Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Båtmagasinet Nr 7 2013

Test: Brukt Neptim 21 Fra Troll til Agder

Neptim 21 er en båt fra høyalderen i norsk plastbåtproduksjon, da snekkene skulle gå stadig fortere og skrogene vandret mellom produsentene under ulike navn.

Publisert Sist oppdatert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Om man er på jakt etter en Neptim 21, kan det være greit å vite at denne båten har gjennomgått mange ham-skifter. Utgangspunktet var nemlig Troll 20. Og gjennom årenes løp har båten vært produsert under så forskjellige navn som Neptim, Scand og Agder. Fra 1987 til 1991 støpte Alf-Fred Høyesen i Arendal rundt 70 skrog og dekk for Scand Boats AS, og kjenner Neptim-snekkas historie godt.

-Utgangspunktet for Neptim 21 var Troll 20 som ble kuttet på langs og gjort litt bredere, humrer Høyesen.

-Troll-sjekta hadde en begrensning i toppfarten på ni knop, men da vi gjorde skroget bredere og fikk laget integrert trimplan, tålte det opp til 30 hk motorer og en fart på 12-13 knop.

-Så vidt jeg husker ble Troll-sjekta inspirert av Solux-konseptet, og den ble produsert i Treungen i Telemark på 1970-tallet. Så havnet den hos Tvedestrand Plastindustri hvor Jan Hauger kjøpte formene og høynet den øverste bordgangen, laget innerliner og ny hytte med litt mer høyde under dekk. Navnet ble Neptim 21. Fra 1987 til 1991 ble båten lisensprodusert for Scand som Scand 21 da Scand faset ut sin gamle 20-foter. Mens Neptim 21 hadde svart stripe øverst på hardtopen, fikk den som Scand en svart bordgang øverst. Da Scand Boats i sin tur la ned produksjonen av snekka, ble den stående uvirksom stund. I mellomtiden hadde Jan Hauger og Tvedestrand Plastindustri utviklet et formsett til et nytt dekk med vindskjerm. Det kom aldri i produksjon som Neptim eller Scand, men derimot som Agder 630 da de kjøpte formene, forteller Alf-Fred Høyesen.

-Parallelt med alt dette tok Lami Boat i Finland et avstøp av skroget og forlenget båten på midten slik at den ble 6,80 meter lang og solgte den som Lami 670 eller 680, og noen av de ble også solgt i Norge rundt 1985, minnes Høyesen.

Hva får du for pengene?

I april i år var det bare vår testbåt som lå ute til salgs på www.finn.no, men med tanke på hvor mange som er bygd under ulike navn, finnes det utvilsomt en rekke båter på sjøen. Prisforlangende for vår Neptim 21 var 45.000, hvilket vil si at det bør være mulig å få den for rundt førti. Og da får man en klassisk sørlandssnekke med hønerævfasong som er velholdt i plasten, men med en fenderlist som etter hvert kan byttes. Det eneste man trenger å gjøre med båten utvendig er en skikkelig vask, rubbing og polering. Den todelte kalesjen på testbåten var henimot ny, men putene var klare for utskifting. Båtens to-sylindret Yanmar-motor på 12 hk trenger også litt kjærlig omgang med kraftvask og ferskvann, men startet lett og gikk som en klokke. For øvrig får man med seg en paraplydregg, et ekkolodd som ikke engang Teknisk Museum er interessert i og et 60 Ah batteri som forsyner båten med både forbruks- og startstrøm. Hvilespenningen fortalte oss at batteriet var friskt, og ladespenningen var tilfredsstillende. Lanterneføringen ble sjekket og funnet i orden, og det samme gjorde vindusviskeren på den øvre vindskjermen. Med seg på kjøpet får man en god dose norsk båtkultur og historie, og et drivstofforbruk som bør tåle ekstreme konjunktursvingninger.

Bruksegenskaper

Som båtkonsept er Neptim 21 en herlig kulturbærer fra Sørlandet. Med et fartspotensiale opp mot 13 knop, er den en tidstypisk representant fra tiden da den typiske sørlandssjekta for lengst hadde gått inn i plastalderen, og kravet til fart tvang frem nye ideer. Senere kom snekker som både gjorde 20 og nesten 30 knop, men bare steget fra 6 til 12 var et stort fremskritt. Skroget oppfører seg helt tradisjonelt, i tråd med hva man forventer av en deplasementsbåt med strak aksel og ror. Den ruller litt, styrer godt og lar seg hjelpe av roret stort sett kun den ene veien når man bakker. Det er sjarmen med å kjøre snekke.

Neptim 21 er ikke stor nok til å være en turbåt for overnattinger, selv om man kan sove over en natt eller to. Den store køya forut byr på rikelig med plass og god sittehøyde. Men i forhold til senere artsfrender er det lavt oppunder dekk under hardtopen. Til gjengjeld er det ståhøyde under kalesjen, og også her er det en god sittegruppe. Og midt i båten står den obligatoriske motorkassa, som er hengslet i akterkant og gir svært god adkomst til den tosylindrede dieselen. Med tanke på adkomst, er også den store luka i forkant av hardtopen genial. I kombinasjon med en smart rekkeløsning på fordekket, har den en nærmest ideell ombordstigningsmulighet via fordekket.

