utgave nr 9 2002

Nyheter

Publisert Sist oppdatert

Overvåker båten via SMS

Hvert år stjeles det båter for millioner av kroner her til lands. Alarmer og varslingssystemer finnes, men de er dyre. Fra et firma som kaller seg AutoTrap a.s kommer det imidlertid et rimelig varslingsanlegg.
– Systemet er enkelt å montere og bruke. Jeg skal ikke avsløre alle hemmelighetene, men i korte trekk består varslingsanlegget av en liten radiosender i båten og en basestasjon som er knyttet til en server på land. Så lenge basestasjonen har kontakt med radiosenderen i båten skjer det ingen ting, men forsvinner signalet, vil serveren få en melding om dette. Da sender serveren ut en SMS-melding til båteier om at båten har forlatt egen havn. Fordi systemet er bygget opp slik, vil det heller ikke være noe poeng for tyven å ødelegge senderen i båten. Gjør tyven det, mister sender og basestasjon kontakten og melding sendes til båteier, forteller oppfinneren av systemet John W. Knudsen.
Systemet greier ikke å skille mellom rettmessig og urettmessig bruker. Dermed får båteieren en melding hver gang han selv forlater havnen. – For båteieren er det en fordel fordi han da får en bekreftelse på at systemet fungerer. Dessuten er det ikke noen fare i det, fordi båteieren selv må gi beskjed til politiet dersom båten er stjålet, sier Knudsen.
Vi prøvde en prototype av systemet, og så snart basestasjonen mistet kontakten ble vi varslet via SMS. Prototypen var dessuten satt opp slik at den også varslet når vi kom tilbake i egen havn.
– Med systemet installert i flere havner vil det være mulig å spore båten. Dersom du har meldt din båt stjålet, vil du få beskjed hvis en basestasjon i en annen havn enn hvor du har båten til vanlig oppnår kontakt med din båt. Dermed vet du hvor båten er, avslutter Knutsen.
Noen dyr fornøyelse er det ikke å bli eier av systemet, men det forutsetter at båtforeningen er interessert i å montere basestasjonen. Det koster 93 kroner per båt, eller minimum 9.300 kroner. For den enkelte båteier er det brikken som koster, men 744 kroner er lite for den ekstra sikkerheten som systemet gir. I prisen for brikken er også et kalenderårs abonnement. Deretter koster abonnementet 124 kroner i året.
Mer informasjon finner du her: www.autotrap.no

7,3-liter, diesel og 480 hester

Det er neppe motoren for Jørgen Hattemaker Volvo avduker i disse dager. Med et slagvolum på 7,3-liter og snaue 500 hester skal den sekssylindrede diesel-motoren, i følge Volvo, passe utmerket i dobbeltinstallasjon i båter omkring 45 fot. Mye vekt har dessuten blitt lagt på at motoren skal ha tilstrekkelig kraft til at man ikke merker om taffelet har blitt øket med noen ekstra sjeler, eller om Kong Neptun serverer motsjø under ferden. Den nye TAMD75 veier 860 kilo. For de ikke fullt så velbemidlede er det nok likevel mer interessant at Volvo har valgt å tilpasse yrkesmotorene D5, D7 og D12 for fritidsbruk.
Heller ikke på bensinsiden ligger Volvo Penta på latsiden om dagen. Den største nyheten er at alle bensinmotorene har fått en ny generator på 75 A. For våre stadig mer strømsugne båter er det også hyggelig at generatoren klarer å levere 50 prosent av ladestrømmen allerede ved tomgang. Alle bensinmotorene til Volvo Penta har i tillegg fått et tilkoblingspunkt for hageslange. Dermed er det lett å skylle igjennom kjølesystemet når båten skal i opplag eller i løpet av sesongen.

For kalde høstdager

Når dagene blir kortere og kulden biter på sjøen, er det slutt på båtsesongen for mange selv om ønsket om fine høst- og vinterdager på sjøen er tilstede. Godt og varmt undertøy kan være det som gjør at du får hele fjorden for deg selv!
Buskerud-bedriften Troll Tekstil er ikke redd for å gå nye veier når de nå lanserer sin nye klimaundertøyserie Aclima. En smart løsning i kraven gjør det mulig å veksle mellom en rund, åpen hals og en tettsittende hette, alt etter temperatur, vind og aktivitet. På samme måte er det mulig å dra ermet ned og feste det i tommelen slik at det dekker vristen og det meste av håndflaten. Skulle det bli ekstra kaldt på fingrene, har den nye undertrøyen også en varmelomme på magen.
Den nye Aclima-serien kommer i tre fibervarianter, der produsenten mener særlig to bør være av interesse for oss båtfolk, nemlig: Aclima Ultra som leveres i en ny type merinoull, som er spesielt myk og behagelig. Ull ”puster” og isolerer godt selv om det skulle bli fuktig. Ullen er behandlet slik at den både kan maskinvaskes og trommeltørkes. Aclima Comfort er laget av ullfrotté og passer best for de kaldeste dagene eller ved sterke variasjoner i temperatur og aktivitet. Denne kvaliteten har Troll Tekstil utviklet i samarbeid med forsvaret, som de nå også er leverandør til. Alle modeller leveres i marineblått.
Nærmere informasjon fåes hos: Troll Tekstil AS. Tlf.: 32 15 06 00

