utgave nr 9 2004

Nyheter - september 2004

Publisert Sist oppdatert

Elastisk kjetting

Et elastisk gummibånd sørger for at den nye kjettingen fra ABUS trekker seg sammen. Kjettingen har klasse 3 spesifikasjoner og leddene er sekskantede. Den største fordelen med kjettingen, ifølge ABUS, er at man unngår at den blir hengende nede i vannet og at man da unngår korrosjon og rust.
Mer informasjon: www.abus.com

Trygt om bord

Vi får stadig flere verdisaker om bord, og fortsatt er låseanordninger på stuerom i båter så som så. For mange kan Termomarins sikkerhetsskap være en løsning. Safen leveres i to ulike størrelser, men spesifikasjonene er de samme. Skapet er i syrefast stål, og døra er fem millimeter tykk. Hengslene er skjult når døren er lukket og innsiden av safen er trukket med filt. Skapet kan boltes fast, og døren åpnes ved å taste inn en kode. Glemmer du denne kan skapet også åpnes ved hjelp av en nøkkel. Den minste safen koster 2.490 kroner, den største 3.990 kroner,
Mer informasjon: www.thermomarin.no

Praktisk ankerhåndtering

Ankervinsjer har til en stor del vært forbeholdt større båter, men de to nye vinsjene fra Engbo kan forandre det. Engbo Mini 100 og Midi 200 passer for mindre båter, henholdsvis 20 og 25 fot. Begge har fritt fall, soft start og kan utstyres med trådløs fjernstyring. Engbo Mini har en trekkhastighet på tyve meter er minutt med en last på 20 kilo, mens midi greier tyve meter i minuttet med en last på tretti kilo. Anbefalt ankerstørrelse for mini er opp til 7,5 kilo, mens midi greier ankere opp til femten kilo. Prisene starter på 6.150 kroner for Mini 100, mens Midi 200 koster 8.570 kroner.
Mer informasjon: www.engbo.no

Lader og omformer i èn boks

Mass Combi fra Mastervolt kombinerer batterilader og spenningsomformer i samme enhet. Utgangseffekten er 4 kVA i en kort periode eller 2 kVA kontinuerlig, mens batteriladeren klarer 100 eller 60 A avhengig av om modellen er tilpasset for 12 eller 24 volts system. Enheten leveres med komplett instrumentering. For avlesning av forbruk og batteritilstand. Et voltmeter og en av og på bryter er også standard utstyr.
Mer informasjon: www.staubo.no

Gummimaling

Plasti Dip er en elektrisk isolerende gummimaling. Den leveres i tre ulike varianter: Spray, for dypping eller for pensling. Bruksområdene er nærmest endeløse, for eksempel fungerer sprayen fint til å gjøre kart vanntette. Andre bruksområder er isolering av ledninger, merking av verktøy eller - hvis du tilsetter finsiktet sand - antisklibelegg. Plasti Dip tåler å strekkes opp til 500 prosent og fester på alle underlag. Malingen leveres i fire farger i tillegg til transparent.
Mer informasjon: www.oag.no

Verktøy for Europatur

CEVNI (Code Européen des Voies de Navigation Intériure) sine sjøregler er samlet mellom to permer av RYA. Boken gir grunnleggende forståelse for navigasjon, flagg og varslingssignaler brukt på kanaler og innsjøer i Europa, og er dermed et must om du skal på ferie her. Boken er godt illustrert med lettforståelige tegninger og bilder og er liten nok til å passe om bord. Kanskje en ide til norske sjøfartsmyndigheter også?
Mer informasjon: www.rya.org.uk/shop

Styring for proffer

SeaStar hydraulisk styring for utenbordsmotorer lanserer nå en Pro utgave. Ved hjelp av kraftigere foringer for festeplaten reduseres slitasjen under ekstreme forhold. Samtidig vil lengre foringer til akslingen gi bedre tetning mot endepakningen. En stivere sylinder skal ytterligere forbedre konstruksjonen.
Mer informasjon: www.teleflexmarine-int.com

