utgave nr 12 2004

Nyheter, desember 2004

Publisert Sist oppdatert

Liten Yanmar

Med 2YM15 presenterer Yanmar den tredje motoren i YM-serien. Motoren har et slagvolum på 0,6-liter og har to sylindre. Ytelsen er oppgitt til 14 hestekrefter og motoren har et dreiemoment på 34 Nm. Den har en helt nyutviklet motorblokk, og det hevdes at den indirekte innsprøytningen og et spesielt utformet forkammer både senker støynivået og utslippene. Motoren leveres standard med en generator på 60 ampere, men kan utstyres med generator på 80 ampere. Motoren kan både leveres for aksel og seildrev.
Mer informasjon: www.yanmar.no

Mer diesel

Hollandske Vetus utvider paletten av dieselmotorer, med en ny firesylindret og en ny sekssylindret motor. Den firesylindrede motoren har et slagvolum på fire liter og leveres i to versjoner. En med ladeluftkjøling og en uten. Ytelsen er 114 hestekrefter for versjonen uten ladeluftkjøler og 140 hester med. Dreiemomentet er henholdsvis 320 og 394 Nm. Motoren veier 464 kilo med girkasse, mens motoren med ladeluftkjøler veier 488 kilo.
Den seksylindrede motoren leveres også med og uten ladeluftkjøler. Uten har den en ytelse på 170 hester, mens effekten øker til 210 hester med ladeluftkjøler. Dreiemomentet er 478 og 590 Nm. Vekten er oppgitt til 585 kilo og 630 kilo, Slagvolumet er seks liter.
Mer informasjon: www.vetus.nl

Finner frem

Kartplottere er ikke noe nytt, og for å skille seg ut i mengden må produsentene finne lye løsninger og grensesnitt. Instrumentprodusenten VDO velger å skille seg ut ved å kombinere navigasjon med motorinstrumenter.Skjermen er en 10,4 toms TFT-fargeskjerm, og de motortekniske detaljene kan enten vises som grafiske søylediagrammer eller ved hjelp av tall. Plotteren har to innganger for Viewcam, Fishcam eller TV og DVD. Motordataene overføres ved hjelp av en CAN inngang. I tillegg finnes det en utgang for analoge instrumenter. Plotteren er sprutsikker og skjermen skal være mulig å lese også i sollys.
Mer informasjon: www.vdo.de

Vask i skottet

Den italienske utstyrsleverandøren Osculati har mange godbiter for nautofile. En av årets nyheter er en komplett vask-modul med kran som kan felles inn i skottet. En praktisk løsning for uteplassen, eller mindre båter hvor plassen innomhus er begrenset. I ytterkant av rammen måler vasken 520x400 mm.
Opplysninger: www.osculati.com

Mot varmere tider

Ecomat 2000 heter en praktisk varmekilde for bruk om bord i båter. Dens små ytre mål gjør den enkel å plassere, men varmeren er likevel kraftig nok til at den kan brukes i rom med et luftinnhold på 90 kubikkmeter. Varmeren har et PDC varmeelement som ikke blir varmere enn 150 grader og dermed ikke gløder. Dermed reduseres risikoen for brann. Skulle varmeren velte vil den i tillegg skru seg av automatisk. Varmeren er svært stillegående, og ved hjelp av soft-touch knapper kan man innstille temperatur, og wattstyrke slik at man ikke brenner sikringer. Toppmodellen leveres i tillegg med en luftrenser som tar bort fuktighet og fjerner uønskede lukter.
Mer informasjon: G. Kündig AG, Sveits. Tlf. 0041413706484

