utgave nr 4 2006

Nyheter - april 2006

Publisert Sist oppdatert

Nytt finsk båtmerke

AMT er et forholdsvis intetsigende navn, men like fullt er det et nytt finsk båtmerke. AMT står for Advanced Marine Technology. Men firmaet bak har vært i bransjen i en årrekke. Det er nemlig de som har produsert Yamarin-båtene i alle år.

Tekst: Hans Due

I løpet av et halvt år har Aimo Mustonen og hans ansatte tryllet fram hele fem nye modeller. Vi snakker om skjærgårdsjeeper, bowridere og daycruisere fra 17 - 20 fot. Til høsten kommer en 21-22-foter som det skal lages flere innredningsløsninger på.
AMT-båtene er slett ikke ulike Yamarin-båtene, hvilket jo er forholdsvis naturlig. Men Aimo Mustonen forteller til Båtmagasinet at han i sine nyutviklede båter har lagt inn alle de detaljene han savnet på Yamarin-båtene. Selv har han kjørt båt siden han var 3 år gammel.
Det er mange fikse detaljer på AMT-båtene. På skjærgårdsjeepene er det gråmalt dørk for at ikke skitt skal sees så lett. Selvdreneringen er nyutviklet med et innstøpt rør uten kraner, skikkelige tråflater med antisklimønster for ombord- og ilandstigning. Det er "kalesjegarasje" akterut i alle modellene, og her er det også plass til lanternestand og kombinert padleåre/båtshake. Alle stuverom er utstyrt med innfelte messinglåser der én nøkkel passer til alle låsene, og den kan også tilpasses eventuell hengelås for fastlåsing til båtplassen din. Alle båtene leveres komplett for bruk, det vil si med anker, fortøyningstau og fendere. I Norge skal båtene importeres av Kellox AS /Loxkel AS og utstyres med enten Honda eller Tohatsu-påhengere. Ytterligere opplysninger: Kellox AS: www.kellox.no eller Loxkel AS: www.loxkel.no

Ny drømmebåt

Et kresent publikum krever stadig mer av luksusbåtene. Det merker Britiske Fairline og deres arrige konkurrenter som Princess og Ferretti. 66 Squadron er britenes svar på det.

Tekst: Ulf Wesley Johnsen

Helt nye Fairline Squadron 66 vakte oppsikt på båtmessen i Düsseldorf. Den 36 tonn (vekt, ikke tonnasjeenheter) tunge båten - eller snarere yachten - er med to Caterpillar C30-1550 Diesel god for 35 knop i åpen sjø.
Vi prøvekjørte båten i Nordsjøen utenfor den hollandske kyst en iskald dag i februar måned. Vi ble imponert over båtens sjøegenskaper. Det blåste liten kuling, og sjøen gikk grov. Men båten skar gjennom sjøen som en kniv i smør. Selv i stor sidesjø rullet den ikke mer enn at vi slapp å mate krabbene.
Midtskipssalongen, salongene og lugarene under dekk, samt arealet på den digre flybrigden med, er det omkring 150 kvadratmeter å boltre seg på om bord. Alt i den rene luksus. Fra 5 cm tykke kremfargede tepper, via flatskjerm-TVer i alle lugarer og salonger, til en fantastisk bysse med ismaskin, oppvaskmaskin, vaskemaskin, steke- og mikrobølgeovn. Byssedørken er i ekte lær (!) som bare skal behandles en gang i året, mens resten av interiøret har teppedørk. Salongene har dype sofaer i hvitt skinn. Førersetet kunne satt Recaro i beskjedenhet, og førermiljø som er helt unikt enten man velger å styre fra styrehussalongen eller flybrigde.
Squadron 66 har - naturligvis - egen inngang akter for mannskapet. Motorrommet har egen nedgang, og er så godt isolert at de to dieselmotorene på 1.550 hk hver knapt kan høres under gange.
Om standardutstyret er rikelig, er listen over betalbart ekstrautstyrt lenger. Satelittkommunikasjon, internett-tilkobling, PCer og musikkanlegg i høy klasse, for eksempel. Teak på flybridge og sidedekk koster alene 30.000 euro.
Båten har med andre ord alt en pengesterk gubbe kan ønskes seg, og andre kan drømme om. I skrivende stund er èn båt solgt til Norge, med ytterligere to i kjølvannet. Båtens lengde (over 15 meter) krever at føreren har sertifikat. Forgjengeren på 65 fot lå akkurat på 50 brt-grensen, og var mulig å kjøre med D5L-sertifikat. Denne nye båten får et atskillig større volum, og blir dermed godt over 50 brt. Tonnasjemåling og dokumentasjon av norsk sertifikatbehov finner sted i vår.

