Førsteinntrykk: Candela Seven

HALVMETER: Candela Seven svever en halv meter over vannspeilet når den går på foilene.
HALVMETER: Candela Seven svever en halv meter over vannspeilet når den går på foilene.

En høytflyvende opplevelse

Den foilende svenske el-båten Candela er det mest profilert el-båt-prosjektet i Norden. Er dette fremtidsbåten, slik produsenten håper? I så fall går vi mot et annerledes båtliv.

Publisert Sist oppdatert

Etter fem års produktutvikling er det nå klart for serieproduksjon av den temmelig oppsiktsvekkende skapningen Candela Seven. Den første produksjonsbåten ble vist under båtmessen i Düsseldorf og Gøteborg i januar. Målsettingen for 2020 er å produsere 40 båter. Candela går høyt ut i bred forstand, og hevder blant annet at båtens sjøegenskaper i tøft vær er bedre enn noen annen, og at båten representerer båtlivets fremtid.

Flytur

Vi går ombord i Candela Seven i Gåshaga Marina på Lidingö utenfor Stockholm. Alexander Sifvert fra Candela ønsker velkommen ombord og forbereder oss på båtturen, som han sammenligner med en flytur. Følgelig må man sitte i setene når man tar av (går opp på foliene) og når man lander (går ned i deplasementsfart). Båten har en 55 kW elektrisk utenbordsmotor og et 40 kW litium-batteri. Totalt veier båten 1.100 kg. Det er en uvant opplevelse når Candela går opp på foilene ved 17 knop, som er minimumshastigheten for å «ta av». En hel del mekaniske lyder indikerer at foliene jobber idet man letter, og siden hører man stort sett den forholdsvis svake duren fra den elektriske Torqeedo-motoren på hekken. Siden Candela Seven går på foiler, reduseres friksjonen ifølge produsenten med 50 prosent sammenlignet med konvensjonelle planende skrog. Ifølge Candela er dette forklaringen på både rekkevidden og farten. Båtturen, eller flyturen, er en lett svevende opplevelse en halv meter over vannet der man knapt merker noe til sjøen. Produsenten hevder selv at bølger opp til 1-1,2 meter passerer ubemerket under båten. Vi fikk ikke testet dette, men båten svever en halv meter over vannflaten. Ved høyere sjøgang må båten ut av plan og gå i deplasementsfart. Candela oppgir ikke hvilken CE-kategori den er merket i, men i kategori C er kravet at den skal tåle signifikant bølgehøyde to meter og maksimal bølgehøyde 3,4 meter. Det innebærer at under litt mer ruskete forhold må man ta seg frem i deplasementsfart.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her