimt Forlag (NMF)

Norsk Maritimt Forlag er et uavhengig nisjeforlag som har spesialisert seg på litteratur for båtfolk. Forlaget utgir tre av Norges ledende magasiner for motorbåtfolk og seilere: Båtmagasinet (tidligere Båtliv), SEILmagasinet og VG Båt i samarbeid med VG. Forlaget satser digitalt med apper og nettsider med brukerbetaling og annonser.

Forlaget har ni ansatte, og etablerte nylig Båtbyrået for å hjelpe annonsørene med innholdsmarkedsføring.

Norsk Maritimt Forlag er medlem av Fagpressen.

Les mer om Båtliv på

www.batliv.no