Data: Fairline Squadron 66

Lengde: 20,58 meter
Bredde: 5,40 meter
Vekt: 36.500 kg
Motor:2 x MAN 1.360 HK
CE-kategori: A
Antall lugarer/køyer: 5/10
Antall personer: 10-12
Antall bad: 3
Drivstoff: 4.131 liter
Ferskvann: 1.273 liter
Pris: 21 millioner kroner
Mer informasjon: Fairline Norge AS, telefon 66 90 70 40. www.fairline.no

3D og bilder

Garmin lanserer i vår ny kartografi til sine plottere. Den største nyvinningen på Bluechart g2 er bilder og muligheter for 3D-visning på plottere som støtter dette.
Kartene er mer detaljerte, og har blant annet med seg informasjon om veier på land. Kartografien lanseres i vår, men billeddatabasen er ikke klar før ved en oppgradering i juli/august. Til gjengjeld blir oppgraderingen gratis for alle som kjøper kartbrikker før den tid, lover importøren.
Garmin lanserer flere nye kartplottere som kan vise de nye kartene. De store plotterne Gpsmap 2106 og 2110 er klar for salg i slutten av april. I tillegg til kartografien, har de nye plotterne AIS-muligheter og tilkoblingsbussen CANet for å koble separate ekkolodd til plotteren. Prisen blir marginalt høyere enn forgjengerne 2006 og 2010.
For mindre båter - eller mindre krevende brukere - kommer plotterne Gpsmap 292 og 298. Begge bruker samme kartografi som de større plotterne og støtter AIS, men de har ikke CANet-bussen. 292 er en ren kartplotter, mens 298 er kombinert kartplotter og ekkolodd (må tilkobles svinger).

Varme uten strøm

Den svenske oppfinnelsen Pan 2000 er et hjelpemiddel for å varme opp en båt, uten å bruke en eneste amperetime strøm til varme eller vifte. Det er en varmeveksler som settes oppå en eksisterende varmekilde, for eksempel båtens kokeapparat, og bruker varmen fra kokeblusset. En mindre del av varmen omdannes til strøm. Denne strømmen driver en vifte, som sørger for å blåse resten av varmen ut i båten.
Oppfinnelsen er patentsøkt, og var i skrivende stund ikke satt i serieproduksjon.
Mer informasjon: www.pan2000.se

Kjøpte With

Hurum-investoren Carsten Fongen tar mål av seg til å få varemerket With Boat opp og stå igjen. Fongen kjøpte selskapet for åtte millioner kroner.
- Planen er å få With Boat til å bli et stort båtmerke, slik det var på 70- og 80-tallet, sier Fongen til NRK Buskerud.
Ellers driver han blant annet med utvikling av Uvdal alpinsenter.

Lure-tilbud om rabatt

Oljeselskaper, foreninger og butikk-kjeder lokker ofte med forskjellige tilbud for at du skal bli medlem hos dem. Ett av dem er 20 øre rabatt på drivstoff hvis du bruker deres kort og fyller hos dem. Hvis du benytter dette tilbudet, risikerer du å betale mer enn du må!
Det de ikke alltid opplyser om, er at rabatten som regel beregnes fra gjeldende listepris, og ikke på pumpeprisen. Siden pumpeprisen varierer, og ofte ligger godt under listeprisen, kan det derfor godt hende at du taper på å benytte deg av selskapets rabatt-tilbud.
Sjøassistanse var en av dem som tidligere hadde et slikt tilbud til sine medlemmer, med 20 øre rabatt per liter hos Shell. De opplyser nå at de har avviklet dette tilbudet.
- Man kunne faktisk oppleve at avtalen ble ugunstig sett i forhold til at pumpeprisen kunne i mange tilfeller være lavere enn den rabatten vi fikk, sier Sjøassistanse.
www.sjoassistanse.com

Tekst: Terje Bølstad

Mini-GPSer på vei ut

Ansatte hos Garmin i USA røper at Geko-serien høyst sannsynlig vil bli kuttet ut i løpet av året. Grunnen skal være at de ikke har solgt som forventet.
På vinterens Consumer Electronic Show i Las Vegas viste Garmin ikke frem Geko-serien blant alle sine håndholdte modeller. Garmins Geko-serie har bestått av tre modeller med et begrenset antall funksjoner. Alle har fokusert på enkel bruk, beregnet for nybegynnere. Imidlertid har de ikke solgt på langt nær så mye som de mer populære modellene GPS 60 og GPS 76. De siste årene har Garmin stadig introdusert nye håndholdte modeller, og mye kan nå tyde på at de mindre populære modellene snart vil tas ut av produksjon.