Solid om tre

Boka "Sammenføyning av tre" presenterer alle viktige måter å sammenføye tre. Tapping, sinking, gjæring og andre teknikker, samt flere varianter innenfor hver av teknikkene. Valg av verktøy og riktig lim er også behandlet, og boka gir et innblikk i hvordan man tar hensyn til at tre er et levende materiale.
Boka er tiltalende utformet og pedagogisk godt illustrert med tegninger og fotografier. Steg-for-steg-illustrasjoner gjør det enkelt å forstå hvordan ting skal gjøres.
Solid omslag og spiralinnbinding gjør at den tåler juling. Dermed kan den være en god følgesvenn i båten og på snekkerverkstedet.
Pris: Kr 278,-
Mer informasjon: Landbruksforlaget, www.landbruksforlaget.no

Vått og tørt

En oppladbar 12-volt støvsuger er godt å ha i båten. Mobisonic Power Vac suger både vått og tørt, og koster kr 590,-.
Mer informasjon: Waeco International, 33 42 84 50.

Tyverivarsel på SMS

Følg båten med mobiltelefonen. SwedeTrack sender alarm og posisjon til GSM-telefon, alarmsentral eller WEB-basert kartsystem.

TEKST: JON WINGE

Inntil begynnelsen av juni i år var det allerede stjålet rundt 240 fritidsbåter, bare i Oslofjorden. Mønsteret har forandret seg. Vi har fått en ny og verre type kriminalitet, nemlig bestillingstyverier for eksport. Et stort antall stjålne båter havner i Øst Europa.

Følg med på mobilen

Flere sporingssystemer finnes på markedet. Nå kommer nok et system, denne gang på mobiltelefonen. SwedeTrack fra ComLink består av en Siemens TC35 mobiltelefonmodul med en Trimble GPS-modul og et spesialprogram. Boksen gjemmes i båten, og du skaffer et eget mobilnummer, for eksempel med kontantkort til en rimelig penge.
Når du ringer opp apparatet, forteller det deg båtens posisjon i lengde- og breddegrader. Bruker du programmet MapQuest, får du opp et kart på PCen din hvor båtens posisjon er avmerket. Du kan altså holde følge med på alle bevegelser. Du får tekstmeldinger fra en eller flere sensorer også om du vil, for eksempel batterispenning, nivå på bunnvannet og røykdetektor. Alle SMS-meldinger som sendes ut støtter den internasjonale OVLS-standarden, slik at de kan integreres i de fleste elektroniske kartsystemer.
Alle innstillinger gjøres via fjernprogrammering på PC. Du kan altså få endret alarmnummer, alarmtekster og alle andre funksjoner uten å måtte gå om bord, enn si å plukke ned enheten og sende den inn for programmering.
Enheten kan sende melding til deg, et vaktselskap, eller begge deler, dersom båten flytter seg mer enn 250 meter. SwedeTrack får driftsstrøm fra båtens batteri. Det hjelper ikke for tyven å fjerne polskoene, for enheten har back up-batteri for tre døgns drift. Prisen er kr 7900 eks mva. Installasjonen er ytterst enkel med kun tilkobling av 12V strøm.
Det er viktig at anlegget er skjult, for proffene kan sabotere det ved å skjerme antennen. Blir båten for eksempel lastet inn i en container som ikke står lenger unna enn 250 meter, kommer den inn i et Faradays bur før alarmen går.
Mer informasjon: Last Mile Communication, telefon 66 90 79 00

PC som tåler juling

Kunne du tenke deg å bruke PC i båten? For eksempel til navigasjon på sjøen og surfing på nettet i havn. Men så tar du ikke sjansen, fordi du er redd for at pcen skal bli skadet av fukt eller slag?
Da kan en Getac PC være løsningen. Norske Zepto Computers leverer to hovedtyper PCer fra den amerikanske fabrikken. Den enkleste - Getac w130 "light ruggerized" er en mini notebook som i følge selgerens omtale tåler fall, sjokkstøt, vann- og oljesøl, flammer og sand. Den virker perfekt i minus 20 til pluss 50 grader. PCen kan blant annet leveres med skjerm som kan leses i sollys eller berøringsfølsom skjerm. Prisen starter på snaut 28.000 kroner pluss mva.
Verstingen Getac A770 er laget "for de ekstreme forhold og bruksområder". Den tåler alt du kan utsette en PC for - og temmelig mye mer. Maskinen brukes blant annet i felt av militære spesialstyrker. Prisen starter på drøyt 40.000 pluss mva, og kan stige til mer enn det dobbelte avhengig av hva du bestiller.
Mer informasjon: Zepto Computers, telefon 22 74 88 02. www.zepto.no

Lei av å spy?

