Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.
FORNØYD: Hydrolift er fornøyd med skroget til den nye X-22.

En Hydrolift av det mer folkelige slaget

Bård Eker og hans designteam i Fredrikstad er i ferd med å få frem en 22-foter av det mer «folkelige» slaget. Med den nye X-serien henvender han seg til en langt bredere målgruppe enn det han gjør med dagens «top end»-produkter. Skroget oppførte seg fint under testkjøring i vinter.

Publisert Sist oppdatert
TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)
TEST: Det nye skroget på X-22 ble grundig testet i vinter. (Foto: Hydrolift)

-Litt av filosofien med den nye serien er å transformere vår erfaring og kunnskap over til båter som er beregnet på en bredere kundegruppe, sier Bård Eker til Båtmagasinet. At disse båtene er mindre, den første i serien utstyrt med en 150 hesters utenbordsmotor, betyr ikke at de i egenskaper og kvalitet må ligge noe under våre større modeller som er kraftigere motorisert. Akkurat dette har vi lagt betydelig vekt på under utviklingen av den nye X-serien, sier han. Enkel å bruke, enkel å eie, er mottoet med den nye serien. Eker opplyser at selskapet planlegger flere modeller i den nye X-serien.

Mercury F-150 på hekken

Produktansvarlig for den nye X-serien hos Hydrolift er Anders Vongraven Krogh. Han sier til Båtmagasinet at selskapet har et nært samarbeide med Mercury Marine som i den videre prosessen vil bidra til optimalisering mellom båt og motor. Den første modellen i X-22-serien skal leveres med Mercury F-150.
-Den har lav vekt, et solid bunndrag fra lavt turtall, lavt bensinforbruk og lavt utslipp. Det er viktige parametere, sier Vongraven Krogh. Skroget og GRP-laminatene i båten er optimalisert for denne motoren. Prisene er ennå ikke fastsatt, men den skal ligge under 500.000.

PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).
PLUGG: Her legges pasta på akterdekket til det som skal bli Hydrolift X-22. (Foto: Hydrolift).

Nøyaktig design ikke kjent

Nøyaktig hvordan «folkebåten» skal se ut, er ennå ikke lekket ut, men bilder fra produksjonen og testkjøring av plugg viser at planløsningen i en viss grad blir tradisjonell, men ilagt Ekers detaljer og praktiske finesser.

-Her har vi fokus på løsninger som skal gjøre båten lett å manøvrere, samtidig som den skal være sosial og funksjonell, sier Hydrolifts leder for produktutvikling, Chris Haarbye. Han håper båtene vil innby til bruk også utenfor sommeren og rene solskinnsdager.

-Vi har hatt et stort fokus på førerposisjon, ergonomi og kjøreegenskapene, sier han.

Etter hva Båtmagasinet erfarer skal nyheten være klar til «Båter i sjøen» i Oslo i september.

Hydrolift har selv lagt ut  video 

av prosess og testkjøring på egen hjemmeside;

https://hydrolift.com/x-series

og på Youtube. 

BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.
BÅRD EKER: Tar med seg det beste fra Hydrolift i en ny folkelig 22-foter.