utgave nr 5 2005

GPS-TEST: Garmin GPSmap 76C - beste håndholdte

Publisert Sist oppdatert

GPS-test: Garmin GPSmap 76C

Beste håndholdte

Dette er den mest avanserte håndholdte GPSen vi har sett til nå. Den flyter og er utstyrt med MOB-tast og en god fargeskjerm. Støtte for elektroniske sjø-, land- og veikart gjør den til en elektronisk følgesvenn i båten, bilen og på fjellet.

TEKST: TERJE BØLSTAD

Dette er navigasjonsmottageren som har alt. Men den har så mange muligheter og funksjoner at det kanskje blir i meste laget for en gjennomsnittlig bruker. Og den er nesten feilfri….

Fungerer godt

GPSmap 76C har en relativt stor og tydelig fargeskjerm, som synes godt også i sollys. En gummiert list rundt hele GPSen gjør at den sitter godt i hånden. I motsetning til flere andre håndholdte navigatorer, er tastene plassert på oversiden av skjermen. Det fungerer godt. Det er hele ni av dem, hvorav den store tasten i midten (som i bruksanvisningen kalles ”søkeplate”) brukes som piltast. Det er en egen knapp for Find-funksjonen, som brukes for å finne waypoints, og så videre. Holder man den knappen inne en stund, startes MOB-funksjonen. Ellers er det egne knapper for å zoome inn og ut. GPSen har alle ønskelige tilkoplingsmuligheter. For ekstern antenne, ekstern strømforsyning, og både USB- og COM-tilkopling til PC. Fordelen ved å bruke USB-porten (for overføring av kurspunkter og kart fra en PC) er høyere hastighet og dermed kortere overføringstider.

Alt av funksjoner

GPSmap 76C har alt. Det er så mange funksjoner at det nesten blir i meste laget. Det finnes mange forskjellige skjermsider, og man kan selv velge hvilke – og i hvilken rekkefølge – de skal vises. Det kan ta lang tid å lære seg å beherske alt. Men alt man trenger for navigasjonsformål finnes her. Man kan velge mellom forskjellige fargepaletter (omtrent som i Windows), og om fargene på skjermen automatisk skal skifte fra dag- til nattvisning, avhengig av hva klokken er! Som på mange andre moderne navigatorer, kan man på enkelte skjermsider velge (eller programmere) hvilke data som skal vises, og hvor store tall de skal vises med. Selv tastetonene kan man programmere, gjerne med forskjellige toner for diverse taster og funksjoner. For forskjellige alarmer kan man selv velge blant mange toner og lyder. Når båten er for langt ute av kurs, kan du for eksempel få GPSen til å ringe som en gammel telefon. MOB-funksjon er enkel å starte, men den er ikke så enkel å bruke som vi mener at den burde ha vært. Til det krever den for mange tastetrykk.
GPSen har markedets lengste batterilevetid, spesifisert til 30 timer. Vi klarte riktignok aldri å få noen batterier til å vare lenger enn 28 timer. Men det er likevel langt bedre enn på de fleste andre håndholdte GPSer. For øvrig har GPSen en mengde av andre mer eller mindre nyttige funksjoner, som for eksempel dataspill, alarmklokke, stoppeklokke og kalkulator.

Innebygd bakgrunnskart

GPS 76C leveres med et omfattende bakgrunnskart og en innebygd database over sjømerker, som fyr og lykter. Kartet gir en grov indikasjon på omtrent hvor man befinner seg, men mangler detaljer som nøyaktig kystlinje, øyer, etc. Av den grunn er det ikke særlig nyttig på sjøen.
Databasen over sjømerker er dessverre like unøyaktig som på forfedrene GPS 72, 76, etc. På grunn av et meget lite detaljert kart, kan det være vanskelig å forstå hvor det enkelte fyr er plassert. Dessuten kan de være plassert temmelig vilkårlig og unøyaktig. For eksempel er fyret på Lyngholmen fyr i Østfold plassert nesten 1.000 meter for langt mot nord! Det trenger ikke bety så mye i negativ retning. Kjøper du denne GPSen, er det sannsynligvis for å kunne bruke Garmins BlueChart elektroniske sjøkart, og da trenger du ikke den innebygde databasen over sjømerker.