Om du er av de få som før hver tur på sjøen må tygge sjøsykepiller som om det skulle være sukkertøy, kan løsningen komme fra USA. Reliefband heter det, og ser ut som en klokke uten urskive. Hemmeligheten ligger i de elektroniske pulsene som Reliefband sender ut. Disse skal, ifølge produsenten, ikke bare hindre kvalme, men også oppkast. Pulsenes intensitet kan justeres i frem trinn, og batteriet i Reliefband holder til om lag 150 timers bekjempelse av kvalme og spy.
Mer informasjon: www.jandcmarketing.co.uk

Dress til fiske

Denne flytedressen er laget spesielt for fiskeoppdrett, havfiske og sjarkfiske. Den kan leveres med forkle og mansjetter som kan tas av, og som beskytter mot fiskeslo, blod osv.
Dressen kan også brukes av alle andre som har noe å gjøre på sjøen. Den er laget i vann- og vindtett pustende materiale med tapede sømmer. Produsenten selv mener dressen har god passform, er behagelig i bruk og holder seg myk også i sterk kulde.
På produsentens kundeliste finner man blant annet krevende kunder som Politiet, havnevesen, SFT og Veritas.
Mer informasjon: SeaFarer AS, Fredrikstad, tlf 69 35 76 80. www.seafarer.no

Oljeskift i dress

Oljeskift er grisete, og ikke spesielt trivelig. Løsningen heter Proxxon AP 12. Den lille oljepumpen har en kapasitet på 250 liter i timen med en halv toms sugeslange, eller tre liter i minuttet dersom man bruker en sonde og oljen holder førti grader. Tilkobling av pumpen skjer ved hjelp av en to meter lang ledning med krokodilleklemmer som kobles direkte på batteripolene. Pumpen levers med en sonde for peilehull, og en halv toms avløpsslange. Pumpen veier 1,4 kilo.
Mer informasjon: Vilan AS, Tvetenveien 3B. Telefon: 22725000

Propelltunnel med ror

Den er for så vidt ingen nyhet, propelltunnelen. Men nå kommer den for mindre fartøyer som fritidsbåter også. Tunnelen er laget i kevlar og karbonfiber, og er dermed ikke utsatt for korrosjon.
Tunnelen erstatter det konvensjonelle roret, omslutter propellen og leder propellstrømmen i riktig retning slik at roregenskapene blir bedre. I tillegg har tunnelen påmontert et lite ror gjennom aksen av tunnelen akterut for ytterligere styreegenskaper. Ytterligere opplysninger: www.yachtacoustics.com

Sikrere med bur

Bading og utenbordsmotorer en en dårlig kombinasjon. Og det hender dessverre ulykker ved at personer kom inn i en propell som går. Løsningen finnes i form av et bur som festes til motorens kavitasjonsplate. Buret kan tilpasses alle motorer på markedet, også innenbordsmotorer med drev. Tester utført av produsenten viser ingen merkbar nedgang i toppfart eller akselerasjon.
Mer informasjon: Kliewe GmBH, Hamburg. Internett www.kliewe.de

Pop-kryssholt

Nedfellbare kryssholt kan være nyttig. Dette - fra Accon Marine - monteres fra undersiden, uten synlige utvendige skruer. Det popper opp når du trenger det, og utgjør ingen fare for nakne tær når det ikke brukes.
Mer informasjon: Telmo Controls, Oslo, tlf 22 67 23 60