Tekst: Terje Bølstad

eXplorist 100 GPS

Kan

koples til PC

De rimeligste modellene i Magellans eXplorist-serie av GPSer har måtte tåle mye kritikk for ikke å ha mulighet for tilkopling til en datamaskin. Det har et amerikansk firma tatt konsekvensen av.
De har utviklet et sett med en plugg som kan monteres under GPSens batterier. Der befinner det seg nemlig en liten dataport, som tidligere ikke har vært tilgjengelig. Med en kabel tilkoplet den nye pluggen, er det nå mulig å bruke også disse GPSene sammen med et kartprogram på PC, slik at det blant annet er mulig å se egen posisjon på et elektronisk kart på PC-skjermen. Firmaet opplyser at de har prøvd eXplorist 1000 sammen med det kjente kartprogrammet OziExplorer, og at det fungerer uten problemer. Selv om denne serien av GPSer altså er solgt uten å kunne koples til en PC, ligger altså alt av programvare som trengs, klart og ferdig til bruk inne i GPSen.
Med en kabel på 1,2 meter koster settet under US$ 20. I tillegg kommer frakt og norsk merverdiavgift. Mer informasjon: www.pc-mobile.net

Tekst: Terje Bølstad

Planlegger for Navionics kart

Med Navplanner for Navionics vektoriserte kart, kan du planlegge turen på PC.

Har du en kartplotter som bruker Navionics kartbrikker, kan du med programmet Navplanner overføre ruter og kurspunkter mellom plotteren og PCen, og redigere dem. Kartene kan vises på PC-skjermen. Det gjør det mulig å planlegge turen hjemme før du drar. I tillegg kan du blant annet måle distanser, planlegge peilinger og beregne dieselforbruk. Programmet skal virke sammen med Navionics kart av typen Platinum, Gold+ og Silver.
En medfølgende “Multi Card Reader” kan brukes for å lese og skrive “MultiMedia Card” (MMC), ”CompactFlash” (CF) og ”SecureDigital” (SD) minnekort. Det er støtte for hele 23 forskjellige lagringsformater. Leseren kan også brukes for å overføre data mellom PCen og annet utstyr, som digitale kameraer, PDAer, og så videre. Prisen vil ligge på rundt tusenlappen.

Mer infomasjon:
www.navionics.com
www.furuno.no
www.belanor.no
www.sleipner.no
www.seawave.no
www.belamarin.no

Tekst: Terje Bølstad

LED i gamle lanterner

Er du fristet av LED-lanternenes sterke lys, lange levetid og lave strømforbruk, uten at du har lyst til å ta jobben med å skifte alle lanternene på båten? Da kan Lunaled 27 være en løsning. Det er en LED-innsats som erstatter en tradisjonell glødepære.
Den skal ha en levetid på 100.000 driftstimer. Dessuten er den vanntett, støtbestandig, sikret mot ombytting av polaritet og den går på 8-30 V spenning med en lysstyrke på 540 Candles (mer enn 25 W 12 V pære). Lunaled 27 monteres i en lanterne (eller annen lampe) i samme sokkel som glødepæren.
Produsenten gjør oppmerksom på at lanternen er godkjent som en helhet inkludert pære, og en utskifting med Lunaled gjøres på egen risiko.
Prisen i Danmark er 450 danske kroner. Mer informasjon: www.ledforever.com.

Nytt drevsystem

Cummins Mercruiser informerte i mars for første gang om et helt nytt drevsystem, med det hemmelighetsfulle kodenavnet Prosjekt Zevs. Det er et integrert, akterovervendt, tunnelmontert drev som skal forenkle både montering, bruk og vedlikehold. Det skal gi mindre støy og vibrasjoner, og bedre effektivitet og drivstofføkonomi. Prinsippet minner om Volvo Pentas IPS. Hovedforskjellen er at CMDs løsning har akterovervendte propeller, mens Volvos løsning bruker forovervendte propeller.
Drevet er tilpasset Quantum dieselmotorer på 425 og 500 hk. Finmanøvrering i lav fart kan gjøres med en joystick. Hele drevet installeres som èn enhet, med minimalt behov for justering. Dermed trengs det bare halve monteringstiden, sammenlignet med de fleste tradisjonelle fremdriftssystemer.
Tester indikerer gjennomsnittlig 7 prosent høyere toppfart og 30 prosent lavere forbruk i marsjfart, sammenlignet med tradisjonelle framdriftsmåter for motorer på denne størrelsen. Dette takket være mindre motstand, propellens vinkel i vannet og kontraroterende propeller. Drevet støtter Smartcraft-teknologi for informasjon i fartøyet. Designteamet hevder systemet er først ute med flere nyvinninger på dette området: Posisjonsopprettholdelse med GPS, styrbart drev i beskyttende tunnel, bakovervendte kontraroterende propeller, eksosutslipp gjennom propell, integrerte trimplan og vanninntak for tilbehør. Systemet skal etter planen lanseres neste år.
Mer informasjon: www.cmdmarine.com

