utgave nr 4 2005

Nyheter - april 2005

Publisert Sist oppdatert

Sikkert fra Kiev

Ukrainske Fiord Boats satser på sikkerhet som et konkurransefortrinn. Alle RIBer herfra leveres med sikkerhetstrinn i hekken som standardutrustning. Båtene er håndlaget av den samme fabrikken som tidligere leverte til det russiske sjøforsvaret. Det skulle tyde på militær kvalitet.
Under pongtongen finner vi en spesiell v-bunn, med design som grenser til trimaranen. Produsenten lover rask planing og stabile egenskaper i røff sjø. Andre detaljer som finnes på alle båtene fra Fiord Boats - de har ingen sammenheng med norske Fjord - er sklisikker dørk, årer med fastmonterte fester og redningsline.
For mer informasjon: Ukra-Nor AS, telefon: 22 36 11 50. www.fiordboats.no

Enkel snekke

Skager 660 ble egentlig laget som leiebåt i Telemark. Stor interesse gjør at plastsnekka også blir bygget for salg.

Båten ble presentert for publikum på Sjøen for alle på Lillestrøm i mars.
- Vi la aller siste finish på utstillingsmodellen natta før messa åpnet, sier en stolt primus motor i Skager, Knut Andresen.
Mens de fleste satser på mer fart, størrelse og komfort er det altså noen som staker ut en helt annen kurs. Skager 660 er rett og slett en plastvariant av den velkjente tresnekka fra 50- og 60- tallet. En ukomplisert farkost med enkel motorutrustning og god plass. Historien startet med at det ble laget 13 eksemplarer for utleiemarkedet i Telemark. Interessen skulle snart vise seg å overstige alle forventninger, og i starten av mars var firmaet godt i gang med å produsere fem nye båter etter ordre.
- Vi fikk mange positive signaler fra publikum på Sjøen for alle, sier Andresen.
Mer informasjon: Skager AS, telefon 35 96 27 50. www.skager.no.

Bedre radar

Ny norsk radarteknologi kan gjøre det tryggere å ferdes til sjøs.

Sjøfartsdirektoratetsblad, Navigare, kan melde om et forskningsprosjekt som nærmer seg mål: Ny teknologi skal forbedre radarens synsevne. Teknologien, som er i bruk i på en våre oljeinstallasjoner i Nordsjøen, har gitt gode resultater.
Konkret går det ut på å få radaren til å se mer en det dagens teknologi tillater, altså gjøre radaren seende der den i dag er blind. Om du for eksempel skulle være så uheldig å rote deg vekk et sted langs leia, så kan det bli lettere for andre å se deg før du blir rent i senk - selv om du sitter i ei jolle i tåka.
Teknisk sett går ideen ut på å gi radaren flere øyne, mot dagens enøyde versjon, der hvert øye har sin oppgave. Den kan dermed oppfatte mindre gjenstander ved vanskelige værforhold.
Om denne teknologien blir kommersielt brukbar gjenstår å se. Det er firmaet Sea-Hawk Navigation AS som med lånte penger og offentlig støtte har forsket på radarteknologien. De er nå på jakt etter investorer.

Røft fra Italia

Italienske Ranieri viste frem to av sine nyvinninger på Sjøen for alle i mars. Tilveksten i Ranieris utvalg er 26-foteren Endeavour. Den mindre modellserien Poseidon har fått et nytt flaggskip.
Ranieri Endeavour er helt ny av året, utviklet med tanke på å tåle grov sjø og stor motor. Ellers har den mindre Poseidon-serien utviklet seg videre, og blant annet fått en mer staselig føreplass enn sine forgjengere.
Mer informasjon: Kellox AS, telefon: 64 97 61 00. www.kellox.no

Sjømerke i drinken

For noen er det nok å vite at man har en båt og kan komme seg på sjøen. Andre vil gjerne pynte seg med sin nautofili i ett og alt. Drinkpinner utformet som sjømerker må kanskje sies å være noe for sistnevnte gruppe?
Cecilia Holtelius har laget et sett på seks drinkpinner, utformet som sjømerker som brukes i den svenske skjærgården. Nord-, syd-, øst- og vestmerke, punktmerket (frittliggende grunne) og tavlan. Leveres i sett med to (SEK 285) eller alle seks (SEK 840). For ordens skyld: De er ikke egnet til navigasjon.
Norsk importør var ikke klart når dette ble skrevet. Mer informasjon: www.longitud.se