Nok et PC-kart

PC-baserte navigasjonshjelpemidler blir stadig vanligere. Et nytt heter NaviChart og er utviklet av tyske DigiSofta GmbH. Som alle andre slike kart er det muligheter for ruteplanlegging, navigasjon etter waypoint og via autopilot. IL tillegg finnes det en MOB funksjon. Sjøkartene er vektoriserte.
Mer informasjon: www.navichart.com

PC om bord

Med stadig flere PC-baserte navigasjonsløsninger kan en panel-PC være et godt alternativ til en bærbar. Ikke bare kan den monteres ute av sikt for de som måtte ha uærlige hensikter, den gir også tilgang til tradisjonelle PC-tjenester i form av tekstbehandling og internett. TinyByute heter en ny og liten panel-PC. Her har man fire USB-porter, og en prosessor på 1,2 gigahertz. Lagringskapasitetn er 40 gigabyte og den har et minne på 512 megabyte. Strømforbruket er 25 watt, og den kan tilkobles både 12 og 230 volt.
Mer informasjon: www.spimarine.de

Utvidet skipper på nett

I høst åpnet Oslo Kystskipperskole for å ta kurset "Navigasjon II / Havseilas" som nettstudium. Kurset utvider det ordinære Fritidsbåtskippersertifikatet fra stor kystfart til uinnskrenket fartsområde - world wide.
Det gir nye muligheter til de som bor på steder der slike kurs normalt ikke arrangeres eller ikke har anledning til å delta på klasseundervisning.
Kurset består blant annet av bestikkregning, astronomi, bruk av sekstant, seilas i plotterkart, meteorologi, deviasjonsundersøkelse ved solpeiling og inn - og utsjekking i havner.
Kurset avsluttes med en eksamen på Oslo Kystskipperskole eller på en videregående skole nær deg.
Mer informasjon: Oslo Kystskipperskole, tlf 23 37 27 30. www.oslo-kystskipperskole.no

Multialarm

Det norske firmaet Liessem som holder til på vestlandet, har laget et multialarmsystem basert på GSM-telefoni og GPS posisjoneringssystem. Firmaet satser hovedsakelig i USA fordi de tror systemet kan bli for dyrt for norske kunder, forteller Geir Støle i firmaet til Båtmagasinet.
Vi synes nå likevel systemet har noe for seg for norske forbrukere. Man kan nemlig koble både brannalarm via røykdetektorer, gasslekkasjer via detektorer, vannlekkasjemålere og hovedstrømsbrytere via alarmsystemet i tilegg til vanlig innbruddsalarm. Man kan også fjernstyre funksjoner om bord fra nær sagt hvor som helst i verden. Alt ved hjelp av tekstmeldinger fra en vanlig GSM-telefon. Så snart en av alarmene utløses om bord, går det en tekstmelding til inntil 8 forskjellige mobiltelefonnumre hvor det oppgis båtens navn og hvilken alarm som utløses. Man kan også sende tekstmelding til systemet for å for eksempel slå på lys innvendig eller sette i gang varmeapparatet. Om man ønsker kan man via tekstmelding få oppgitt posisjon, fart og retning på fartøyet dersom det skulle være stjålet. I tillegg kan systemet om bord benyttes som en vanlig mobiltelefon. Man kan også velge om alarmen skal utløses stille eller ved hjelp av sirener. Ytterligere opplysninger: www.liessem.no

Sjekk motorrommet

Java Sea engine room control er det fulle navnet på dette hjelpemiddelet. Det består av en sensorboks som monteres i motorrommet og et kontrollpanel. Til sensorboksen kan du koble givere for lufttemperatur, eksostemperatur og lekkasjer (vann). Dessuten har den utganger for styring av lensepumpe(r), motorromsvifte(r) og hovedmotor.
Kontrollpanelet monteres ved førerplassen. Panelet viser ståa i kjelleren ved ulike kombinasjoner av lyd og grønt og rødt lys. Fast, grønt lys betyr at alt er normalt. Blinkende rødt lys og lydalarm indikerer at høy luft- eller eksostemperatur overstiger forhåndsdefinerte verdier, eller en lekkasje. I siste tilfelle vil lensepumpen(e) starte automatisk dersom de(n) er tilkoblet systemet. Systemet kan programmeres til å stoppe motoren når det merker unormale verdier.
Sensorboks og kontrollpanel kostet i år 2.400 kroner. Sensorer for temperatur og lekkasje må kjøpes i tillegg, til et par drøye hundrelapper pr stk.
Mer informasjon: Rasmussen Engros, tlf 37 02 54 45. www.rasmussen-engros.no

