Forutsigbar daycruiser

Båtmagasinet var først ute med prøvekjøring av nye, finske AMT 200 DC. Vi "møtte" en forutsigbar daycruiser med praktisk innredning og noen få lyter.

Publisert Sist oppdatert

Med brask og bram lanserte AMT-sjef Aimo Mustonen og norsk importør Kellox AS fem flunkende nye båter fra 17 til 20 fot på Sjøen for Alle i mars. Båtene er utviklet fra ingenting på rekordtid. Mustonen satte selv i gang med konstruksjonsjobben i august i fjor. Pluggene ble prøvekjørt sent på høsten, og de første båtene ble vist fram i februar. Men så er Mustonen og AMT ingen novise på dette området. AMT - Advanced Marine Technology - har gjennom nesten 20 år bygget 25.000 båter for Yamarin, og har nok lært et og annet om hvordan skjærgårdsjeeper og daycruisere skal lages.

20-foteren AMT 200 DC er foreløpig flaggskipet i serien. Vi har prøvekjørt det første eksemplaret i norsk vann, og en av de aller første båtene fra fabrikken. AMT har dyttet mye båt oppi det 20 fot lange skroget. I markedsføringen er det gjort til et hovedpoeng at alle AMT-båter leveres "komplette", med utstyr som reservekanne, fortøyningsliner, dregg med line, fendere og båtshake inkludert i prisen.

Vi mener det er en forutsigbar daycruiser, med trygge kjøreegenskaper, praktisk innredning og bygget med god kvalitet. På minussiden anfører vi dårlig beinplass til føreren og en dreneringsløsning med løse propper.

Resten av prøvekjøringen kan du lese i Båtmagasinet nr 5, som kommer ut 8. mai.