Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

utgave nr 9 2008

Førsteinntrykket: Askeladden Commuter 11

Publisert Sist oppdatert

Førsteinntrykket: Askeladden Commuter 11


Et sant eventyr


Med sin Commuter 11 ønsket Askeladden å sette en helt ny standard for fritidsbåter. Det har de gjort. Båtmagasinet har som første båtblad i verden prøvekjørt vidunderbåten.


TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Båtprodusenter verden over omgir seg med mer eller mindre velfunderte – gjerne svulstige - slagord. Da Askeladden begynte å utvikle en storesøster til Commuter 805 (nå Commuter 8), var deres uttalte ambisjon å sette en ny standard for fremtidens båtliv. Intet mindre. Da båten kom ut i andre enden av prosessen i Slovenia i vår, hadde de langt på vei innfridd ambisjonen. Dette er et fartøy vi ikke sett maken til i båt-Norge tidligere.
Selve båtkonseptet er ikke revolusjonerende. Store, lukkede walkaroundbåter er blitt en velkjent, finsk nasjonalhelligdom, med Targa i spissen, fulgt av Nordstar og Minor hakk i hel. Nå har Norge fått sin egen Targa. Og i sin klasse skiller Commuter 11 seg radikalt fra konkurrentene. Det ytre designet er én ting. Moderne, vågal og tiltalende linjeføring bringer konseptet betydelig lenger enn hva kopistene har gjort så langt. Den er funksjonell, sint og tøff i det ytre. Likevel er det alt bakom skallet som gjør at nyskapningen fra Askeladden legger konkurrenten i le.
Sofistikert førermiljø
På mange områder har båten sofistikerte elementer som gjør at Commuter 11 representerer et stort steg inn i fremtiden ikke bare innenfor ”Targa-klassen”, men generelt i fritidsbåtsegmentet.
Det mest iøynefallende er førerposisjonen, som er utviklet av industridesignere hos Inventas i Kristiansand sammen med hurtigbåtkaptein Bjørn Møllerhaug, og som har fått navnet Pro-Bridge. Askeladden gikk til oppgaven med å utvikle førerposisjonen med vitenskapelig tilnærming, og resultatet er enestående. Tankegangen har vært å skape et optimalt førermiljø der alle funksjoner som er nødvendige for selve seilasen er plassert logisk på en konsoll som kjøres elektrisk bakover mot førerstolen. Her er det den ergonomiske filosofien ”function at your fingertips” som gjelder. Simrads nye Glass Bridge GB 40, et PC- og nettverksbasert navigasjonssystem med 19 tommers skjerm, er sentralt plassert i midten og rundt den er alle betjeningsspaker og knapper fått en svært gjennomtenkt plassering. Commuter 11 er den første båten produsert i Europa utrustet med Cummins Mercruiser Diesels Zeus pod-drev. Disse drevene fungerer prinsipielt på samme måte som Volvo Pentas IPS-system. Dette gjør en i stand til å bevege båten praktisk talt i alle retninger – også fullstendig sideveis – og gjør så vel baug- og som hekkthruster helt overflødig.
Det elektriske systemet om bord er CANBUS-basert. Seks noder er plassert rundt om i båten med et innkort og et utkort. Hovedstrømmen går inn på hver node, ut går det en mindre kabel ut til hver bruker. Dette gjør det mulig å redusere både kabelmengde og størrelse, og gir en vektbesparelse i denne båten på anslagsvis 15 prosent. CANBUS-systemet kan konfigureres etter brukerens ønske, eksempelvis dimming og hastighet på defroster, avtrekksvifte osv.
Ved å koble en GSM-modul kan man koble seg opp til systemet via en PC eller mobiltelefon slik at man kan stille diagnose på det elektriske og elektroniske systemet. GSM-modulen kan også settes opp til å videreformidle ulike alarmer til mobilen, som i Commuter 11 røykalarm, lensealaram, gassalarm og innbruddsalarm. Man kan også ringe opp båten for å fjernstarte en varmer.
Funksjon og komfort
