ETTER KONKURSEN: Vil NB-båtene gjenoppstå hos Skorgenes?

Strømsnes har fått former og rettigheter til å bygge NB-båter

Tre tidligere NB-klassikere skal nå støpes hos Roar Strømsnes sin Skorgenesfabrikk i Litauen. Båtene skal selges ved siden av Viksund ved Askøy Båtsenter.

Publisert Sist oppdatert

Det bergenbaserte selskapet West Yards, med Martin Viksund i førerstolen, hadde ambisjoner om å gå i gang med båtproduksjon etter NB-konkursen. Men innbo og løsøre i NB Marine, inklusive en del ferdigstøpte skrog, ble solgt til maskinentreprenørene Mini Maskin Eiendom AS.

Dette ble kjøpt i konkurranse med blant andre West Yards som hadde høyeste bud på auksjonen. West Yards maktet imidlertid ikke å gjøre opp kjøpesummen, og Mini Maskin fikk tilslaget til en noe lavere pris. West Yards AS kjøpte senere en del av eiendelene via Mini Maskin.

Ikke former i konkursboet

Formene inngikk ikke i konkursboet og var fortsatt eiet av Albe Team AS (tidligere NB-eier Erik Allers og Tore Bekke). West Yards gikk senere i forhandlinger om overtagelse av formene, men heller ikke det førte frem. Likevel bygget de ferdig en NB Pro 27 for en kunde. Den ble etter hvert mat for advokater og rettsvesen på grunn av uavklarte rettigheter.

PRO 27: Skorgenes skal bygge NB Pro 27, men en slik har også West Yards bygget.

Nå til Litauen

Flere har vært interessert i de fysiske formene til flere av NB-modellene.  I motsetning til forhandlingene med West Yards, førte forhandlinger med Roar Strømsnes Askøy Båtsenter frem til en avtale. Daglig leder ved Askøy Båtsenter, Harry Heggholmen, sier til Båtmagasinet at til NB-klassikeren 820, 32-foteren og hurtigsjarken Pro 27 skal støpes på Skorgenesfabrikken i Litauen og at båtene nå er blitt en del av porteføljen ved siden av Viksundbåtene i Askøy Båtsenter.