utgave nr 5 2005

Nyheter - mai 2005

Publisert Sist oppdatert

Salt mellom tærne

Om du vurderer sandaler som passende underlag til vårens sjøbein, så er kanskje de nye Sport Sandals fra Eccos Receptor-serie et alternativ. Her loves det intet mindre enn ypperlig ytelse og nesten overnaturlig komfort på nakne ben. Grunnlaget for påstanden er at sandalene skal ha et allsidig bruksområde, hvor alt fra gjørme til vann er nevnt som egnet underlag eller miljø. Vi skulle da tro at skikkelig sjøsprut og en sleip dørk også er tiltenkt sandalen. Ellers er alt fra jogging i byen til heftige eventyr elven også nevnt som bruksområde. Sandalen er utført i blant annet lær og tekstiler, med en spesiell formstøpt såle som skal simulere barfotopplevelsen.
Prisen ligger på vel 500 kroner paret. www.ecco.com

Kongelig drahjelp

Spanske Rodman fikk kongelig assistanse i forbindelse med presentasjonen av sin ferske båtserie Sportog Yacht. Spanias konge Juan Carlos og dronning Sofía - med flere - gratulerte sjefen for Rodman, Manuel Rodríguez, med selskapets nye satsing. Rodman har i tillegg kostet på seg en ny firmaprofil i forbindelse med lanseringen, som blant annet skal komme til syne i reklamekampanjer og i logoer. Sport og Yacht skal ikke uventet henvende seg til to ulike grupper i markedet.
Under sportskategorien vil vi fremover finne fartøy rettet mot fritidsfiskerne i det amerikanske markedet, mens Yacht-stempelet vil bli satt på de mer tradisjonelle cruicerene fra Rodman. Rodman 770 ble samtidig løftet frem som ett av de nyeste flaggskipene i sportsklassen under åtte meter. Den kom først på markedet i vår.

Myk overgang

Mercury Racing kom i vinter med sin Bravo Three XR Drive. Mercurys duoprop-system er en lett versjon av Bravo One XR, som kun finnes i dyrere racerbåter. Denne modellen har mer vanlige båter i sikte. Drevet har en nyutviklet konet clutch som skal gjøre inn- og utgiringen mykere i forhold til andre aggregat. Drevet blir levert standard med maskinen HP525 EFI, men også eldre maskiner kan passe.

Praktisk jeep

Navette lanserte S 540 som nytt medlem i stallen sin i forbindelse med årets Sjøen for alle. Nyheten er viet spesielt mye oppmerksomhet med tanke på praktiske detaljer. Det skal blant annet være enkelt å bevege seg rundt i båten, og førere med litt lange bein blir lovet god plass slik at knærne er like fine etter båtturen også.
Sitteplassene har også fått stempelet «behagelig», siden gassdempede stolsøyler kommer som standard fra fabrikanten i Polen. Båten har fått rimelig dyp v-bunn, med 21,5 graders vinkel midtskips. Dette medvirker også til at båtbyggeren mener skjærgårdsjeepen har sikre sjøegneskaper. Ellers har hekken fått oppgraderinger i form av et motorfundament trukket lengre akterover. Dette skal blant annet minske faren for kavitasjon.
Best egnet motorstørrelse ligger i området fra 90 til 140 hk. Med største maskin skal båten klare 46 knop med to mann og halv tank.
For mer informasjon: Navette AS, Ålesund. Telefon: 70 12 18 03. www.navette.no

Praktisk båtgrill

Den amerikanske grillprodusenten Weber har funnet ut at gassgriller både kan se stilige ut - og samtidig være praktiske. Om dette er egenskaper som stuerten setter pris på så kan nyvinningen Weber Baby Q, som kom i vår, seile opp til å bli en gassgrill for båtfolket. Designen er av det futuristiske slaget, men det er lagt vekt på plassvennlige detaljer og kompakthet. Griller går på gass, veier lite med sine vel 16 kilo, og har beskjedne dimensjoner. Beina under sørger for god avstand til plast og andre underlag som tåler lite varmestråling. Prisene starter på rundt 2.000 kroner.
For mer informasjon: Jernia, telefon: 46 40 70 00. www.jernia.no