Commuter 11 er en rendyrket fritidsbåt basert på de beste elementer fra semi- og proffbåtprodusenter. Sidedekkene på Commuteren er blant de smalere i klassen, men med et betydelig innvendig volum på plussiden i bytte. Akterdekket er gigantisk, og i tillegg til sidedører både på fører- og passasjersiden, er det en akterdør i overbygget som leder ut på dekket. Her har Askeladden et spesialdesignet rekkverk som med håndgrep felles ned under dekk slik at akterdekk og badeplattform løper i ett. Dekket ute og dørken innvendig er belagt med steamet ask som fremstår og føles som teak. I stedet for fenderlist har Commuter 11 en kraftig, kompakt RIB-fender. Båten er også utstyrt med nydesignede og praktfulle luketerser, og kryssholt og rekker er både veldimensjonert og praktisk plassert.
Selve planløsningen i båten er velkjent, både i dekksalongen og lugarene. Dekksalongen har en L-sofa, som kan konverteres helt eller delvis til en U-sofa ved å svinge den doble passasjerstolen mot bordet. Denne stolen er også utviklet av Inventas og er forsynt med luftfjæring fra Recaro. Aktenfor førerplassen er det en svært innholdsrik og praktisk bysse og man må antakelig skjele til Targa 42 for å finne noe tilsvarende. Akterlugaren skiller seg litt ut, med vask- og skapmodul og separat toalettløsning. Hovedlugaren forut er også innholdsrik og komfortabel, med separat, romslig toalettrom på styrbord side. Med adkomst under trappen fra hovedlugaren er det et eget teknisk rom hvor to mann har enkel tilgang til elektroniske og elektriske hovedinstallasjoner.
Føles mektig
Det er på valget av komponenter, og ikke minst integreringen av dem i et harmonisk miljø, at man skiller de som vil fra de som kan blant båtprodusenter. Med Commuter 11 har Askeladden i rikt mon vist at de både vil og behersker å bygge en meget sofistikert båt som henvender seg til en krevende kundegruppe. Valget av rådyre Speich-vindusviskere med 10 liter spylervæske-tank er bare ett av tallrike eksempler.
Å sette seg bak ratt og spaker i Commuter 11 er en sann fryd. Ut fra kai stiller man seg opp i døråpningen, med et lett grep om Zeus-joysticken, som lar deg håndtere båten silkemykt i alle retninger. Her er overflod av krefter i to Cummins (CMD) QSB 5,9 liters motorer på 380 hk hver. Skroget byr på på utmerkede sjøegenskaper, og manøvreringsegenskapene i alle hastigheter er i absolutte toppklasse.
Så tar man plass i Recarostolen, finner en behagelig fotstilling og trykker på knappen. Førerkonsollen kommer mot deg, og med armene på armlenet legger vi av gårde i 32 knop i marsjfart. Vinduskonstruksjonen i 8 mm herdet glass gir både fører og passasjerer enestående sikt praktisk talt 360 grader. Støynivået på 72 dBA ved marsjfart er ganske unikt. Ved toppfart er det like imponerende 75 dBA.
I tillegg til joystickkontrollen, som er standard, kan Zeus-systemet utstyres med såkalt Skyhook – et GPS-basert posisjoneringssystem som fungerer som et elektronisk anker. En integrert autopilot gir dessuten muligheten til å styre båten med joysticken under fart.

FAKTA:
Modellbetegnelse:Commuter 11
CE-kategori:B
Produksjonsland:Polen
Lengde i meter:11,20
Bredde i meter:3,90
Dyptgående i meter:0,9
Vekt tørr båt i kg:7.800
Drivstoff i liter:2x450
Ferskvann i liter:200
Septik i liter:80+50
Antall køyeplasser:4
Motoreffekt fra-til i hk:2x380
Motor testbåt:Cummins QSB
- Sylindervolum5,9 liter
- Antall sylindre6
- Effekt i hk (kw)380 (283)
Toppfart i test i knop:38
Støy ved toppturtall i dBA:75
Pris fra i kroner:Ca 4.000.000
Pris testbåt i kroner:Ca 4.500.000
Opplysninger:Henrik J. Askviks Sønner AS
Strøneveien 255, 5217 Hagavik, telefon 56 30 87 00, www.askeladden.no