utgave nr 3 2

Register for sikkerhetsutstyr?

Publisert Sist oppdatert

Register for sikkerhetsutstyr?

AV ANNE MARIT KLOK

I Båtmagasinets desembernummer hadde Crewsaver Scandinavia A/S en annonse hvor det informeres om feil ved enkelte utløsere til automatisk oppblåsbare redningsvester. En annen importør av et annet vestmerke har tidligere gått ut og slått alarm om det samme. Vel og bra, selv om slike feil aldri burde forekomme fra produsentene.
Men hva med de som hverken følger med i Båtmagasinet eller er ajour i den nyhetsflommen mediene hiver over oss til daglig? Disse forbrukerne burde vært kontaktet av importøren eller forretningen der de kjøpte vestene, og det kan kun skje hvis man registrerer kunder som kjøper sikkerhetsutstyr.
Vårt hjertesukk er basert på følgende historie: En fem år gammel gutt leker på akterdekket av en skøyte som ligger fortøyd til kai. Plutselig ramler han i sjøen. Vesten blåser seg ikke opp og foreldrene opplever å stivne totalt i sjokk. En observant mann på brygga hiver seg i sjøen og får gutten trygt på land. Her er det snakk om erfarne og nøkterne båtfolk som normalt burde kunne takle de fleste situasjoner. Men de ble altså helt handlingslammet og moren begynner fortsatt å skjelve når hun forteller episoden.
I vår dataverden burde det være enkelt for de som selger denne type utstyr å ha et kunderegister – i tilfelle feil av denne art oppstår og man må tilbakekalle produktene – for sikkerhets skyld.