Låsbare lukebeslag

De fleste kan låse lugardører eller dører inn til uteskap eller dører til styrhussalonger når de forlater båten. Men ofte er det ikke låsemuligheter på motorromsluken i dørken på båter med åpent akterdekk. Southco Marine har laget noen flotte lukebeslag i syrefast stål med låsemuligheter. Beslagene flushmonteres, og låsene skal tåle det tøffe marine klimaet godt uten å ruste fast. Beslagene lages også i plast. Ytterligere opplysninger: Leif H. Strøm. Tlf: 23 23 39 70 eller www.stroem.no

U:\Baatmagasinet\Bdesk\NYHETER\lombardini_1204.doc

Stort fra Lombardini

Lombordini har primært laget mindre motorer, men en ny og større motorgenerasjon er e på vei. Den første heter LDW194 JMT og er en firesylindret rekkemotor med 16 ventiler, turbo og ladeluftkjøler. Som så mange nye dieselmotorer i dag har også denne et avansert innsprøytningssystem i form av Common-Rail. Dermed sikres høy ytelse ved lave turtall, samtidig som man reduserer forbruk og utslipp. Motoren har en ytelse på 160 hestekrefter, og et dreiemoment på 308 Nm. Slagvolumet er to-liter og motoren veier 268 kilo. Motoren er i første rekke utviklet for bruk med aksel.
Mer informasjon: www.lombardini.it

Hold kursen

Et velfungerende kompass er en nødvendighet. Elproma Instruments har lansert en serie elektroniske kompass. Selve kompasset monteres ute og sender så signaler til en enhet inne i båten. Kompasset virker ved hjelp av magnetiske sensorer og sensorer som reagerer på tyngdekraft. Feilvisningen er inntil to grader. I tillegg finnes det to ulike avlesningsdisplayer. Det ene er "konvensjonelt " oppbygget med en gradeskala og med en båt tegnet inn. Dette har i tillegg en digital avlesning med en høyaktighet på 0,5 grader. Det andre displayet viser kun kursen ved hjelp av tall, og kan i tillegg vise dato, tid, log, hastighet, distanse og GPS-kordinater for lengde og breddegrad.
Mer informasjon: www.elproma.com

Mobil solkraft

Vi omgir oss med stadig flere små innretninger som krever strøm. Og når for eksempel mobilen har flatt batteri, er krisen stor. For den som har alt, kan gjerne et solcellepanel i lommeformat være løsningen. iSun Sport veier 311 gram og skal fungere i temperaturer mellom minus 40 og pluss 80 grader. Panelet yter totalt 2.2 watt, og ladestrømmen skal være 290 mAmps ved en ladespenning på 7,6 volt, eller 145 mAmps ved en ladespenning på 15.2 volt. Disse verdiene forutsetter antakelig optimale solforhold.
Trenger man mer strøm, kan man koble flere paneler sammen. Det følger syv adaptere med iSun, som ifølge produktbeskrivelsen skal passe de fleste strømkrevende duppeditter.
Opplysninger: www.icpsolar.com/deutsch/html/isunsprt.asp

Kulde på boks

To hendige, nye kjøleløsninger er blant vårnyhetene fra Isotherm. De to kjøleboksene heter henholdsvis TB32 (32 liter) og TB42 (42 liter) og er laget i hardplast som skal tåle slag og støt m.v.
TB42 har hengslet lokk, og begge boksene har et display som viser temperaturen. Boksene vil antakelig kunne gå på såvel 12 volt, 24 volt som 230 volt, og er kompressordrevne, noe som innebærer lavt strømforbruk. Importøren antar TB42 vil ha et gjennomsnittlig strømforbruk på ca 0,7 Ah ved 12 volts drift og temperatur på 6ºC.
Ytterligere opplysninger: Termomarin AS, telefon 32 42 00 90. www.termomarin.no