Bestikk fra godstolen

Norske Simrad satser på de nye kartene fra C-Map i hele sin nye serie kartplottere som kom i mars. C-Map sin ferskeste teknologi går under navnet Max, og stiller store krav til kartplottere.
Simrads NavStation-serie har tatt høyde for kravene fra kartene, men i tillegg har plotterprodusenten fra Kongsberg satset på en ny spesiell egenskap som går ut på at du kan ta med deg en liten databrikke hjem, plugge det inn i din hjemmedatamaskin, planlegge turen og siden laste opp ruten til kartmaskinen igjen. Denne egenskapen er i prisnippet tilgjengelig for alle plottere som støtter Max, så lenge maskinen er tilrettelagt for det. www.simrad.no

Retur for Yamaha

Den amerikanske kystvakten sin avdeling for båtsikkerhet, U.S. Coast Guard Office of Boating Safety, opplyste i januar at Yamaha tilbakekaller over 26.000 av sine tyngre utenbordsmotorer solgt i det amerikanske markedet, produserte fra 2002 til i år. Det er snakk om modellene F225, LF225, F200 og LF200.
- Grunner er at det kan oppstå så mye friksjon i enkelte kuleledd tilknyttet motorkontrollen at gasshendelen ikke vil returnere til tomgang, i tillegg til at det kan bli vanskelig å sette motoren i frigir. Dette medfører fare for kollisjon, advarer U.S Coast Guard på sine nettsider.
De samme modellene blir solgt i Norge, og i mars gikk det ut en melding fra Yamaha Motor Scandinavia AB til kunder og forhandlere om problemet. Det ikke klart hvor mange maskiner som omfattes av advarselen her til lands.
- Vi har en kampanje på gang der vi tilbyr oss å reparere de berørte maskinene utover våren. Men jeg må få understreke at det ikke er snakk om at gassen henger seg opp. Det er snarere snakk om at den ikke vil gå helt tilbake til tomgang, og at det dermed kan bli vanskelig å sette maskinen i fri, forklarer teknisk sjef i Yamaha Motor Scandinavia AB, Ole-Johan Haga.

Forbedret luksusRIB

Italienske Castoldi la vår til en forbedret toppmodell i sin vannjetserie Tender. Nåværende flaggskip går under navnet Jet Tender 21 og kan skilte med en 315 hesters diesel fra Yanmar. Den skal levere 42 knop med kjernefamilien som last, eller 39 knop med et helt fotballag om bord.
21-foteren kom første gang på sjøen i for fire år siden. Fabrikanten mener suksessen er og var udiskutabel, og at de derfor har videreutviklet toppmodellen. Denne versjonen har blant annet fått forbedre kjølen for å lede vannet bedre inn det nyutviklede jet-aggregatet. I tillegg til at det har kommet på plass praktiske detaljer som en hengslet port i hekken, og dermed enkel tilgang på badeplattformen. Det er ellers lagt vekt på at mye ekstrautstyr skal komme som standard. Castoldi byr tradisjonen tro på egenutviklet jet til hele Tender-serien.
En 23-fots variant av denne 21-foteren er ventet senere i år på Monaco Yacht Show.
Det er svenske Aqua Safe AB som er vår nærmeste forhandler. De har i tillegg også reservedelslager.
For mer informasjon: Aqua Safe AB, Stockholm. www.aquasafe.nu

Norsk nyvinning

Kanskje har vi en ny ostehøvel eller binders på gang her? I alle fall mener produsenten Trustper AS at fiskekrok-oppfinnelsen deres, Norhook, bortimot kan revolusjonere fritidsfiskingen. Selve ideen går ut på å ustyre en vanlig krok med en slags hempe som hindrer agnet/ fangsten i å dette av. Ellers skal det bli vanskeligere å sette redskapen fast i bunnen, og dermed spare fiskeren for utgifter til nye sluker.
For mer informasjon: Trustper AS, Ski, telefon: 64 85 94 40.