Ny Drøbak-passasje merket

Hurumpassasjen, seilløpet i Drøbakjeteen ved Hurumlandet ble sommeren 2005 utvidet til 50 meter bredde og fire meter dybde, da med midlertidig oppmerking i form av flytestaker. Leden har nå blitt permanent merket på begge sider med solcellelanterner på bunnfaste konstruksjoner, og har følgende karakteristikk:
Vestre (nærmest land): Fl R 3s (blinkende rød, 3 sek)
Østre: Fl G 3s (blinkende grønn, 3 sek)
Begge merkene er diodelanterner på betongsøyler. I tillegg er det i 2005 lagt ut en flytestake på vestsiden av Storskjær, og to blinker med indirekte belysning og dagmerke (hurtigbåtmerker) på henholdsvis Bergsholmen og Håøytangen.

Marino Cobra

Nye Cobra fra det finske verftet Marino ble kåret til Messens Motorbåt på båtmessen i Helsingfors. Av 40 deltakere gikk ni til finalen, der Cobra vant med 14 stemmer mot fem til nummer to.
"En praktisk og godt planlagt båt, romslig, lys og trivelig. Den har mange fine detaljer, og har en passende størrelse til skjærgårdsbruk", sa juryen. Marino Cobra er en lukket, planende båt som egner seg godt der været ikke alltid er det beste. Den har to permanente køyer forut og en stikkøye på styrbord side. Den norske importøren anbefaler Volvo Penta D4 225 hk, som gir båten en toppfart på 33 knop. Største motor - D4 260 - øker toppfarten til 37 knop og prisen til 985.000.
Marino er en av de eldste fritidsbåtprodusentene i Norden, med sammenhengende produksjon fra 1958. På 80-tallet var det atskillige importører langs norskekysten, men alle falt fra under krisen rundt 1990. Verftet er beskjedent i størrelse, og bygger rundt 30 båter i året.

Data: Marino Cobra

Lengde: 8,20 meter
Bredde: 2,90 meter
Køyeplasser: 3-5
Motor: 190-260 hk
Pris: 950.000 kroner (VP D4 225 hk)
Mer informasjon: Høvik Marine, telefon 67 10 59 99. www.boat.no/hovik-marine

"Blodprøve" fra motoren

Nå kan du selv teste motorens helsetilstand, uten å besøke verkstedet. Det holder å sende inn en prøve med 50 ml brukt olje.
- Analysen avdekker blant annet unormal slitasje og forurensinger i oljen, lover leverandøren Oilcheck.
Testpakken inneholder en prøveflaske, etikett/skjema og forsendelserør med porto. Prøven tappes selv, og sendes laboratoriet for analyse. Innen 48 timer etter mottatt prøve sendes en rapport til kundens epostadresse, med oversikt over alle målinger, samt en diagnose. Pris: 398 kroner.
Mer informasjon: www.oilcheck.no

Digitalt vanntett

Sea Life DC 500 er et digitalt undervannskamera for båtfolk og friluftsfolk som helst vil unngå å ta livet av sitt digitalkamera.
Det er tett til 60 meters dybde, og har en 5 mp billedsensor. Optikken har autofokus og 3x optisk zoom. Pris: 4.500 kroner. Mer informasjon: www.marinfoto.no

Seildrev fra Vetus

Nederlandske Vetus tilbyr nå et seildrev fra girspesialisten ZF-Hurth til sine motorer opp til 80 hk. Drevet har samme utveksling både for- og akterover. Dermed kan en dobbelinstallasjon, for eksempel i en katamaran, ha propeller som dreier i hver sin retning.
Drevet passer eksakt i hullet etter eksisterende seildrev fra Volvo Penta. Motoren kan plasseres både foran eller aktenom drevet.

Ren og pen RIB

International lanserer i vår to nye produkter som skal hjelpe RIB- og gummibåteiere til rengjøring og beskyttelse av farkosten.
RIB Rub & Scrub er en kremaktig grovrengjøring som går i dybden etter smuss. Skitten skylles av, før man går en poleringsrunde med det samme stoffet på en fille.
RIB Clean & Shine er en polish til gummibåt, som etterlater en blank, vannavisende og UV-beskyttet overflate. Brukes på ren og tørr flate.
Produktene selges blant annet i Watski-butikker.