Slank varmtvannsbereder

En ny, slank og lettplassert varmtvannsbereder er på markedet. Mens slike innretninger oftest forbindes som med runde tanker, har Indel Marine, som produserer Isotemp varmtvannsberedere, utviklet en varmer med boks-fasong.
Den største fordelen med denne såkalte "slim square" fasongen er at berederen enklere lar seg plassere i trange båter. Berederen kan monteres i forskjellige posisjoner, både liggende og på høykant, og har en kapasitet på 16 liter. Nyvinningen er kapslet inn med en syrefast stålplate som beskytter polyurthaneisolasjonen, tanken har 6 bars sikkerhetsventil og dreneringskran. Termostatstyrt blandekran tilbys som ekstrautstyr.
Opplysninger: Termomarin AS, telefon 33 42 00 90. www.termomarin.no

Ny elektronikkserie

En ny serie med elektroniske godbiter fra Humminbird er i startblokkene, men 900-serien blir ikke for hvermanssen. Fra importørhold snakkes det om semi-profesjonelle produkter, og dermed også priser deretter. Den nye 900-serien vil bestå av flere ulike apparater med ulike funksjoner. Toppmodellen vil ha holografisk ekkolodd og kartplotter i samme enhet. Skjermen er i widescreen-format (16:9), og er på syv tommer. Denne vil få navnet 987 cx SI. I tillegg til denne vil Humminbird lansere 947 cx 3D som også er en kombinert plotter og ekkolodd. Denne plotteren vil ha tredimensjonal visning på ekkoloddet, mens 937cx DF vil ha tradisjonell to-dimensjonal visning i tillegg til plotter.
Tradisjonelle ekkolodd blir også lansert i 900-serien, Disse vil hete 981cx SI og 931cx DF. Forskjellen på disse to er i første rekke skjermbildet, hvor 981 har holografisk visning mens 931 viser resultatene på tradisjonelt vis. Ingen av disse to modellene leveres med plotter, men de kan tilkobles en ekstern GPS-antenne. Dermed har man også på disse enhetene muligheten til tradisjonell GPS-navigasjon. Alle modellene, med unntak av 947 cx, kan måle dybder inntil 780 meter. Humminbird 947cx har en rekkevidde på 330 mester i to-dimensjonalt modus, eller 75 meter i tre-dimensjonalt modus.. Utgangseffekten på alle enhetene er 1.000 watt. Prisene er foreløpig ikke kjent.
Mer informasjon: www.humminbird.com

Intelligent hovedbryter

Cellstat heter en ny hovedbryter for strømbankene om bord. Den fungerer som en vanlig hovedstrømsbryter der man kan svitsje fra batteribank 1 til batteribank 2 til begge. I tillegg har den en innebygget mikroprosessor som via lysdioder gir kontinuerlig beskjed om batteritilstand og ladespenning til hver batteribank. Bryteren fåes også for kun en batteribank og for batteribank i serie som gir 36 volt. Det siste benyttes på flere elektriske motorsystemer. Ytterligere opplysninger: www.celltec.biz.

Hjemmekontor på sjøen

For noen er det å være tilgjengelig viktigere enn noe annet. For tenk deg gleden av å motta en faks mens du er på bøljan blå, eller å kunne snakke uforstyrret i mobiltelefon. For ikke å snakke om å ha et trådløst håndsett i båten. Nå er det mulig, takket være Ferropilot Offshore Office.
I realiteten er dette en liten boks som er beregnet for fast montering i båten. Den kan tilkobles landstrøm og båtens elektriske system. I tillegg har den et back-up batteri hvor man får muligheten til åtte timer standby eller om lag to-timer samtale. Til enheten kan det kobles telefaks, telefon, og datamaskin. Dermed er det bare å ta pennen fatt, skrive ett brev og sende det som faks, eller hvorfor ikke forfatte en e-post mens resten av båtens besetning nyter et forfriskende bad?