Kommer kanskje

På båtmessa Sjøen for alle i mars vart det også laget rom for mer halvferdige saker. Et eksempel stod Stig Dybdahl for med sin Dybdahl 26. Selve båten er fortsatt på støpeplugg-stadiet, men det mangel ikke på ambisjoner: To-trinns gearkasse, dobbel 160 hesters maskin, skrog dimensjonert for å tåle belastninger tilsvarende offshore-racing. Ellers skal det bli plass til fra to til fire køyer, toalett, pantry og syv personer. Prisen er oppgitt til «… desidert best pris i sin klasse.». Dato for ferdigstilling er ikke fastsatt.
For mer informasjon: stig@dybdahl.biz

- Sjøens Harley Davidson

Den tyske båtbyggeren Grand Azur er i gang med sin nye stasbåt Classic 33, som kommer til høsten. Den siste tilveksten båtparken deres er dominert av retrodesignen som sentral ide, og signert Judel/ Vrolijk & Co.
- Vi føler oss fristet til å beskrive båten som en sjøens Harley Davidson, om vi kan bruke en enkel metafor, melder Grand Azur International.
33-foteren er utstyrt med en eller to femsylindra Volvo Penta D3 på 163 hestekrefter. Det er tre skrogfarger å velge mellom: Dark British Green, Ocean Blue og Sun Down Red.
Båten vil første gang bli vist på båtmessa i Hamburg i oktober. Inntil da får vi nøye oss med båtbyggerens garanti som slår fast at «… egenskapene og inventaret gir ikke rom for å savne noe som helst - du får utrolig mye for pengene.». Og nettopp prisene er foreløpig og med dagens kurser satt til 1 450 000 kroner for enmotorsutgaven og vel 1,6 millioner kroner for varianten med to maskiner. Beløpene er uten skatt og avgifter, levert i Tyskland. Til disse prisene følger det med standartutstyr som blant annet kartplotter, GPS, VHF, autopilot, hydraulisk nedsenkbart bord akter, baugpropell og grill.

Tørr kjøl

Østerbø Maskin AS fra Bjordal i Høyanger kom vår med en aldri så liten hjelpende hånd til de med en vanskelig båtplass, nemlig en båtheis. Heisen kommer i en lett og en tyngre utgave. Den minste, Båtheis Light, tar båter opp til halvannet tonn, mens den største, Båtheis Proff, er dimensjonert for et ikke oppgitt tyngre løft. Proff-utgaven har allerede blitt brukt i oppdrettsanlegg langs kysten i to år. Nykommeren Båheis Light er en forminsket versjon.
Produsenten hevder å kunne erstatte både flytebrygge, fortøyninger, gangveg, slipp og naust med nyvinningen, i tillegg til at båten står klar til bruk i det øyeblikk du måtte ønske det. Ellers blir der nevnt andre fordeler som minimalt behov bunnstoff, siden båten kommer til å stå i friluft, for det meste.
For mer informasjon: Østerbø Maskin AS, telefon: 57 71 38 00. www.osterbo.no

Nye dagdrømmer

Italienske Azimut er i gang med å fornye repertoaret sitt i topp-sjiktet, og i vår kommer derfor 105 nye fot med herlig og frekk luksus. Forgjengeren på 100 fot har det blitt produsert i 35 eksemplarer av de 10 siste årene. Denne våren er det altså duket for fem fot til. For å nevne noe kan vi opplyse om at skuta vil få et par MTU-maskiner med beskjedne 2000 hestekrefter per enhet. Dyp v-bunn med 17 grader vinkel midtskips og 10 i hekken ligger under to og et halvt dekk i høyden. Det er selvfølgelig unødvendig å nevne at det flybridgen er utstyrt med to rimelig dimensjonerte solplasser. I hekken finner vi ellers en bra garasje for vannlekene. To skip er allerede bestilt fra fabrikken. Den første kommer på vannet i vår. I samme serien befinner det seg eller ei skute på 98 fot og ei på 116.
Mer informasjon: Hanabryggene Marina AS, Sandnes, telefon 51 66 66 77. www.hbm.no

