ASKELADDEN P77 burde passe bra langs vår regnfylte kyst. Foto: Atle Knutsen
ASKELADDEN P77 burde passe bra langs vår regnfylte kyst. Foto: Atle Knutsen

Vi tester Askeladden P77

Askeladdens P-serie har blitt godt mottatt i markedet. Nå kompletteres serien med en etterlengtet akselversjon, P77 Weekend. En meget vellykket kombinasjon.

Publisert Sist oppdatert

Etter en grundig opprydning i modellprogrammet, har Askeladden i dag en komplett serie med små og mellomstore styrhusbåter – den såkalte P-serien fra P66 til P80, med ulike motorkonfigurasjoner fra utenbords via innenbords med drev til nyheten P77 Weekend med innenbords Yanmar diesel og aksel-drift. Utgangspunktet for P77 er P66. De to modellene har nærmest identisk dekks- og interiørlayout forut, men akselversjonen P77 er forlenget og har et annet akterdekk enn utenbordsbåten P66. Med lanseringen av P77 Weekend denne våren, sikter Askeladden seg inn mot kundegrupper på Vestlandet og nordover. Det gjør de med en akselbåt med overbevisende prestasjoner på fart, forbruk og støy.

RENT DEKK: Akterdekket er praktisk, med lett adkomst ut på plattformen, og smart sitteplass på motorkassa.

Går stille

Hele P-serien til Askeladden har blitt godt mottatt, og har pris- og kvalitetsmessig funnet sin plass i mellomsegmentet mellom sine franske konkurrenter og norske akterører som Viknes og NB. Selv om det var prototypen vi tok en første titt på etter båtmessen i Bergen, var dette den av P-serie-båtene som vi har falt mest for. Vektbalansen i skroget er førsteklasses, takket være en KMH 50V V-gear-installasjon fra Yanmar med den nye 4BY-motoren på 143 hk. Båten har praktisk talt ingen planingsterskel, og det planende skroget legger seg moderat over i sving. Fortsatt har produsenten en jobb å gjøre for å optimalisere vannstrømmen fra tunnelen rundt roret slik at svingegenskapene blir så gode som mulig. Allerede på prototypen er de akseptable, men et svært rotete propellvann i sving forteller oss at det fortsatt er mye å hente. Støynivået om bord er svært behagelig, og ved en marsjfart på rundt 20 knop noterte vi et forbruk på rundt literen per nautisk mil. Båten går rett som en strek, har god sideveis stabilitet under fart og er lite sensitiv for vektforflyttinger om bord. Her har Askeladden truffet spikeren på hodet.

KØYEPLASS FOR FIRE: Det er køye under dekk forut, i tillegg kan  man legge ned bordet og re opp en dobbeltkøye i sittegruppa.

Mindre justeringer

Den innvendige layouten er svært lik Askeladden P66 Weekend. Båten har en bred akterdør, som sammen med sidevinduer og to dekksluker gjør det mulig å slippe sommeren inn. De nødvendige funksjonene i en weekendbåt er på plass: Her er en liten bysse med vask og ettbluss kokeapparat under førerstolen, sjøvannstoalett i separat toalettrom foran førerplassen, og en dobbeltkøye nede under fordekket. En sittegruppe med plass til tre-fire personer rundt et bord er samlet på babord side. Her burde bordet vært 5 cm smalere for å gi bedre passasje mellom førerstol og bord. Dessuten burde den ellers utmerkede førerplassen få senket (fjernet) instrumentkonsollen på toppen for å bedre siktlinjen fremover. 12-voltkontakten bør også flyttes opp hit, slik at man legge fra seg mobiler m.v. for lading på toppen av konsollen.

V-INSTALLASJON: Motorrommet er kompakt, og for best mulig service-adkomst er luka hengslet i forkant.

Dekkslayouten er gjennomgående bra, og på P77 er den store forskjellen i forhold til P66 at akterspeilet er åpnet opp, med glimrende adkomst til badeplattformen. Dessuten er det sitteplasser på motorkassen. Siden båten har en V-gear-installasjon, er motorkassen hengslet i forkant og åpnes i akterkant. Det er en grei løsning når man ligger til kai, men med tanke motorromstilgang i dårlig vær, mener vi det ville vært bedre om kassen var hengslet i akterkant.