Havets moteløve

Henry Lloyd har mye på programmet for neste år. Blant annet en helt ny serie av seilerklær. Shadow Range TP2 Alpha skal sikre god bevegelsesfrihet, samtidig som den er lett og svært robust. Stoffet er helt nytt, og baserer seg på kjeramikk-teknologi. Dermed slipper man innerfor, samtidig som stoffet er svært tynt og puster bedre enn sine forgjengere. Med sveisede sømmer er serien selvsagt også helt vanntett.
Ny er også en jakke ved navn "Dynamics Jacket". Jakken skal egne seg spesielt godt og aktiviteter hvor mye kroppsarbeid er nødvendig. Også denne jakken er vanntett og pustende.
Med fire forskjellige fargekombinasjoner for damer og tre for herrer er den nye "Axis Jacket", spesielt tilpasset moteløvene. Vanntett og pustende er den også, i tillegg til at den skal gi en øket grad av bevegelsesfrihet og bærekomfort.

Forlenget arm

Den som alene kjører jolle med påhenger, er lang i armen.
Det er slett ikke et gammelt jungelord fra Fantomet, men en ønskedrøm for de fleste som har prøvd å flytte seg så langt fram i farkosten som mulig, uten å miste taket i rorkulten. Ellers blir jolla eller gummibåten for tung akter, og stikker baugen rett til værs.
Her er en løsning. Handi-Mate forlenger for påhengerens rorkult, fra Davis Instruments. Den gjør det mulig for føreren å flytte seg framover, uten å miste kontrollen med motoren. Armen kan justeres fra 76 til 119 cm og er laget i aluminium. Den finnes i to modeller, en fast og en med ledd som gjør det lettere å styre motoren.
Mer informasjon: Skaane Marine, tlf 33 04 15 91. www.skaane.no

Smart strømforsyning

I mange år har man forsket på brenselscelle teknologi til biler, men teknologien har mye å by på også for båtfolket. Smart Fuel Cell heter et tysk selskap som har utviklet en brenselscelle for bruk i båt. SFC A50, som den heter; veier rundt åtte kilo, og kan levere opp til 100 Ah i løpet av en dag. Den kobles til båtens batterier, og dersom disse tappes under et visst nivå starter brenselscellen et ladeforløp. Brenselsceller virker ved at en kjemisk prosess hvor oksygen og metanol reagerer med vanndamp og karbondioksyd. Denne reaksjonen gir elektrisk energi. SFC er avhengig av metanol for å virke, men en beholder som veier 4,3 kilo kan produsere opp til 300 Ah. Vekten på et sammenliknbart batteri ville vært rett i overkant av 100 kilo. SFC A50 leverer en maksimal ladestrøm på 4 Ah, med en spenning på fra 11 til 14 volt. Selve prosessen er knapt hørbar, på en meters avstand avgir SFC A50 47 dB(A).
Mer informasjon: www.smartfuelcell.de

Salt lesestoff

Nå, midt mellom båtsesongene, står lesing høyt på aktivitetslista for mange. Da kan det kanskje være greit med lesestoff som handler om livet på sjøen. Her er et par muligheter fra Flyt Forlag, et forlag som fokuserer på maritim litteratur. Begge bøkene koster 200 kroner.