Nett mot måker

Måker ikke setter seg på garn som ligger på land, selv om det er fisk i det. En fisker fortalte en ingeniør om dette fenomenet. Den ideen ble til Måkenettet, rett og slett et stykke garn i gjenvinnbart kunststoff som legges over båtens tak eller kalesje. Når måkene ikke setter seg på båten, driter de heller ikke på båten. Da har båteieren ett problem mindre.
Måkenettet leveres i størrelse 4x6 meter, i en pose for oppbevaring når det ikke er i bruk. Nettet kan klippes til en størrelse som passer båten, og festes i trykknapper, antenner eller andre ting som stikker ut. Pris: 149 kroner.
Mer informasjon: Chr. Baardsen & Søn, Haugesund. www.baardsen.no

Fest fenderne

Noen synes det er helt greit å feste fenderne i rekka med et dobbelt halvstikk. Andre vil helst gjøre det raskere og enklere, gjerne med bare èn hånd. Til disse finnes fenderfester av mange typer på markedet. Her er et par varianter som har dukket opp i vinter.

Alarm som snakker

Her er en alarm som sier hva som er galt, ikke bare hyler. I tilfelle innbrudd, lekkasje, spenningstap på batterier eller landstrøm, gasslekkasje eller brann, ringer alarmen opptil åtte forvalgte telefonnummer og spiller av en beskjed om hva som er galt. Systemet inneholder også et sporingssystem som kan hjelpe til med å finne båten dersom den skulle bli stjålet. Pris: 750 Euro +mva.
Den samme leverandøren har en innbruddsalarm for mindre båter med kalesje. Alarmsensoren sitter i trykknappene. Ved montering byttes flere av trykknappene ut mot alarmsensorer. Dersom noen forsøker å ta seg inn gjennom kalesjen, går alarmen. Pris: 229 Euro +mva.
Mer informasjon: Clearwater 1965 B.V., Nederland. www.voicealarm-europe.com

Avansert autopilot

ComPilot er en ganske avansert autopilot fra Canadiske Comnav. Den har et display som skal være lettlest selv i sterkt sollys. Den elektroniske kontrollen skal kunne "lære" seg båtens bevegelsesmønster, og autopiloten har flere funksjoner til hjelp for føreren. Deriblant en mann over bord-funksjon som automatisk iverksetter en manøvreringsprosedyre for å komme i bergningsposisjon. Sikk-sakk-kjøring for å lokke fisken, bruke baugpropellen for å holde posisjon, tilpasse styringsutslagene etter farta og "snakke" med andre instrumenter om bord kan den også.
Mer informasjon: ProNav AS, Egersund. Telefon 51 49 43 00. www.pronav.no

Ett trinn opp

Selv mindre båter kan det være vanskelig å komme seg opp i. Swim Stirrup, en mobil badeleider kan være til hjelp. Fra Davis Instruments. Norsk importør: Skaane AS, Horten. www.skaane.no

Stor 39-foter

Vågen båtbyggeri på Aukra sin nyeste båt er en 39-foter med flybridge. Bredde på nesten fire meter og et høyt overbygg gir stor innvendig plass. Båten har tre doble lugarer, alle med inngang fra forskipet. Oppe i salongen har båten en sittegruppe med sofa fra Hjellegjerde (!), og to ordentlige Norsap styrestoler i fartsretningen. Flybridgen har sitteplasser til seks rundt et bord, i tillegg til to styrestoler.
En Sabb Iveco Cursor på 485 hk, med V-gir og aksel, huserer i maskinrommet. Hekkaggregat kan også leveres.

Data: Vaagen 39 Fly

Lengde: 11,95 meter
Bredde: 3,80 meter
Vekt: 9.000 kg
Dyptgående: 100 cm
Motor: Sabb Iveco Cursor 8, V-gir eller drev, 485 hk
Fart: 28 knop
Drivstoff: 820 liter
Vann: 350 liter
Septik: 150 liter
CE-kategori: B
Sitteplasser: 6
Mer informasjon: Vågen båtbyggeri AS, Aukra. Tlf 71 17 48 59. www.vaagenbaat.no

Tradisjonsrik "balje"