Ny aggregatmotor

Den nye aggregatmotoren fra Perkins har en ytelse på 13,5 kWm ved 1.500 omdreininger. Motoren er firesylindret og har vannkjølt eksosmanifold. Utformingen av forbrenningskammeret skal gi lite vibrasjoner og et lavt støynivå. Motoren kan operere i omgivelser med en temperatur på opp til 50 grader, og med sjøvannstemperaturer opp til 38 grader.
Mer informasjon: www.perkins-sabre.com

Supert lim

Amerikanske J.B. Weld lager lim. Ingen stor vitenskap kanskje, men faktum er at limet har noen ganske enestående egenskaper. I alle fall om vi skal tro på pressemeldingen.
J. B. Weld finnes i flere ulike varianter, men mest interessant for båtlivet er vel et Epoxylim som herder under vann. Limet har en strekkstyrke på 400 kilo per kvadratcentimeter, og har en arbeidstid på to minutter. Fyll styrke oppnåes etter 20 minutter.
Nyttig kan også Marine Weld være. Limet har en strekkstyrke på 278 kilo per kvadratcentimeter og det motstår trykk, vibrasjoner og sjokk. Det er elektrisk isolerende og motstår batterisyre, diesel og hydraulikkolje. Limet har en arbeidsperiode på 20 minutter og er herdet etter 12 til 16 timer. Ifølge importøren kan limet brukes til å bygge opp skadde propellblader, akslinger, sprekker i motorblokka osv. Limet kan slipes, gjenges og drilles.
Mer informasjon: Arcus Kjemi AS, tlf: 64 93 79 00

Bli lys

De nye lyskasterne fra Lightforce leveres med tre ulike reflektordiametre (140, 170 og 247 mm), felles for alle er at de har en rekkevidde på 850 meter ved en lux, som er nedre grenseverdi for å kunne lese. Lampene har justerbars lyskjegle og drives av båtens strømforsyning. De er laget i komposittmaterialer som tåler hard bruk, og prisen starter på rundt tusenlappen. De leveres både for fast montering og håndholdt bruk.
Mer informasjon: Runar Grubbström, telefon: 004695012000

Ny fiskejeep fra USA

Amerikanske verft produserer en jevn strøm av noen-og-tjue fots senterkonsollbåter, til bruk for havfiskere som vil kjøre langt og / eller fort.
Noen av dem finner også veien over til oss, selv om båttypen ikke har slått helt an i Norge. Ennå, i alle fall. Nå har Trophy kommet med en ny 25-fots senterkonsollbåt som skal friste fiskere og andre nyttebrukere. Benken / konsollen akterut kaller Trophy for "aktre agnstasjon", en antydning om hva båten er laget for. Båten leveres med en 225 Mercury EFI utenbordsmotor som standard, men kan bære opptil 2x200 hk.
Utstyrslista er ikke verst, med blant annet elektrisk lensepumpe, hydraulisk styring, to batterier, LED-opplyst brønn til agn og stangholdere. I senterkonsollen har båten et kjøleskap og avtrede av typen Porta Potti som standardutstyr.

Data: Trophy 2503 CC

Lengde: 7,6 meter
Bredde: 2,6 meter
Høyde over vann: 2,5 meter
Vekt: 1.870 kg
Dyptgående: 0,53 meter u/last
Motor: 1x225 - 2x200 hk
Drivstofftank: 616 liter
Pris: kr 565.000 m/std motor 225 hk
Mer informasjon: BayMax AS, tlf 35 97 36 97. www.baymax.no

C-MAP med kystatlas i bokform

C-MAP Geotalk AS har lansert et kystatlas for strekningen Strømstad-Lista.

C-MAP Norway vil gjennom kjøp av selskapet Geotalk styrke sin posisjon innen karttjenester og -produksjon. Fra før er C-MAP sterke innen elektroniske kart, men etter kjøpet av Geotalk kommer det første bokproduktet: et kystatlas.
Atlaset inneholder - i følge pressemeldingen - alt du trenger av informasjon for å ferdes trygt langs kysten mellom Strømstad og Lista. Også hvis du tar en avstikker opp Halden- eller Telemarkskanalen. Kystatlas inneholder kart med sjø- og landinformasjon i målestokk egnet både til planlegging og gjennomføring. Mer informasjon på www.kystatlas.no

