Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
IMPORT: FG Racing blir eneimportør av finske Sargo i Norge. Finland og Polen var de landene som det ble importert flest båter til Norge fra.
IMPORT: FG Racing blir eneimportør av finske Sargo i Norge. Finland og Polen var de landene som det ble importert flest båter til Norge fra.

Importøkning

Importen av båter økte kraftig i fjor til tross for svak kronekurs. Finland og Polen er de landene det importeres flest båter fra.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for svak kronekurs økte importen av fritidsbåter med nesten 400 millioner kroner, til nær halvannen milliard kroner i fjor. Desidert størst var økningen for båter over 5,5 m med påhengsmotorer. Importen fra Polen eksploderte og økte med over 100 prosent.

- Til tross for urolige økonomiske tider er interessen for nye båter stor og 2015 ble et godt importår, sier Leif Bergaas, daglig leder i Båtbransjeorganisasjonen Norboat.

Leif Bergaas i Norboat
Leif Bergaas i Norboat

 

Salget av importerte båter for påhengsmotor økte med over 20 % i fjor og salget av store påhengsmotorer (over 100 HK) økte alene med over 40 %.

-Norske båtkjøpere velger stadig oftere utenbordsmotor, og nå skal motorene være store, sier Leif Bergaas i Norboat.

Polen og Finland er importvinnere

Landene vi importerer flest båter fra er Polen og Finland. For båter over 5,5 meter med påhengsmotor er importen fra Polen desidert størst. Her økte importen med 100 prosent i antall båter til

1431. Finland er nummer to med en økning på 45 prosent til 1111 båter.

For motorbåter med innenbordsmotor ble flest båter importert fra Finland med 105 båter. Her er Polen nummer to, og 104 båter tok veien fra Polen til Norge i 2015. Likevel var det her økningen var størst med en økning på hele 30 prosent fra 2014.

Produksjon i Norge har gode forutsetninger

-Importen fra utlandet er stor. Men på grunn av høy Eurokurs er det nå bedre forutsetninger for de som produserer sine båter i Norge. Dette er blant annet båtmerker som Viknes, Ibiza, Goldfish, Hydrolift, Saga, Gimle , Pioner og Steady, sier Leif Bergaas.

Seilbåtimporten er det eneste segmentet som ikke kan vise til vekst i fjor. Av de seilbåtene som ble importert kom flest fra Frankrike, med Sverige og Tyskland på de neste plassene.

Store forventinger til Norges største båtmesse, Sjøen for Alle som åpner 9 mars

Importtallene er gledelig nytt før båtmessen Sjøen for alle åpner på Lillestrøm 9. mars.

330 båter stilles ut og vi finner og flere titalls nyheter i alle størrelser. Titusenvis av båtinteresserte forventes å besøke messen.  

-Det er rekordstor påmelding fra båtprodusentene og interessen for båt er stor. Nå gleder vi oss til responsen på messen, avslutter Leif Bergaas.