Duracell til 1/3 pris

Batterier produsert i Kina – beregnet for det kinesiske markedet – selges i Norge for langt under ”normal” pris.
Hvis du er en av dem som fremdeles tror at Duracell har de beste batteriene, er dette noe for deg: Duracell batterier til en brøkdel av den vanlige prisen. Dette er batterier vi har funnet i en norsk forretning, produsert av Duracell i Kina.
At det står ”For sales in P.R. China only” synes ikke å bekymre noen. En slik pakke med fire batterier koster kr. 19,90. Det er den samme prisen du må betale for 10 batterier av tilsvarende kvalitet på Ikea og hos Jernia. Så selv piratproduserte (?) Duracell batterier synes å være overpriset.

Billig AA-strøm

Ved en tilfeldighet fant vi disse batteriene hos Jernia. Etter å ha testet og sammenlignet dem med andre alkaliske batterier, kan vi trygt si at dette er de som gir best batteriøkonomi.
Hvis du ennå ikke har gått helt over til oppladbare småbatterier – men fortsatt sverger til engangs alkaliske batterier – skal du ta en tur til nærmeste Jernia butikk. Der selger de en pakke med 10 relativt gode batterier til 19 kroner. I hvert fall er prisen per strømenhet den laveste du sannsynligvis finner for tiden. Den tilsvarer den man får ved å kjøpe de gule batteriene fra Ikea, og er litt mer fordelaktig enn om du kjøper FirstPrice batterier på Kiwi eller Meny. Batteriene markedsføres under navnet FIXIT, men de er merket Sonluk og produsert i Kina.

Bluechart friskmeldt

Tidligere har vi nærmest slaktet Garmins elektroniske sjøkart. Fra og med versjon 7 kan vi nå melde at de er friskmeldt.

TEKST: TERJE BØLSTAD

Den forrige versjonen av Garmins elektroniske sjøkart vi testet, var versjon 4.01. Der var det så mange feil og mangler, at de var direkte farlige å navigere med. Nå har vi sett på den siste versjonen, som er markert bedre. Se for eksempel sammenligningen av noen detaljer på de to versjonene for innseilingen mot Løvøya, i Hortens indre havn.
Hadde du navigert etter kartet fra versjon 4.01 (ved for eksempel å følge den blå stiplede led-streken), hadde du garantert gått på grunn. Kartet i versjon 7 gir et vesentlig bedre bilde av virkeligheten, og kan virkelig brukes for navigasjon. Ved å klikke på korsene som angir grunner, kan man få frem dybden. Vi har sett detaljert på noen få utvalgte områder, og ikke funnet noen vesentlige feil i forhold til dagens papirkart. Men vi kan naturligvis ikke gi noen garantier for at kartene er feilfrie overalt.

Ny CD med BSB-kart

Den amerikanske kartprodusenten Maptech lager elektroniske rasterkart for store deler av verden – inklusiv skandinaviske farvann. Dette er kart som kan benyttes i de fleste kartprogrammer for PC. Inntil nylig dekket de bare norskekysten opp til Ålesund. Nå har de imidlertid annonsert at det kommer en ny serie med kart – på en egen CD – som skal dekke farvannet opp til Trondheim.
BSB-kart er produsert ved avfotografering (eller skanning) av de vanlige norske sjøkartene på papir, etter avtale med Statens kartverk. Kartene koster i underkant av 1.000 kroner per CD. www.nautisk.com