På liv og død - av Per Tangvald

Per Tangvalds selvbiografi. Han forlot en trygg tilværelse på land i Norge på 50-tallet, og innledet en lang og brokete tilværelse rundt om i verden. Litt på land, mest på sjøen. En lavmælt men svært levende beretning om begivenheter man knapt kan tro har rammet ett eneste menneske. Hvor mange kjenner du som har mistet to koner på havet, vært fødselshjelper for sin sønn i uvær langt til havs - og i tillegg kan skrive lesbar litteratur av det? Historien har vært gitt ut før, på Scanbok forlag.
(OPI/tangvald.eps)

Kakkerlakkens død - av Peter Røren

Historien om Peter og Mariann. Sammen bygde de Colin Archeren Fredag, og seilte ut Oslofjorden sommeren 1984. Seks år skulle de være borte, men etter 13 måneder forliser skøyta i Karibia. Uten forsikringspenger, men med pågangsmot og egne ferdigheter får de skøyta i stand igjen. Paret holder seg flytende gjennom all verdens prøvelser, før de går i land for godt i Karibia. En underholdende og morsom fortelling.
(OPI/fredag.eps)
Dessuten kommer historien om Rundø ut igjen nå før jul. Historien om Erling Brunborgs og Carl Emil Petersens eventyrlige seilas på 50-tallet har inspirert mange norske langturfarere og sofaseilere. Den nye utgaven inneholder tidligere upubliserte bilder og et nyskrevet forord.
Mer informasjon: Flyt Forlag, tlf 21 91 61 13. www.flyt.no

"Eksplosjon" slukker brann

Halon er forbudt som brannslukningsmiddel. Stadig nye varianter dukker opp, og Fire Foe er en av dem. Den baserer seg på en trykkbelastet sylinder som ved oppheting "eksploderer" og slynger ut et kjemisk stoff som dreper flammer og forsegler brennbart materiale. Sylinderne skrus fast under dørken ned til motorrommet, og er enkle å erstatte hvis de skulle bli aktivert.
Envirogel kalles stoffet som er inne i sylinderne. Det er miljøvennlig, ikke farlig for mennesker og systemet er vedlikeholdsfritt. Sylinderdiameteren er i underkant av 3 centimeter, og de leveres i flere forskjellige lengder fra 20 cm til 91 cm som skal dekke rom på størrelser fra ca. 0,4 kubikkmeter til 3,7 kubikkmeter.

Kun liming

Skal du legge kabel i båten? Da kan Click Bonds løsning være et alternativ til fastskruing av kabelklips. Man legger en liten klatt lim på baksiden av noe som ser ut som en liten stift, klemmer den mot skrogsiden eller skottet og i løpet av 10-15 sekunder er "stiften" limt fast. Så klipser man et lite plastklips rundt kabelen og trær det ned på stiften som straks låser kabelen fast. Smart system som finnes i et utall av varianter og bruksmuligheter. Ytterligere opplysninger: www.clickbond.com

Brettbar mountainbike

Montague bygger sykler som kan legges sammen. Toppmodellen Paratrooper brukes av militære mannskaper. Blant annet ved landsetting av luftbårne spesialstyrker, der hver soldat henger en sammenbrettet sykkel på pakningen før han hopper ut av flyet.
Som du ser her, egner sykkelen seg utmerket også til mer sivilisert bruk. Sammenbrettet tar den ikke mye plass, og kan enkelt stues bort. Oppslått gjør den tjeneste som en fullverdig mountainbike. Paratrooper får du for 6.500 kroner i Norge (introduksjonspris).
Mer informasjon: North Sport, Danmark, www.northsport.dk. I Norge: Sven Jansen, telefon 915 12 592.

Sammenleggbar

De fleste joller tar mye plass, og dersom man ikke sleper dem, må de henge i daviter. Banana-Boat er tysk, utviklet av en danske og er sammenleggbar. Selve oppbygningen av båten er i slagfast plast, og tiden det tar å slå den opp begrenser seg til et lite minutt. Å slå den sammen går minst like fort. Båten kan både roes, og brukes med motor. Den minste båten er 3,25 meter lang og aksepterer motorer opp til to hestekrefter. En større versjon, som er 3,8 meter lang, aksepterer motorer opp til 7,5 hestekrefter.
Mer informasjon: Banana-Boat, Internett www.banana-boot.de