utgave nr 6 1997

Praktisk talt

Publisert Sist oppdatert

Praktisk talt


I denne spørrespalten kan du få svar på dine praktiske båtproblemer. Om det gjelder trebåter, plastbåter, stålbåter. Taco Rison redigerer stoffet og eksperter fra bransjen gir svar. Har du spørsmål, send dem til Båtmagasinet og vi tar dem opp her så langt plassen rekker.


Adresse: Båtmagasinet, postboks 250 Økern, 0510 Oslo eller på fax: 22 63 61 75, merket "Praktisk talt" .

Hva slags matte?


Kjære Båtmagasinet
Jeg holder på å reparere min gamle GH-14. Den har en skade i bunnen nede ved kjølen. Jeg har tenkt å bruke epoxy. Hvilken glassduk er det best å bruke?
A. Pedersen
Tromsø

Det beste er å bruke en glassduk som er behandlet med en såkalt amino silan sezing. Jeg skal
beskrive noen armeringer. Etter at glassfibertråden er spunnet, behandles overflaten med sezing. Den beskytter glasstråden i den videre prosessen. Sezing gjør dessuten at resin fester seg bedre mot glassoverflaten. Ved Woven Roving holder sezing fibrene sammen i bunter.
I vanlig glassfiberbygging blir det ofte brukt Brom-og silan sezing. Glassfiber som skal brukes sammen med epoxy, skal helst være amiono sezing behandlet. Da er duken kompatibel med epoxy. Det er ikke så lett å finne ut hvilkem sezing den duken som ligger i butikkene har, men nå finnes glassfiberduk som er støv-og vanntett pakket i plast. På pakningen står det at den kan brukes både til polyester, epoxy og fenol. Denne typen passer bra til småreparasjoner av båter som er bygget av CSM-matter.
CSM-matten er mye brukt. Det står for Chopped Strand Matt og den er laget av hakket glassfibertråd i to varianter, emulsjonsbinder (pva) og pulverbinder (polyester). Mange båtbyggere bruker emulsjonsbundne matter. de er fleksible og lette å brette rundt hjørner. Nye normer krever at den første matten mot gelcoaten skal være en pulverbundet matte på maks. 450 gr/m2. En slik tynn matte er enklere å impregnere med resin og luftbobler presser lettere ut, slik at faren for hulrom og glassfiberpest reduseres.
Woven Roving brukes også mye. Her går fibrene i flate bunter og veves,. Mar\tten er tung, fra 600 gr/m2 og opp. Denne brukes ofte i glassfiber-trekjerne båtbygging. Den gir sterkere laminater enn CSM, men utsettes for krymp ved bruk av polyester eller venylester som tariks. For å hindre dette bruker båtbyggerne gjerne et lag resinrik CSM-matte mellom hvert lag Roving.
Cloth, eller duk er det tredje. Den har tynnere fiber og mange måter på veve den på. mest kjent er plain og twill. Den siste er tøyelig og lett å legge dobbelt. Den er elastisk, men ikke så stiv og sterk. Duk av høy kvalitet er laget av svært tynne fiber. Den får en høyere bruddstyrke eenn en vanlig Roving. Vevd duk brukes mye som "sheeting", en bekledning av kryssfiner eller kaldbakt hud som beskytter treverkets overflate. Den fungerer som er armering av epoxylaget. Duken er lett, fra 25 til 400 gr/m2. Den tykkeste brukes ofte ved reparasjoner etter glassfiberpest og brukes sammen med epoxy til støp av lette glassfiberseiljoller.
Multi aksial er den nyeste armeringen. Fibrene ligger i bunter og flere lag i forskjellige retninger strikkes sammen med polyester tråd. Produsenten kan justere tøyeligheten uten at det går utover dukens vekt eller tykkelse. Dette krymper ikke og gir sterke glasslaminater. Norsk produsent er Devold AMT i Langevåg. Bånd på 10 - 15 cm bredde er ideelle til å reparere småskader som din båt.
Det er alltid lurt å bruke det samme materialet som båten er bygget av når du reparerer skader. Din båt er bygget opp av flere lag CSM-matte og du bør dermed bruke dette. Selv om matten ikke er kompatibel med epoxy, går det bra så lenge du bruker en løsningsmiddelfri epoxy til marint bruk. Da slipper du også den tynne CSM-matten ytterst. Det er ikke nødvendig å legge gelcoat på toppen av epoxyen under vannlinjen. Heller ikke antipestprimer. Etter finsliping kan du legge på et tynt lag med klar epoxy og stoffe direkte før epoxyen er støvtørr.
Lykke til!
Hilsen Taco Rison

Littratur om glass armering finner du i boken:"Fiberglass Boatbuilding for Amateurs" i serien Glenn-L Marine Designs og kan bestilles hos: Marine Design Norway i Morvik, tlf: 55 18 58 09.
En annen bra bok om modern båtbygging generelt, "MODERN BOAT BUILDING." med undertitelen "MATERIALS & METHODS" av Steve Sleight. Utgitt av Nautical Books.
ISBN 0 85177 348 6
En bok som omhandler reparasjon av glassfiber båter med epoxy er: "Fiberglass Boat Repair & Maintenance"
Boken kan betstilles på tlf: 22 23 35 00.