Praktisk finne

Du finner ikke mye luksus i den nye TG-6500 fra Finland. Den er derimot en real ”bakladare” som finnene kaller denne praktiske båttypen, med dør både i forkant og akterkant av hytta. De som velger å bruke båten på lengre turer vil dessuten sette pris på at det er soveplass til to.
En fin detalj, også sikkerhetsmessig, er utgangen til fordekket som skjer via vindskjermen. Den 6,3 meter lange finnen kan utstyres med motorer fra 60 til 100 hestekrefter og har en fast drivstofftank på 100 liter. Her hjemme koster båten 240.000 kroner uten motor. Utstyrt med Mercury F75 blir prisen 325.000 kroner.
Norsk importør: Kalnes Båtagentur. Tlf.: 69 14 37 96.

Bryter strømmen

En plutselig spenningsøkning kan ødelegge verdifullt elektronisk utstyr om bord i båten din, eller i verste fall sørge for at det tar fyr i kabelnettet. Sikringer er fortsatt et effektivt vern mot de verste spenningstoppene, men for å være helt sikker kan du montere et relé. Blue Sea Systems har akkurat lansert sin nyskapning, T-1, og - i følge Blue Sea skal den være langt bedre enn andre brytere på markedet.
Ikke bare fungerer den som hovedstrømbryter, den bryter også strømmen automatisk dersom den oppdager at spenningen stiger. En annen fordel, i følge Blue Sea, er at den bryter strømmen selv om du forsøker å holde bryteren igjen. Selvsagt er reléet vanntett, og laget for å tåle havets mange påkjenninger.
T-1 leveres i ulike utgaver fra 25 til 150 ampere, og den skal tåle inntil 48 Volt.
Mer informasjon: https://www.bluesea.com

6400 blir 21WR

Minors tidligere modell 6400 har vært produsert i over 350 eksemplarer. Nå er dekket, styrhuset og innredningen omarbeidet, men skroget er det samme. Under "Båter i sjøen" vil båten presenteres for første gang under modellbetegnelsen Minor 21 WR. Båten er 6,40 meter lang (21 fot), 2,35 meter bred og veier 1,1 tonn. Med en midtmontert dieselmotor på 75 hk. skal båten gjøre rundt 20 knop.
Norsk importør: Björn Nielsen Båtagentur, tlf. 66 84 93 02 eller www.minor.fi.

Det siste plasket

Det finnes knapt noe verre enn å kjenne at taket rundt påhengeren glipper. Plasket er ofte øredøvende og ergrelsen av å se den dyrekjøpte motoren bli fortært av sjøen enorm. Noen vil kjenner har til og med holdt krampaktig fast og nesten druknet av opplevelsen. Det anbefales ikke!
For mange er det dessverre selvopplevd, det er nemlig ikke lett å montere eller demontere en utenbordsmotor i rom sjø, men mange gjør det når tenderen eller den lille gummibåten atter skal henges i davittene. Plastimo har laget en løfteanordning som skal spare deg for ergrelsen det er å se motoren synke til bunns. Løfteren monteres i et dekksfeste og kan vris 360 grader. Når den ikke brukes, kan den enkelt stues vekk. Alt du trenger å gjøre er å feste en talje til motoren, for deretter enkelt å heise den om bord.
Mer informasjon: https://www.plastimo.com

Hold kursen

Et kompass vil alltid være det aller viktigste hjelpemidlet vi har når man virrer rundt på sjøen, også på mindre båter. Offshore 75 er navnet på et nytt kompass som er tilpasset motorbåter fra fem til ni meter. I tillegg til å ha en fluoriserende styrestrek har kompasset innebygget vern mot vibrasjoner. Kompasset skal være lett å montere, og det skal være leselig enten du ser på det fra siden eller ovenfra.

Mer informasjon: https://www.plastimo.com

Hvitt til utebruk

Båteiere som har kjøleskapet ute kan nå få skap fra Isotherm med hvit dør. Som regel passer det bedre til innredningen på uteplassen hvor det meste som regel er holdt i lyse fargetoner. Det er jo også en del som har så store båter at kjøleskapet i byssa inne er en hundre liter og så har man et ekstra skap ute for kald brus osv. At skapdøren er hvit resulterer dessuten at den absorberer mindre varme enn en mørk dør. Monteringsramme og topplist er i polert rustfritt stål. Hvite dører leveres til modellene 42, 49 og 65 liter.
Opplysninger: Termomarin i Sandefjord. Tlf.: 33 42 00 90. www.indelmarine.com

Digital værstasjon

Været er viktig for oss båtfolk, og fra Plastimo kommer løsningen som gjør at vi kan ta opp kampen mot Siri Kalvik og Kristen Gislefoss. I tillegg til å gi informasjon om tid og temperatur kan den digitale værstasjonen også forutsi været noen timer i forveien. Alt er illustrert med grafiske symboler.
Er du avansert kan du få en utgave som forer deg med informasjon om luftfuktighet, vindretning og styrke samt informasjon om når solen står opp og når den går ned. I følge Plastimo er klokken fjernstyrt fra en sender i Frankfurt.
Mer informasjon: https://www.plastimo.com