BÅRD EKER: Båtdesigner Bård Eker skal tegne både for Nordkapp og Yamarin. (Utsnitt av arkivfoto: Redningsselskapet)

-Vil dyrke frem egenarten hos begge

Onsdag kveld kunne Båtmagasinet.no fortelle at båtdesigner Bård Eker har inngått samarbeidsavtale både med norske Nordkapp og finske Yamarin. Det åpnet seg fort et spørsmål om hvordan det er mulig å tjene to herrer, eller rettere sagt to så arge konkurrenter, samtidig.

Publisert Sist oppdatert

I et intervju med Båtmagasinet fra Silicon Valley i San Francisco i natt norsk tid, argumenterer den profilerte båtdesigneren for hvordan Eker Design fremover skal håndtere «dobbeltrollen».

Han innleder med å understreke at det har vært viktig for ham å ha full åpenhet om samarbeidet både med Yamarin og Nordkapp. Tilfeldighetene ville det slik at begge de toneavgivende båtbyggerne tok kontakt med ham omtrent på samme tid for ett år siden. Samtidig som han altså ikke legger skjul på at begge uttrykte skepsis til å være under den samme paraply.

-Hvordan argumenterte du, Bård Eker?

Den åpne innovasjonsmodellen

-Akkurat nå befinner jeg med i Silicon Valley for å lære mer om innovasjon. Jeg tror veldig på den åpne innovasjonsmodellen. Vi ser jo at industrien har gått fra en innadvendt og lukket holdning til å bli åpen. Eksempler på det er bilindustrien, som fra å være arge konkurrenter, også har blitt samarbeidspartnere.  Skal du opp og frem i dag, må du legge ekstremt store ressurser i innovasjon og utvikling. Færre og færre kan bære slike utviklingskostnader på egne skuldre. Da er alternativet å dele kostnadene med flere, for eksempel på utvikling av komponenter eller motorteknologi. Men, og dette er viktig; på samme tid er det viktig å beholde identiteten sin, dyrke sitt personlige DNA og sitt varemerke, sier han.

Kopistene har ingen fremtid

-Jeg tror noe av denne tenkningen kan overføres til nordisk båtproduksjon. Vi har sett altfor mange eksempler på kopiering i bransjen, og jeg tror ikke kopistene har noen fremtid. Nå gjelder det at de som i dag har god standing i markedet, og som fremstår som gode varemerker, utvikler sitt eget DNA. Vi er inne i den prosessen hos Nordkapp og Yamarin. Vi ønsker å bidra til videreutvikling av egenart og «personlige» styrker hos den enkelte, samtidig som begge kan ha nytte av den kunnskap vi besitter for eksempel innenfor

 engineering, konstruksjon og båtbygging. Det er et faktum at det er mange fellesnevnere i denne fasen av arbeidet. Dette er kunnskap vi kan dele, og fremfor alt videreutvikle, uten at det kommer i nærheten av konfliktsonen med egenart og identitet hos dem vi utfører tjenester for.

Dedikerte team

- Men dine folk arbeider under samme tak?

- Når vi kommer til den neste fasen i prosjektet, arbeider teamene helt adskilt og uten å påvirke hverandre. Vi har en stab på 30 personer, så hos oss kan vi gjennomføre en slik tenkning også i praksis. Det skal ikke være mulig med smitteeffekt. Det skal komme båtbyggerne til gode. I denne prosessen arbeider teamene hver for seg og tungt med å utvikle og dyrke egenart hos sine dedikerte oppdragsgivere. Derfor kan jeg ikke se noen konflikt å arbeide parallelt med flere. Dette er faktisk mye av filosofien og grunntanken min. Da forstår du også at jeg vil anstrenge meg for å få modellen til å fungere. Hos oss er det altså snakk om to nivåer; det som kan skapes felles og det som genuint tilhører det enkelte varemerke, sier Bård Eker.