Coracles, en mildt sagt enkel båttype med lange tradisjoner på de Britiske øyer, bygges igjen. Farkosten består av et skjelett av pinner, trukket med stoff. Noen tror båttypen skriver seg helt tilbake til Romertiden. Gjennom århundrene har de blitt brukt til fiske i Wales og på grenseelva Severn mellom Wales og England.
Coracles har spredt seg rundt i verden, og blitt brukt i blant annet India, Irak, Tibet og Vietnam. Den veier 10-20 kg, og er lett å frakte med seg. Produksjon av Coracles er en vekstnæring i Stor-Britannia. Der selges nye båter til 300 Euro. Men det er også en populær syssel å bygge sin egen. www.coraclemaker.co.uk

Mektig finne

Den finske småbåtprodusenten Finnmaster har tatt et langt skritt denne våren. Fra å bygge tradisjonelle skandinaviske småbåter, har finnene nå tatt frem en 31-fots hardtop-båt. En kjapp inspeksjon på Sjøen for alle fortalte oss at de har alle muligheter til å lykkes med sitt forsett. Båten byr på mye plass. Under hardtopen er det er en gigantisk L-sofa på styrbord side og en utendørs bysse til babord. Mye stuveplass både i benkene og i et stort rom i dørken kunne den også skilte med. I fartsretningen er det en dobbel rormannsbenk ved en meget tiltalende og veldisponert førerposisjon, og på styrbordsiden er det ett passasjersete. Over fører- og passasjerplass er det en gigantisk takluke i hele hardtopens bredde.
Under dekk fant vi en stor salong med en innholdsrik bysse på babord side, og til styrbord er det et toalettrom med adkomst direkte inn til stikklugaren på samme side. Også her er det delvis ståhøyde. Totalt er det køyeplass til seks personer om bord.

Data - Finnmaster 31 OC

Lengde:9,35 meter
Bredde:3,10 meter
Vekt tørr båt:4.400 kg
Motor:Volvo Penta D6-310.
Antall personer:8
CE-kategori:B
Pris med Volvo Penta D6-310:1.472.000
Ytterligere opplysninger:Yamaha Motor Scandinavia. www.yamaha-motor.no

Sexy Chris Craft

Chris Craft 20 Speedster er en fersk nyhet fra den amerikanske kvalitetsprodusenten. Båtene produseres i Florida. Her legger Chris Crafts 300 ansatte mye kjærlighet i de 600 båtene som lages i året. En særlig fascinerende detalj er alle skruene langs fenderlisten: Samtlige har sporet samme vei.
Den nyeste amerikaneren er en sexy liten daycruiser uten overnattingsmulighet. Håndverket er førsteklasses, og det er lagt ned stor omtanke i alle detaljer. Planløsningen er enkel og grei med to stoler i fartsretningen og en tverrskips benk akter. En stor motorromsluke utgjør akterdekket.
Båten er 6,15 meter lang og veier 1.293 kg tørr båt. Den fåes kun med Mercruiser bensinmotor i to alternativer: 220 hk 4,3 MPi eller 260 hk 5,0 MPi. Med det minste motoralternativet er farten drøye 47 knop ifølge den norske importøren. Prisen er også relativt hyggelig og ligger på rundt 430.000 kroner.
Ytterligere informasjon: Norwegian Boat Import AS, Larvik. www.chris-craft.no

Tak over hodet

Den ekspansive båtprodusenten Forbina i Karlstad i Sverige har satt hardtop på sin daycruiser 35 DC. Den har samme skrog som Forbina 10000 F. Den nye modellen heter 35 CC og er hva produsenten kaller en coupé-versjon med skyvetak.
Med en Volvo Penta D6-310 skal coupécruiseren gjøre 33 knop. Den er også tilgjengelig med D6-350. Lengden er 10,35 meter, bredden 3,45. Båten vil koste rundt 1,7 millioner kroner med en D6-310.
Mer informasjon: Høvik Marine AS. www.boat.no/hovik-marine

Gamledager på nytt

Quicksilver satser i år på edel årgang med sin nye modell «Classic 20». Her loves det «cruising med en stil som sier alt».
Det vil si 6,4 meter polskprodusert båt i rimelig enkel utførelse, med stort soldekk akter og kalesje. Ellers er både fargevalg, design, og detaljer som teaklaminat i dørken er inspirert av den klassiske runabouten fra gode, gamle dager. Legg merke til at førerplassen er plassert på babordsiden - også det i god retrostil.
Ytterligere opplysninger: www.marinepower.no

Ett stort skritt frem

Askeladden har laget en cabrioletbåt. Båten heter Z7 og er revolusjonerende på flere måter.