Sammenleggbar

Fra Niro Petersen kommer en sammenleggbar antenne og radarmast. Et ledd som festes med en skrue gjør det mulig å knekke antennen og på den måten folde antennemasten ned. Antennemasten kommer i lengder fra 1,8 og opp til 2,4 meter.
Mer informasjon: www.niro-petersen.de

Kjempeøsters

Italienske Sessa Marine lanserte sin Oyster 42-foter i fjor, og på senhøsten i år kommer de med Oyster 52. Den største Sessa-båten hittil, og akkurat over den magiske grensen der man trenger Fritidsbåtskipper-sertifikatet for å kjøre den.
Her har Sessa laget luksuriøs tilværelse spredt over 15,20 meter i lengden og 4,50 meter i bredden. Båten rommer tre dobbeltlugarer hvorav to er med dobbeltkøyer og egne toalettrom, et sosialt areal med bysseløsning, en stor styrhus-salong og mye uteplass med solsenger og sittegrupper. Båten skal cruise behagelig på 26 knop og ha en toppfart på 35 knop med to store Volvo Penta-diesler.

Data: Sessa Oyster 52

Lengde15,20 m.
Bredde4,50 m.
"Tørr" vekt17 tonn
Vekt fullastet20 tonn
Drivstoff1.800 l.
Ferskvann500 l.
CE-kategoriB
Motor2 x Volvo Penta D12 (2 x 675 hk)
Køyeplasser6 faste + 2 konvertible.

Ikke helt ribbet for møkk

Tomahawk Marine Clean føyer seg inn i rekken av produkter som skal gjøre båtlivet enklere. Her snakker vi om dyprengjøring, og om å spraye på, bearbeide lett med en svamp og tørke av. Men som alle vidunderkurer har også dette stoffet sine klare begrensninger. Vår demonstrasjon viste at middelet riktig nok tok mye av skitten, men en del stygge skjolder står i en grell kontrast til utsagnet om effektiv dyprengjøring - i alle fall om man nøyer seg med en behandling.
Slik sett bekrefter også Tomahawk Marine Clean at veien til en ren RIB ikke så mye kommer an på middelet, men mer på arbeidsmengden som legges ned. Prisen er ca. 96 kroner literen. Heavy Duty koster 149 kroner per liter.
Mer informasjon: Flak AS, telefon: 38 05 66 00

Kompakt baugpropell

CT 600 er en ny baugthruster fra Volvo Penta. Thrusteren er stillegående takket være reimdrift, og tar minimalt med plass fordi den elektriske motoren er montert liggende. Thusteren passer for båter fra 27 til 39 fot.
Mer informasjon: www.volvopenta.com

Mer pulver

Volvo Penta lanserte for om lag et år siden sin nye motorserie, som da bestod av D2, D3, D4 og D6. Nå utvides den med en helt ny D9. I tillegg får D3 duopropdrev, og både D4 og D6 kommer i kraftigere versjoner både med og uten kompressor.
Kompressormating er forbeholdt D4 og D6- motorer med duopropdrev. Rene innenbordsmotorer får ikke kompressor. Med kompressor vil motorene yte noe mer på lave turtall, noe som er viktig når båten skal opp i plan. Det betyr at D4 nå kommer i tre versjoner. Den gamle med 210 hestekrefter og den nye med 260 hestekrefter med og uten kompressor. D6 kommer i en rekke varianter. Minst blir en 280 hester. I tillegg kommer D6 med 350 og 370 hestekrefter. Sistnevnte leveres utelukkende som ren innenbordsmotor, mens 350-hesteren kun leveres med drev.
En helt ny motor er D9. Motoren stammer opprinnelig fra buss og lastebil, og har et slagvolum på ni liter. Den sekssylindrede motoren er utstyrt med turbo og pumpedyse-innsprøytning, og kommer i to effektversjoner. Enten med 500 eller med 575 hestekrefter.
Mer informasjon: www.volvopenta.com

Verdensrekord på ett skrog

Teorien har "alltid" vært at et skrog med dyp V-bunn har absolutt øvre toppfart ved omkring 120 mph (bortimot 107 knop). Over denne farten vil så lite av skroget være i vannet at båten vil bli ustabil.