Radar fra Garmin

En av årets virkelig store nyheter er at Garmin – som først og fremst er kjent som GPS-produsent – nå også tilbyr radarer. Det er snakk om to modeller, med henholdsvis 2 og 4 kW sendereffekt. Prisen for en radarantenne (uten skjerm) begynner på kr. 22.000.
En nesten like stor nyhet, er at Garmin samtidig presenterer sitt første maritime nettverk, til bruk for sammenkopling av radarer, kartplottere og ekkolodd. Nettverket er 100 Mbit Ethernett-basert. Hele systemet er vanntett, og nye tilkoplede enheter registreres automatisk. To skjermer som kan benyttes på nettverket, er GpsMap 3006C og 3010C. Prisene for dem varierer fra 22.000 til 27.000 kroner. www.belanor.no

Antenne for satellitt-TV

Firmaet InMotion Technology AS tilbyr en serie med gyrostyrte tallerken-antenner som kan brukes for å få inn satellitt-TV i båter. De skal fungere selv om båten beveger seg – i varierende bølgehøyder – og gjør det mulig å se TV underveis, og alle steder hvor man ikke kan få inn landbaserte TV-sendinger.
Den gyrostabiliserte plattformen holder antennen låst fast i posisjon mot satellitten, selv om båten beveger seg. Denne type antenner kan også brukes på busser, bobiler og andre kjøretøyer der man ønsker å få inn TV mens man kjører. Leveres med Viasat. Prisene starter i underkant av 20.000 kroner. www.inmotion.as

Båtalarmer fra Defa

Det har vært en hyggelig utvikling i båttyverier de siste årene. Forsikringsutbetalinger er redusert fra over 100 millioner i 2002 til under 75 millioner i fjor.
Nå lanserer DEFA tre nye båtsikringssystemer som forhåpentligvis skal bidra til å redusere tyveriene ytterligere. Til nå har ingen produsent av slike systemer fått noen stor andel av dette markedet. Kanskje DEFA kan bli det første ”standard” alarmsystemet for båter, på samme måte som de har blitt for biler.
Det tilbys tre forskjellige systemer: Elektronisk start- og kjøresperre for utenbordsmotorer, start- og kjøresperre for innenbordsmotorer, og en mer avansert alarm med innebygd GPS og GSM mobiltelefon. Ved innbrudd kan den siste sende en SMS-melding til ønsket nummer med informasjon om blant annet båtens posisjon. www.defa.com

Nye Magellan GPSer

Det har vært kjent en tid at Magellan er i ferd med å utvikle nye håndholdte navigatorer med fargeskjermer, som fysisk sett skal ha mye til felles med Magellan eXplorist 100 og 200. De nye modellene har blant annet betegnelsene eXplorist 500 og 600, og de skal kunne benytte både sjø- og topografiske kart.
Priser og egenskaper er for oss fremdeles ukjente. Så vidt vi forstår, skulle de nye GPSene ikke vises frem på utstillingen Sjøen For Alle. Men da den norske representanten så oss, kunne han ikke dy seg. Han tok han en tur ut på bakrommet, og kom tilbake med det første eksemplaret av eXplorist 500 på norsk jord. Vi fikk så vidt prøvd den i noen minutter. Det er en nydelig og nett liten sak med fargeskjerm. Det skal bli spennende å teste den skikkelig. www.magellangps.com

Nye Navionics kart

Den italienske produsenten av elektroniske kart Navionics er svært aktiv for tiden. De tilbyr elektroniske sjøkart som benyttes i et stadig økende antall kartplottere.
Nylig introduserte de sine nye XL3-kart. For norske farvann trenger man kun to kart for å dekke hele landet. Kartet for Sør-Norge dekker hele området fra Møre og Romsdal (litt syd for Trondheim) til et godt stykke ned i Danmark, inklusiv den svenske vestkysten.
Prisen for et Navionics XL3-kart er så vidt under 3.000 kroner. Navionics er en av få produsenter av elektroniske sjøkart som har en avtale med Norges Sjøkartverk. www.sleipner.no