TEKST: ATLE KNUTSEN

Kalesjeløsningen er enkel og genial. Prinsippet er stort sett det samme som på en bil. Kalesjen ligger i en garasje rundt aktersofaen. Lukene over garasjen er elektrisk-hydrauliske, mens selve cabriolet-taket er helt manuelt. Med et håndgrep løfter man den fremre bøylen opp, drar den fremover og duken følger etter i et skinnesystem langs vindskjermen. Bøylen låses foran på skjermen og på sidene. Operasjonen tar 20 sekunder. Selv den mest trenede båtmann må ha flere minutter for montere en konvensjonell kalesjeløsning. Askeladden har utviklet Z-top-systemet i samarbeid med Ertec og Helly Hansen Spesialprodukter, og har enerett på produktet frem til april 2006.
Askeladdens nytenkning stopper ikke der. I den nye Z7 har de også utviklet en serie nye løsninger som har fått betegnelsen Q, og som på sikt vil bli tilgjengelig for båtbransjen i allmennhet. Av nyvinninger i Z7 finner man Q-rope som er et fortøyningstau som trekkes direkte ut av kryssholtene. Seks meter tau er kveilet opp på en fjærbelastet trommel som befinner seg under dekk. Båten vi så ut Sjøen for alle på Lillestrøm var også utstyrt med Q-table, som er innfelt i en benkemodul. Det kan vippes opp eller stuves bort med en hånd. Til tross for sin enkelhet virket løsningen meget solid. I samme avdeling finner vi Q-bed, en ryggstøløsning som konverteres til solseng. Også det med et enkelt håndgrep. En annen smart detalj er fenderfester av pop-up-typen - et fjærbelastet beslag som trykkes inn og spretter ut.
Også når det kommer til fargevalg har Askeladden gått nye veier. Skroget er elfenbenshvitt mens resten av innredningen er holdt i svart og koksgrått. Førerkonsollen er farget matt svart, noe flere båtprodusenter burde merke seg. Hvite "dashbord" har lite i båter å gjøre. Under dekk har man en grei lugar, og en fiffig toalettløsning. Et standard Jabsco toalett kan trekkes frem fra dørken under uteplassen når man må gjøre forretninger.
Selve skroget er en forlenget og modifisert versjon av Askeladden Beetle, og har blant annet fått tre skarpe steglister i stedet for Beetelens to.

Data - Askeladden Z7

Lengde:6,95 meter
Bredde:2,65 meter
Vekt med Cummins Mercruiser 2.8L ES:1.866 kg
Antall personer:6
Drivstoff:190 liter
Vann:54 liter
Septik:54 liter
Pris:Kr 635.700,-
Ytterligere opplysninger:Henrik J. Askviks Sønner AS, Hagavik. www.askeladden.no

Propguard i Norge

Denne propellbeskytteren omtalte vi i forrige utgave, med henvisning til produsentens webside. Det finnes en norsk forhandler: Esma AS, Trondheim. Telefon 92 25 60 07. www.propguard.no

Gjerrige lanterner

Diodebelysning (LED) blir mer og mer utbredt i båtverdenen. Lang levetid og minimalt strømforbruk er to gode grunner til å bruke LED i lanterner og innvendig belysning. LED-lanterner er godt synlige på sjøen. Hella Marine leverer blant annet en rundtlysende LED-lanterner på stang, med 2 nm synlighet.
www.hellamarine.com
www.lopolight.com

Fire og seks fra Vetus

Basert på en firesylindret fireliters blokk og en seksylindret seksliters blokk kan Vetus-importør William Knudsen AS presentere fire nye Deutz-Vetus-motorer. Den minste heter DT44 og yter 110 hk på propellakselen.
Med ladeluftkjøler heter motoren DTA44 og da har ytelsen økt til 135 hk på propellakselen. De to sekserne heter henholdsvis DT66 og DTA66 og yter henholdsvis 165hk og 201 hk på propellakselen. Alle motorene har maks turtall på 2500 omdreininger. Med andre ord ganske saktegående. Dreiemomentet er hele 590 Nm på den kraftigste sekseren, mens den minste firesylindrete motoren har et dreiemoment på 320 Nm.