TEKST: DAG PIKE

Selv 120 mph er seriøst fort, men i USA har Jeff Harris og Reggie Fountain nylig satt ny fartsrekord for enskrogsbåter med over 160 mph (drøyt 142 knop).
Båten var en Fountain 42, designet for offshore racing. Verftet hevder skroget er helt standard, om enn utstyrt med den vanlige lukkede cockpiten for å beskytte mannskapet.
- Vi kunne ha kjørt fortere, men forholdene på sjøen var litt livlige, sier Reggie Fountain.
Småkvapsete bølger på en fot kjennes sikkert godt når man dundrer av gårde i over 142 knop. Rekorden ble satt over en oppmålt mile (engelsk mil - 1,8 km) i Pamlico-sundet ved Fountains verft i North Carolina.
Båten var utstyrt med to kompressormatede Mercruiser beninsmotorer på 1.290 hk hver. Motorene hadde hvert sitt Mercury SSM VI drev.

Snekke i plan

Nei, det er ikke noe nytt. Planende snekker har vi sett før. Marex Duckie er et eksempel, men et like kult navn som denne snekka har den ikke. Denne heter nemlig Stormer 7. Den måler nesten 7 meter i lengden og er 2,4 meter bred. En Yanmar med 120 hester gir den en toppfart på 26 knop. Under dekk er det soveplass til to, og ute skal det være komfortabelt for opptil åtte voksne. Båten har teakdekk, mens seter og sofaer er trukket i Alcantara. Et lite toalett finnes under dekk, og en bysse er plassert ute. Prisen er nesten like heftig som toppfarten, og begynner på 470.000 kroner. Båten er bygget i Estland, men konstruktøren - Jan T. Olsen - er norsk.
Mer informasjon: www.saaremaa.ee/boat eller telefon + 372 45 24 460

Kompakt skjærgårdsjeep

GRP 425 Sprint heter denne skapningen. Et norsk firma har konstruert og bygget formene, og båten støpes i Litauen.
14-foteren er CE-klassifisert som en C-båt, og kan ta inntil fem personer eller drøyt 400 kg last. Båten har tre låsbare rom. Skroget er dobbelt, med 380 liter flyteskum i hulrommene. Listen over standardutstyr inneholder blant annet pulpit, lanterne akterut og styrekonsoll. Putene, vindskjermen og vannskibøylen akterut er noe av ekstrautstyret båten kan leveres med.
Med 40 hk Yamaha totakter er båten målt til 30,9 knops fart.

Data: GRP 425 Sprint

Lengde: 4,25 meter
Bredde: 1,75 meter
Vekt: 260 kg
Motor: 9,9-40 hk
Last: 5 pers / 405 kg
Pris: 42.500 u/motor
Mer informasjon: GRP Marine AS, telefon 56 32 16 90. www.grpmarine.no

Mindre Freebag

Norskutviklede Freebag har gjort betydelig suksess ute i verden. I fjor fikk den en viktig amerikansk pris for innovasjon i det maritime markedet, som det eneste produktet juryen var 100 prosent enig om.
Nå har Freebag laget en mindre og enklere utgave, Freebag Basic. Den er - for å sitere produsentens pressemelding - ergonomisk riktig, vanntett, lett å vaske og den flyter. Freebag er fylt med ispoporkuler à là saccosekk, noe som gir god isolasjon og tilpasser seg mange slags underlag. Prisen (veiledende kr 349,-) og størrelsen er omtrent som "vanlige" båtputer. Størrelsen gjør at den også passer i mindre båter, og den er lett å ta med på land og bruke i andre sammenhenger.
Mer informasjon: www.freebag.no

Dekksluke med lomme

Savner du et sikkert sted å putte lommebøker, briller, mobiltelefon og andre småting i båten din? Denne typen dekksluke fra Beckson kan være en løsning.
Det er en luke som gir adkomst til stue- eller hulrom i båten, men selve lokket har en nylonlomme festet til seg. I denne lommen kan du putte småting som ellers må ligge i bukselomma eller slenge omkring. Det skal etter produsentens sigende være en vanntett oppbevaring. Luken leveres i flere størrelser, farger og typer.
Mer informasjon: www.beckson.com