Rent drivstoff

Vann er den viktigste kilden til forurenset drivstoff. En vanndråpe som kommer helt fram til dieselpumpa får motoren til å stanse, med elendigheten det kan føre med seg. Det finnes mange løsninger som skal forhindre dette.
Reverso Pumps har laget det de kaller et "fuel polishing system" med betegnelsen FPS-150DC. Det er i hovedsak en matepumpe med innebygget vannutskiller og Racor-filter. Filteret har en kapasitet på 568 liter i timen. Hele enheten veier 17 kg. En magnetisk "fuel conditioner" er tilgjengelig som ekstrautstyr. Magneten endrer molekylstrukturen i dieseloljen, slik at drivstoffet blir mer tyntflytende før det går inn i motoren. Dermed brenner det bedre, og eksosen blir renere.
Da dette ble skrevet fantes ingen norsk distributør. Den europeiske sentralagenten kan kontaktes for informasjon om hvor det er mulig å kjøpe enheten: IMDS, Dronten i Nederland, info@imds.org.

Bøker for båtfolk:

Stella Baltica

Krim til sjøs

I 1918 forliser Stella Baltica utenfor kysten av Grønland. Ombord er russiske aristokrater på flukt fra revolusjonen. Noen dager etter forliset blir en mann funnet drivende i en livbåt ved Island.
Det er opptakten til en spennende og dramatisk krimroman av Tor Torkildsen. Han har kombinert sin maritime bakgrunn med evnen til å sy sammen et drama med velkjente grep fra spenningslitteraturen. Handlingen utspiller seg for det meste i Lofoten, på havet og etter hvert på østkysten av Grønland. Miljøet og kulissene er i seg selv en av bokas vesentlige kvaliteter for maritimt interesserte lesere, og selv for lesere med under middels maritim interesse bør det være mulig å glede seg over dramaet.
Stella Baltica er tidligere utgitt på et annet forlag. Denne gangen er det Flyt forlag som har gitt den ut. Formatet er i god Flyt-ånd lite, hendig og tilpasset skipsbiblioteket. www.flyt.no

Sandens gåte

Tidløs spenning

For vel 100 år siden seilte et par engelskmenn rundt i et grunt farvann i en knøttliten båt. To ganger pr døgn blottlegges og oversvømmes sandbankene av tidevannet. Seilasen gir dem tankevekkende innsikt i mulighetene for en invasjon av Stor-Britannia. Sandens gåte av Erskine Sanders har vært publisert og filmatisert mange ganger, men lever i beste velgående og kan leses som en moderne spenningsroman.
Denne utgaven er oversatt av Jon Winge. Flyt forlag gir ut en historie i en god, maritim norsk språkdrakt. www.flyt.no

Med Ormen Stutte dit pepper'n gror

Stor tur i liten båt

Kunne du tenke deg å dra over Atlanteren i en 22-foter? Fredrik E. Lange-Nielsen har gjort det, i båten med det talende navnet Ormen Stutte. Sammen med to kamerater seilte han vinteren 1979 fra Lisboa over til Karibia. Etter noen måneder i varmen, seilte han alene hjem til Norge.
"Med Ormen Stutte dit pepper'n gror" er en morsom og lærerik fortelling, både om hva og hvordan man gjør for å dra på langtur, men også om hva som foregår inne i hodet på et by- og landfast menneske som legger ut på havet. "Der ute fant vi kilden til noe verdifullt. Dette vil jeg bringe til leseren", skriver Lange-Nielsen i forordet.
Det er 25 år siden boka ble gitt ut første gang. Flyt forlag gir den ut i sitt sedvanlige stuve-vennlige format. www.flyt.no

Nobeltec kartsystem

For første gang tilbys kartsystemet Nobeltec i Norge. Det er et kart- og navigasjonsprogram for PC, med egne elektroniske kart. Kartene er basert på kartdatabasen fra Transas.
NMEA i USA har fire år på rad kåret det til markedets beste navigasjonssystem. Programmene finnes i forskjellige utgaver. Det mest avanserte systemet kan koples til Nobeltecs egne radarer, og forskjellige skjermbilder kan vises samtidig på forskjellige PC-skjermer. (Se bildet).

      Prisene starter på 4.000 kroner. www.nobeltec.com