Rolig bobåt

Linssens Grand Sturdy 299 er ikke en båt for de travle og fartshungrige. Derimot er den et utmerket alternativ for den som ønsker plass, komfort og det moderate vedlikeholdet som ligger i en stålbåt.
Verftet mener selv at deres minste båt er "en perfekt førstebåt for den voksende familien…", men det er kanskje ikke helt sikkert at denne kundegruppen vil stå i kø hos forhandlerne. Båten er mer aktuell for et voksent par.
Ståhøyden er gode to meter i hele båten innvendig. Eierlugaren forut har dobbeltkøye og dusj/toalett. Sofagruppen i salongen kan gjøres om til ytterligere en dobbeltkøye. Båten leveres i to versjoner: Sedan, med vanlig akterdekk, og AC med en romslig akterkabin med mulighet for eget bad. Startprisen er den samme for begge versjoner.
Fremdriften besørges av en Volvo Penta D2 55. Firebladet propell og Linssens eget støydempingssystem over propellen skal gi et meget hyggelig støynivå. En beholder med finkornet sand over propellen tar opp lyd og vibrasjoner. I 5-6 knop er støynivået fra motoren ned mot 59 db, mindre enn samtalenivå. Den opplysningen gir også en indikasjon på hvilken type bruk båten er tenkt for: Lange turer i bedagelig tempo, gjennom store deler av året.

Data: Grand Sturdy 299 Sedan

Lengde: 9,35 meter LOA
Bredde: 3,35 meter
Dyptgående: 1,00 meter
Deplasement: 8.000 kg
Marsjfart: 8 knop
Motor: Volvo Penta D2 55
CE-kategori: C
Pris: Fra ca 1.500.000 inkl mva.
Mer informasjon: Sir Brownleigh Yachts AB, Sverige. www.sir-b.com.

Fire nye

I år lanserer Yamarin 4 nye modeller. I fjor høst presenterte en av de nye modellene, 53 Bow Rider. Nå kommer 56 Side Console, 56 Hard Top og det nye flaggskipet, den 24 fot store 76 Day Cruiser.

Tekst: Hans Due

Yamarin 56 HT er en hardtopbåt som fint kan brukes med en 60-hester. Den har soveplass til to voksne personer og en stor takluke i hardtopen. Kalesjen er todelt og enkel å bruke, påstår Yamarin. For øvrig er den ganske tradisjonell i designet med to enkeltstoler og en aktersofa. En pulpitbøyle går fra helt bak på vindskjermen og et stykke ut på fordekket, men vi har store problemer med å forstå hvordan man skal komme om bord i båten fra et svaberg eller land forut, for ,man når ikke pulpiten, og det er et veldig smalt dollbord å gå langs. En tradisjonell pulpit samt dør til å åpne i frontvinduet hadde vært en stor fordel her.
56 Side Console er bygget på samme skroget, men er en skjærgårdsjeep med sidemontert konsoll, sitteplasser forut og på en akterbenk i tillegg til to stoler bak den høye, sterkt buede vindskjermen. Denne og HT-modellen er 5,53 meter lang (18 fot), 2,24 meter bred og veier henholdsvis 640 og 620 kg.
Flaggskipet 76 Day Cruiser er en meget spennende nyhet. Den drøyt 24 fot lange båten har mange elegante detaljer, en stor U-formet aktersofa, trinn fra badeplattformen og inn i båten, bysse vis a vis førerplassen med det doble førersetet, og en smart ekstra sitteplass der man sitter på tvers av fartsretningen ved nedgangen til lugaren under fordekket. Her kan man virkelig ha kontakt med føreren under rolig gange. Det går trinn opp til en dør i frontvinduet slik at man kommer ut på fordekket som er utstyrt med en lav, åpen pulpit. Det er totalt sitteplass til 8 personer ute.
I lugaren under dekk kan anordne køyeplass til hele fire personer. En dobbeltkøye stikker under dørken akterover (ikke for folk med klaustrofobi) og to personer kan ligge på V-benken forut uten å måtte bruke nedsenket bord med ileggsputer. På styrbord side har man sågar fått plass til et lite toalett, men det kan kun brukes om man er alene i lugaren, og lokket som skjuler toalettet må justeres noe fordi det hang seg fast i åpen stilling. Teakdekk er standard på denne båten som kan utstyres med påhengsmotorer fra 150 til 300 hk. Båten er 7,52 meter lang, 2,60 meter bred og veier ca. 1.500 kg. Ytterligere opplysninger: Yamaha Norge AS: www.yamaha-motor.no