Ladere for flere batterigrupper

WAECO presenterer en forbedret generasjon av sine mobitronic kompaktladere. Blant annet er det nå mulighet å tilkoble flere batteripakker, selv om de har ulik kapasitet.
En del av laderne har separat utgang (1A) for vedlikeholdslading av startbatteri. Alle laderne kan brukes på bly-/syre- batterier, gelébatterier og de nye AMG-batteriene.
Som sine forgjengere, har de nye laderne såkalt IUOU-karateristik på ladeforløpet. Det skal gi maksimal lading på kortest mulig tid og vedlikeholdslading med mindre fare for koking. Ladespenning på 14,4 V eller 14,8 V, vedlikeholdspenningen på 13,8 V. 12-voltsladerne leveres i kapasiteter fra 15 til 45 A (150-500 Ah batterikapasitet), mens 24-voltsladerne finnes i 8 til 25 A (100-300 Ah). De leveres for en til tre batterigrupper.
Laderne kan settes på "sleep mode", hvilket slår av den innebygde kjøleviften og senker ladekapasiteten. Priser fra ca 2.000 til ca 5.400 kroner.
Mer informasjon: Waeco, telefon 33 42 84 50. www.waeco.no

Trollefart med hovedmotor

Fiskeentusiaster vet at fart er viktig ved trolling og dorging. Minst mulig fart. Mange båter går for fort med hovedmotoren, selv på tomgang.
Noen bruker en liten påhenger til trolling og dorging, andre løser det ved å henge en bøtte eller et drivanker etter båten. Happy Troller er en annen og noe enklere løsning på problemet.
Hjelpemiddelet monteres på motorens kavitasjonsplate. Ved å dra i en kabel, låses plata foran propellen. Dermed bremses propellens skyvekraft, uten å bremse motorens turtall. Happy Troller skal også gi båten bedre prestasjoner i høyere fart.
- Låst i øvre stilling fungerer plata som en forlengelse av motorens kavitasjonsplate, noe som gir mykere ferd i grapsete sjø, sier produsenten.
Mer informasjon: Skaane Marine, tlf 33 04 15 91. www.skaane.no

Gummibåtreparasjon uten lim

ClamSeal er en liten innretning for reparasjon av rifter i gummibåter eller RIBer uten bruk av lim. Den er enkel i bruk.
ClamSeal er delt i to deler. Innerdelen presses gjennom hullet (som i de fleste tilfeller må skjæres opp litt), og med snoren med kula på trekker man innerdelen på plass. Ytterdelen tres på, og det hele strammes med strammeskruen på toppen. Riller i inner- og ytterdelen gjør at duken klemmes i et helt tett grep rundt kanten.
I prinsippet kan dette være en varig reparasjon. I praksis er det vel heller et sikkerhetsverktøy som gjør det mulig å reparere en rift i en gummibåt / RIB langt til havs for at man skal komme seg tørr og hel til land, for senere å reparere revnen på "gamlemåten" med lapp og lim. ClamSeal består av fire deler, men alle henger sammen. Det er med andre ord ingen smådeler her, hvis eneste mål i verden er å bli mistet ned i kjølsvinet eller over bord.
Veiledende pris er 395 kroner. Mer informasjon: Skaane Marine, tlf 33 04 15 91. www.skaane.no

Plaster på pensel

Compeed Liquid Bandage er et flytende plaster. Det kan brukes på alle slags mindre sår, også der man ikke kommer til med vanlig plaster.
Det fungerer som en forsegling av huden, stopper blødning og avviser vann, skitt og bakterier. Huden puster gjennom plasteret, og det virker smertelindrende ved å holde nerveendene fuktige.
Plasteret fås kjøpt der man kjøper andre produkter fra Compeed, for eksempel på apotek.