Suzuki følger opp

Også Suzuki kommer nå med større firetaktere. Helt nye 150- og 175-hestere ble nylig presentert. De baserer seg på en Big Block, rekkefirer med sylindervolum på 2,867 liter. Det er en stor grad av elektronikk i disse motorene, blant annet en 32 bits dataenhet som overvåker samtlige motorfunksjoner, blant annet ventillukking og bensininnsprøytingen.
Motorene leveres med større propeller og lavere utveksling enn vanlig er på slike motorer. Motorstammen leveres i både 20 tommer og 25 tommers lengde og også med motsatt propelldreining for dobbeltinstallasjon. Motorene lanseres nå som 2006-modeller.

Luftig design

De tradisjonsrike instrumentmakerne fra Hamburg kom i vår med en ny instrumentserie inspirert av luftfarten. Serien består av klokke, barometer og luftfuktighetsmåler/ termometer.
Produsenten har satset på en innpakning som de har døpt «Airplane Aluminium Grey ». Instrumentserien, som har fått navnet «Pilot», har altså flyinstrumenter som er en tydelig inspirasjonskilde. Bruksområdet oppgis å være universelt, siden de skal ta seg like godt ut i båten som i hytte og hjem.
Fra selve innmaten er det derimot ikke mye nytt å melde. Her mener Wempe at det som alltid er solid presisjonshåndverk å finne. Prisene begynner på rundt 1800 kroner per del.
For mer informasjon: Importør NelsonCats. Telefon 90 72 24 63. www.nelsoncats.no

Allsidig dykkerpose

Om du tar sjansen på å gå ned til 50 meter med digitalkameraet ditt så har Marin Foto ny dykkerpose på lur. Den er ellers også laget for mer normal bruk som snorkling eller babysvømming. Prisen ligger på rundt 3300 kroner.
For mer informasjon: Marin Foto AS. Telefon 56 38 74 77.

Klassiker i ny form

Den norske klassikeren Marex Friendship gjenoppstår i Nederland under navnet Nidelv 33 Classic. Nidelvs nederlandske forhandler Wiebe Leijstra kjøpte for en tid tilbake Friendship-formene fra Marex Boats AS i Grimstad. Sammen med Nidelv Båtbyggeri AS har forhandleren utviklet en innelukket turbåt med tanke på kanalene og vannveien i Europa. Wiebe Leijstra har laget nytt dekk og overbygg. Båten får en stor styrhussalong, mens bysse og toalett er under dekk. Her er det også to lugarer med til sammen fire køyer. Nidelv 33 Classic skal produseres av det nederlandske seilbåtverftet C Yacht.
Båtens lengde er 10,40 meter, den veier seks tonn og vil være tilgjengelig med både Volvo Penta og Yanmar-motorer.
Mer informasjon: Nidelv Båtbyggeri AS, Bjorbekk, telefon 37 05 80 50. www.nidelv.com

Best på design

Produsenten Navman fra New Zealand fikk prisen for best designet kombinasjonsprodukt i forbindelse med den store utstyrmessa for i Amsterdam, METS, i vinter. GPS-kartplotteren/ ekkoloddet «Trackfish 6600» fikk ros for blant annet «… fleksible tilleggsfunksjoner og glimrende display…».
Her kan vi legge til at Egersundsfirmaet ProNav i vinter tok over eneretten for distribusjon av Navmans maritime elektronikk her til lands. ProNav leverer til forhandlere over hele landet.
- Vi har også ansvarer for service av Navmans maritime produkter i Norge, opplyser ProNav i en pressemelding.
Mer informasjon: Telefon 51 49 34 00. www.pronav.no

Kraftig kartoppgradering

C-Map er ute med en kraftig ansiktsløfting til sine elektroniske kart, som de har kalt «Max». Oppgraderingen går ut på at kartene kan vises i perspektiv i tillegg til at blant annet fyr blinker i sanntid og at flyfoto fra det aktuelle seilingsområdet er tilgjengelig. Ellers er oppløsningen på selve grafikken også forbedret. «Max»-kartene overtar etter C-Map NT-kartbrikker, som over 50 kartplotterleverandører har valgt å benytte i sine plottere, så sant maskinvaren takler det.
Mer informasjon: ProNav AS. Telefon 51 49 49 00. www.pronav.no

Sjarmert av Saga

I forbindelse med den store båtmessa i London i januar, London Boat Show, var det britiske magasinet Motor Boats Monthly fra seg av begeistring og kåret Saga 29 HT til «Årets båt» i klassen for Hard Top-båter (HT). Fra begrunnelsen heter det at båten fra Saga Boats i Selje har «gode egenskaper i alle fartsområder» og «solid håndverk i alle detaljer».
- Vi ser på dette som en ære og anerkjennelse av våre båter, sier disponent i Saga Boats, Idar M. Refsnes.