Teknisk tilstand

• Plast

Meget bra, kun en litt blass svart dekorstripe på hardtopen. En grundig rubbing og polering er påkrevet. Fenderlisten er uskadet, men matt og flekkete.

• Motor og fremdriftssystem

Motoren starter umiddelbart og har ingen ulyder. Litt hardt gearinnslag når man veksler fra fri til revers. Motoren svetter ikke mye, og en rengjøring vil gjøre underverker.

• Skroggjennomføring/drenering

Innvendig inspeksjon av skroggjennomføringene tilsier at stengekranen til sjøvannet kan byttes for å være på den sikre siden. Slanger og slangeklemmer så ut til å være i god stand.

• Lekkasjer/vannskader

Ingen synlige lekkasjer eller vannskader noen steder. Båten tar inn litt vann, men ikke gjennom hylsa.

• Elektronikk/elektrisk

Lanterner, innvendig lampe i hardtopen og vindusvisker fungerte. Batteriet har bra hvilespenning. Ekkoloddet kan settes på land og eventuelt erstattes med et nytt multi-instrument. En gjennomgang av båtens enkle el-anlegg med ledninger og sikringer bør også gjøres.

• Interiør

Hel og fin polstring, og også putene er hele, men de er fra to tidsepoker og er modne for fornyelse. Treverket på skapdører og benkefronter trenger også en puss.

Båtmagasinets vurdering

En herlig båt, kort og godt. Den har en bra motor og er gjennomgående i god stand. Skal man ha en rimelig og praktisk bruksbåt til hytta, eller vil ut på sjøen og samtidig ha mulighet til å sitte tørt, er Neptim 21 et godt valg. Bruker man 10.000 kroner med fornuft og egeninnsats på denne båten, har man en liten perle.

Alternativene

Fevik 21

Årsmodell: 1979

Motor: Yanmar, 12 hk

Pris: Ca 50.000,-

Hanto 22

Årsmodell: 1980

Motor: Bukh, 20 hk

Pris: Ca 55.000,-

FAKTA:

Produsent:                     Tvedestrand Plastindustri AS

Konstruktør:                   Ukjent

Byggeperiode:                  Ukjent

Modellhistorie:   

197?-19??:                     Troll 20

19??-19??:                     Neptim 21

19??-19??:                     Scand 21

19??-19??:                     Agder 630

 

 

Vanlige motoralternativer     

- alternativ 1:                Volvo, 18 hk

- alternativ 2:                Bukh, 20 hk

- alternativ 3:                Yanmar, 12-18 hk

 

Gangtid motor:                 Ukjent

Pris som ny i 1983:            Kommer kroner

Testbåt sist omsatt for:       Kommer kroner

Nyttige linker:                www.finn.no

Bruktbåtkontrakt:              www.batmagasinet.no

SPESIFIKASJONER

Største lengde:                6,10 meter

Største bredde:                2,15 meter

Vekt tørr båt:                 900 kg

Kapasiteter                   

- Drivstoff:                   22 liter

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat:                 Yanmar

Modellbetegnelse:              2GM

Årsmodell:                     1983  

Drivstofftype:                 Diesel

Ytelse ahk:                    12

Ytelse kW:                     9,1

Antall sylindere:              2

Max turtall ihht produsent:    3.600 omdr./min.

Max turtall i test:            2.900 omdr./min.

Type fremdrift:                Strak aksel

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:                  

- type, antall og størrelse (start +forbruk): 1xsyre 60 Ah

Ladespenning i voltº):         14,3

º) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

NOEN MÅL I CM

Dollbord, bredde:              15

Ståhøyde                      

- under kalesje:               170

Køyemål                       

- hovedkøye:                   230x190

 

FART OG STØY

                              Testet

Max turtall:                   2.900 omdr./min.

Max fart:                      7,2 knop

Marsjfart:                     5 knop

Max støy¹):                    85 dBA

Støy ved marsjfart:            76 dBA

¹) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.

TEKNISK SJEKKLISTE – RANA 630 VS SJARK

Kontrollpunkt                  Tilstand i testbåt

CE-merking:                    Bygget før kravet.

Motor/fremdrift

- servicer fulgt:              Årlig.

- starter lett:                Umiddelbart.

- lytt etter ulyder:           Ingen

- styring:                     Lett. Wirestyring.

- motorspak:                   Ok.

Gear:                          Litt hard veksling til bakk.

Fuktskader:                    Ingen.

Lekkasjer:                     Noe vann i kjølen.

Skroggjennomføringer:          Tilfredsstillende

Elektrisk anlegg:              Bør strammes litt opp

Ladespenning:                  Tilfredsstillende.

Elektronikk:                   Ekkolodd bør byttes.

Puter og polstring:            Puter bør fornyes.

 

Listen er ingen komplett sjekkliste for bruktbåtkjøp. Den er ment som en huskelapp – med utgangspunkt i kjente feil og mangler ved den aktuelle båtmodellen. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Du bør fortrinnsvis også besiktige den på land. Ta med deg en kyndig person dersom du er usikker.