Frihet i en liten eske

Bènèteau lanserer en ny Antares til høsten. Navnet blir 6.20 OB. Båten skal være usynkbar, og liten over standardutstyr er lang. Blant annet fremhever Beneteau i sin pressemelding at seter er standard utstyr om bord. I tillegg lover de vindskjerm i glass og elektriske vindusviskere. Bruksområdene spenner i følge pressemeldingen, fra turer langs kysten til fisketurer. I tillegg hevder Beneteau at båten blir perfekt til dagsturer om man monterer en 90 hester på akterspeilet.
Dermed blir vel den nye 6.20 OB noe av det nærmeste man kommer frihet i en liten eske, i alle fall om man er hannkjønn.
Mer informasjon: www.beneteau.fr

Ny pumpe

En ny centrifugalpumpe lanseres av Jabsco. Navnet er Cyclone ogh pumpen, som går både på 12 og 24 volt, har en kapasitet på 120 liter i minuttet. Motoren garanteres for 3.500 timers kontinuerlig drift og pumpehuset har mekanisk tetning. Pumpen er laget i rustfritt stål. Prisen er kroner.
Mer informasjon: LaSa Maskin A/S, tlf: 67804860

Klassisk båtkikkert

X-500 er en nitrogenfylt, vanntett og støtsikker 7x50 kikkert. Forstørrelsen er syv ganger. Kikkerten er gummibelagt og har en nærfokusgrense på tre meter. Vekten er 1.185 gram, og den koster 2.895 kroner.
Mer informasjon: www.marinfoto.no

En bryter for alle

De fleste vindusviskere om bord har sin egen bryter. Nå rydder Vetus opp, og lanserer ett bryterpanel som betjener alle viskerne. Dermed reduseres antall knapper om bord, oversikten bedres og betjeningskomforten økes. I tillegg til å styre viskerne kan panelet også styre vindusspyleren og hastigheten på viskerne. Panelet passer i både 12 og 24 volts opplegg, men viskermotoren må ha en parkeringsfunksjon og de må ha evnen til å operere med to hastigheter.
Mer informasjon: www.vetus.nl

Fjernstyrt thruster

Å montere en baugpropell kan være vanskelig nok, men enda mer plundrete kan det være å dra ledningene. Nå kan løsningen ha kommet. For Vetus har utviklet en radiostyring som enkelt kobles til thrusteren. Rekkevidden er 15 meter, og den kan leveres i versjoner for en eller to førerposisjoner. Senderen og mottakeren kan operere på både 12 og 24 volt.
Mer informasjon: www.vetus.nl

Elektroniske kontrollbokser

Telefleks Marines KE-5 og KE-6 kontrollbokser er laget for motorer med elektronisk gass og gir (KE-5) eller for motorer med elektronisk gass og mekanisk gir (KE-6). Kontrollboksene har innebygget stasjonsvelger og kan monteres på flere ulike styreposisjoner om bord.
Mer informasjon: Telmo Control AS Tlf: 23180810

Som en dupp

Tilgjengelige både som en standard og en Pro modell er de nye flytedressene fra Fladen Rescue System et bidrag til økt sikkerhet om bord. Pro utgaven har ekstra god foring, syv lommer med drenering, glidelås med stormklaff og foret hette for å nevne noe. I tillegg har den 70 prosent mer flytestoff enn kravene. Dermed er dette en helårsdress. Standardutgaven er noe enklere, men den holder til sommerbruk. Prisene er 1.190 for standard, mens pro utgaven koster 1.785 kroner.
Mer informasjon: www.marinfoto.no

Hold nøklene flytende

Lyden av nøkler som faller i vannet er ikke spesielt trivelig, derfor har de fleste erfarne båtfolk utstyrt sine nøkler med ulike flytemidler. Ulempen er at de tar mye plass. Løsningen heter Keysaver. Når nøklene havner i vannet skytes en dupp opp, til denne er det festet en 12 meter lang line som gjør det mulig å fiske nøklene opp. I følge importøren skal Keysaver klare å berge gjenstander inntil 12 kilo.
Mer informasjon: www.fdecker.de/marin/

Enkel båttransport

Koj båttransporter er laget for mindre båter, og er ikke en tilhenger i tradisjonell forstand. Her utgjør båten selv rammen, noe som gjør Koj både liten og lett. Når båten er sjøsatt får faktisk transportkrybben og draget plass i bilens bagasjerom.
Mer informasjon: www.koj.se