Ny i Båtmagasinet

Terje Haugen (29) er ny journalist i Båtmagasinet. Han har bakgrunn som avis– og nettjournalist, blant annet fra Avisa Hordaland på Voss og som vernepliktig journalist ved Forsvarets overkommando i Oslo. I forbindelse med journalistutdanningen har han i tillegg en kortere periode som radioreporter i NRK bak seg. Haugen kommer fra Atløy i vestlandskommunen Askvoll.
- Jeg fikk båtinteressen inn i barneårene. Far introduserte meg for livet på sjøen, og han lærte meg tidlig å ta ansvar for båt. Siden har det blitt mange timer med båtglede i skjærgården. Livet ved og på sjøen er en viktig kilde til inspirasjon. Det håper jeg leserne vil merke, sier Haugen.

Praktisk og klassisk

I vinter kom Menorquin 90, det siste medlemmet i båtparken til spanske Menorquin Yacht. Fra produsentens side blir det lagt vekt på at det er praktiske og familievennlige detaljer som blant annet stor badeplattform på hekken og innfellbare bord som skal vise utviklingen i forhold til tidligere modeller.
Utseendet er ikke langt unna det Menorquin har holdt på med de siste 28 årene, altså myke og klassiske linjer. Den 9,75 meter lange MY 90 skal ha et variert bruksområde, men med sine to ganger 75 hestekrefter, 13 knops marsjfart og et deplasement på 3,5 tonn, så er den nok mest rettet mot de mer turorienterte.

Trakt på boks

Irriterer du deg over søl og klin på utsiden av boksen når du stoffer, maler og lignende? Da kan dette være noe for deg. Tratten er svensk, laget av gjenvinnbar polypropen. Pris: SEK 16,-
Bestilling / mer informasjon: W Företagsservice, Stockholm. Epost: stopminpost@swipnet.se, faks: +46 8 330067.

Gassvester kan streike

Alle flytevesteiere som har gassvester av merket Barbour, Cosalt, Crewsaver, Douglas Gil, Fox, Leeda, Musto og Marlin, oppfordres til å kontrollere utstyret sitt for feil, om vesten er over syv år gammel. Detter kommer frem i en advarsel som har gått ut fra den britiske produsenten Crewsaver på vegne av underleverandøren United Moulders før jul. Det har nemlig vist seg at å skru gasspatronen for hard til kan forårsake slitasje i aktiviseringshodet, noe som gjør at det slippes ut gass ved oppblåsning. Om du har et slikt aktiviseringshode, som vist på fotoet, så kan du gå til Crewsavers nettsted - www.crewsaver.couk/mk3 - og få videre instrukser der. Du kan også prøve å ringe 00 44 23 95 52 86 21.

Sportslig Nidelv

Nidelv nyeste båt er 725 Super Sport. Det er en videreutvikling av dagens 725, med ny vindskjerm og et nytt dashbord tilpasset ganske store Simrad plottere. Nidelv er også stolt over båtens luftinntak i rustfritt stål, med laserskåret logo.
På Sjøen for Alle ble 725 Super Sport vist i en R-utgave, med Volvo Pentas D6 350 og DPR-drev. Den pakken skal gi båten en toppfart på over 50 knop.

Beskytter baugpropellen

Sleipner leverer nå elektriske Side Power-baugpropeller med sin siste nyvinning, Intelligent Power Control. IPC er et patentert system som automatisk verner baugpropellen mot skader som følge av spenningsfall eller annen systemsvikt.
Mer informasjon: Sleipner AS, tlf 69 30 00 60. www.sleipner.no

Flyt fargerikt

Svenske Sail Racing lanserte i vinter nye fargerike flytevester. Her loves det tekniske finesser og innovativ design som industridesigneren Peter Ejvinsson som står bak. Vestene finnes i vektklasser fra 30 kilo og oppover. Prisene starter på vel 1700.
For mer informasjon: AbSport Fashion, tel.: 22 54 52 80.

Jakke for fart

Helly Hansen kom i mars med en ny skalljakke for den som liker heftig fart i åpne båter.
Her fristes det blant annet med en spesiallaget hette som ikke skal lage vindsus, i tillegg til at den kan gir godt utsyn til alle kanter. Vanntette lommer også standard. Prisene ligger på rundt 2.500 kroner.
Mer informasjon: Helly Hansen Brand Store, telefon 23 20 26 26.