utgave nr 1 2006

Leserbrev - januar 2006

Publisert Sist oppdatert

Månedens hilsen

På Båtmagasinets diskusjonsforum Båtplassen på internett mottar vi glade, sinte, sure og engasjerte innlegg døgnet rundt. Her er så mye interessant stoff at det stadig er fristende å trykke det. Vi plukker et innlegg til hver trykte utgave som "Månedens hilsen" og belønner forfatteren med en T-skjorte. Månedens vinner tar kontakt med: [email protected].
"Båteier" er oppgitt over problemer med registrering og forsikring av en eldre båt.
Ser det er flere som har problemer med registrering/forsikring. Jeg solgte nylig en 22 fots plastsnekke ca 77 modell for 20.000.. Båten har ikke vært registrert i de "nye" registrene (Toll/nsssr).
Kort tid etter båten var solgt tok den nye eier kontakt, for han fikk ikke forsikret den grunnet manglene registrering og fikk heller ikke registrert den grunnet manglende historikk.
Jeg kontaktet et MEGET lite hjelpsomt båtregister og forklarte de at det dreier seg og en båt til verdi av 20.000 kroner, som trolig har hatt et utall med eiere over snart 30 år. Men joda, de krevde dokumentasjon fra samtlige eiere siden båten var ny før den ble registrert...
Ikke kan båten registreres og ikke kan den forsikres. Jeg er MEGET misfornøyd med båtregisteret og får lite lyst å støtte redningselskapet med kystpatrulje-medlemskap etter slik oppførsel. Noe som blir gjort med dette??? Fikk ikke svar hos NSSR, det var bare slik det var…

Radar er ikke farlig

Vi tillater oss å kommentere artikkelen ”Riktig plassering av antenner”, i november 2005, og vi ønsker å sette fokus på navigasjonsradar på småbåter og farlig elektromagnetisk stråling. Vi har lang erfaring med kartlegging av elektromagnetisk stråling fra VHF og radar på land og sjø. Målinger utføres etter Statens stråleverns direktiver, basert på ICNIRP Guidelines. Målingene utføres med maks utsendt effekt.
Vi finner det noe betenkelig at Båtmagasinet kan trykke påstandene i artikkelen uten å komme inn på hvor bakgrunnsmaterialet kommer fra, spesielt når man vet at en radar ofte utelates eller kommer sist i rekken av elektroniske hjelpemidler om bord. Båtmagasinet burde ta oppgaven med å formidle radarens fortrinn som hjelpemiddel, ikke spre uriktig skremselspropaganda som vil føre til at folk avstår fra å kjøpe utstyret.
Generelt kan man si at en radarantenne bør plasseres høyest mulig på et fartøy for å oppnå størst rekkevidde. Kompromisset blir å finne den posisjonen som gir størst rekkevidde, minst nærstøy og minst mulig blindsone rundt eget fartøy. Videre er det viktig å ta hensyn til hvordan en antenne må vinkles for å kompensere for ”baugløft” spesielt på halvplanende og planende båter.
”Dessuten MÅ den (radarantennen) plasseres slik at radarstrålene ikke kan treffe noen mennesker innen en avstand på 5-10 meter. De sterke radarsignalene kan rett og slett koke hjernen hvis man kommer for nært”, sies det i artikkelen.
For at man skal kunne oppnå slike resultater må man opp i en utsendt effekt fra radaranlegget i størrelsesorden 1Gigawatt eller mer, eller man må komme i nærheten av et radaranlegg som har CW-utsendelse og ikke pulset utsendelse. Slike radaranlegg finnes ikke i lystbåtflåten, verken i Norge elle andre steder. For en normal lystbåtradar tilsvarende de som er avbildet i artikkelen er maksimal teoretisk pulseffekt i området 2 til 4 Kw for de lukkede antennene og 6 til 10 Kw for de åpne antennene.
Målinger i vårt verksted med en Raytheon R20 (maks teoretisk pulseffekt på 3Kw) viser en feltstyrke på 1,04 W/m² 0,4 meter fra senter av antennen. Grenseverdien er 50 W/m² ihht. ICNIRP Guidelines). I praksis vil det si at man kan plassere en radarantenne av denne størrelsen der man måtte ønske det på en båt.
Artikkelen burde inneholdt informasjon om at også VHF genererer elektromagnetiske felt rundt antennen. Størrelsen på dette feltet vil avhenge av senderens effekt, på lik linje med en radar.
Når man ser på bildet på side 53 (”Vanlig plassering av en VHF-antenne”) vil man se at antenneplasseringen her kan skape en konflikt med hensyn til sikkerhetsavstand mellom personell (her båtføreren) og antennen dersom uteffekten på VHF er høy.
Referanser:
www.icnirp.de
www.rfsafetysolutions.com/ICNIRP_standard.htm
www.nrpa.no
Med vennlig hilsen Trond T Jørgensen ([email protected]) og Leon Pedersen ([email protected])

God service

Sist februar kjøpte jeg en Grand RIB med 150 hk hos Dilling marina i Moss. Jeg hadde litt tull med denne i begynnelsen, men den servicen jeg fikk fra denne forhandleren skal du lete lenge etter.
En søndag ringte jeg dem angående en alarm som gikk. Mandag morgen sto de på brygga i Arendal. De tok båten med seg og kom ned uka etterpå. Flere alarmer gikk, båten på nytt inn til Moss, og jeg fikk båten ned tre uker etterpå. To av ukene var jeg ute på jobb. Etter det har båt og motor godt uten et feilslag. Så sommeren har vært topp for meg. Jeg snakket også med Grand importøren i Kristiansand, og jeg ymtet frempå at det manglet noen metallstrips ved gjennomføring i skroget. Dagen etter sto importøren på døra. I det tilfellet tok jeg feil. Den serviceviljen og positive holdningen jeg har opplevd er uten sidestykke. Mange forhandlere skulle tatt etter dem.
Vennlig hilsen Jan Eirik, Arendal.

Kryssord-vinner

Riktig ”gate” i kryssord: ”Med hele dyreparken om bord er kosen sikret”
premievinnere:
Knut Larsen, 0980 Oslo
Aina Nyborg, 9300 Finnsnes
Stig Magne Larsen, 9600 Hammerfest

Røstepremievinnere:
Jostein Klev, 6480 Aukra
Tor Henry Pedersen, 7030 Trondheim
Kirsti Eilerås. 3170 Sem

Ny i Båtmagasinet

Amund Richard Løken (52) er nyansatt journalist i Båtmagasinet.
Han har lang fartstid som pressemann, både som journalist og som leder. Har blant annet vært reportasjesjef og nyhetsredaktør i Asker og Bærums Budstikke, de siste 10 årene informasjonsrådgiver og journalist i eget selskap. Han er gift og har tre barn.
- Jeg er båtentusiast og "født og oppvokst" på sjøen. Sjøen har i alle år vært det eneste naturlige tilholdsstedet - i farkoster av alle størrelser. Jeg ser frem til å gjøre en stor hobby også til et levebrød, sier han.

Powered by Labrador CMS