For elektroniske kart

Den viktigste grunnen til at du eventuelt skal velge GPSmap 76C, er at du planlegger å bruke den sammen med elektroniske kart – som en liten kartplotter. GPSmap 76C bruker Garmins egne Bluechart sjøkart. De lastes ned fra CD ved hjelp av PC-programmet MapSource. Kartene på GPS-skjermen ser omtrent akkurat ut som på PCen. Kartene leveres på CD, og må lastes ned fra en tilkoplet PC.
Først må man imidlertid velge ønsket kartområde og foreta en registrering hos Garmin.com via Internett, og låses opp kartene for bruk på den aktuelle GPSen – som samtidig må være tilkoplet PCen. Garmins program MapSource er en fint og nyttig program som kan brukes til å velge de kartutsnittene som skal overføres til GPSen, men som også kan brukes for å tegne kurspunkter, og også se GPSens posisjon på PCens kart/skjerm.
Skal du ikke bruke elektroniske kart, synes vi at fargeskjermen er bortkastet, og da blir denne GPSen unødvendig dyr. Vi vil heller ikke anbefale GPSmap 76C for førstegangsbrukere. Til det er den muligens for omfattende, og har unødvendig mange – mer eller mindre nyttige – funksjoner. Da kan den være vanskelig å bruke.

Uferdig programvare?

Vi lastet ned siste versjon av programvaren for GPSen før test. Siden versjonsnummeret var kommet helt opp i 3.6, hadde vi forventet en helt feilfri programvare. Men det syntes ikke å være tilfellet. Til tider oppførte GPSen seg (i beste fall) merkelig. Av og til – under ikke-ideelle forhold, som for eksempel når den lå bak en vindskjerm med mye metall – kunne det hende at den plutselig og samtidig fjernet alle satellitt-markeringene på satellittsiden, og ga alarm om svakt signal. Selv om den (så vidt vi kunne se) mottok sterke signaler fra mer enn fire satellitter. Etter noen sekunder kom som regel alle satellittene på skjermen opp igjen, og alarmen forsvant. Signalene fra satellittene hadde ikke vært borte eller skjermet i denne tiden, så dette kan være tegn på en svakhet i programvaren. Andre ganger kunne det hende at den ikke fant noen satellitter etterpå i det hele tatt, selv om den hadde godt sikt til dem alle. Da var det raskere å slå GPSen av og på igjen, for å få vist posisjonen.
En annen uønsket oppførsel er at når den mister satellittsignaler, kan det ta opptil 60 sekunder før den gir alarm. Det kan være direkte farlig, og det er for dårlig. Særlig fordi andre gode GPSer – som for eksempel Lowrance iFinder – sier i fra etter en brøkdel av denne tiden.

Uklar norsk bruksanvisning

De tilfeller av feil i oversettelse fra engelske til norske tekster på skjermen som vi har rapportert om på Garmin GPSer i det siste, synes å være rettet i den sist programvaren (versjon 3.6) for denne modellen. Men fremdeles henger det igjen noen uklarheter i enkelte av de norske tekstene. For eksempel er det ikke uten videre enkelt å skjønne forskjellen mellom uttrykkene peiling, kurs, retning og ”styr mot”. Alle uttrykker en kompassretning. Ser man i den norske bruksanvisningens indeks, finnes merkelig nok ingen av disse ordne der! Uttrykket styrekurs finnes i bruksanvisningen, men det er til gjengjeld ikke brukt i noen av GPSens skjermtekster.
Den beste måten å finne ut av dette på, er rett og slett å gå over til engelsk språk. Selv om bruksanvisningen er ganske omfattende, skuffer den også på andre områder. WAAS – som bare finnes i USA – er omtalt, mens EGNOS – som er det tilsvarende system i Europa – ikke er nevnt med ett ord. Alle illustrasjoner er hentet fra den engelske utgaven, og er derfor ofte til liten nytte. Det burde også vært tatt med at for å få norsk tid – og automatisk omstilling til sommertid – bør tidssone Paris velges.

Mange lignende modeller

I løpet av det siste året har Garmin kommet med mange nye GPS-modeller. Flere av dem er nesten identiske, og bare små detaljer skiller dem fra hverandre. Noen av dem har de samme funksjoner som GPSmap 76C. For eksempel er forskjellen mellom GPSmap 60C og GPSmap 76C hovedsakelig at tastaturet er plassert på hver sin side av skjermen, og at den første ”bare” har halvparten av minnekapasiteten av den andre. Den flyter ikke, og har ikke MOB-knapp, og synes derfor først og fremst å være beregnet for bruk på land.
GPSmap 76 (uten C) har en S/H skjerm, men synes ellers å være identisk med GPSmap 76C. Men den finnes ikke lenger i importørens prisliste. Den lille eTrex Legend C har også stort sett de samme egenskaper og muligheter som GPSmap 76C, men med en mindre skjerm, og den flyter ikke.

Trenger jeg den?

Selv om vi har gjentatt det flere ganger tidligere, kan vi ikke unnlate å si det igjen. Etter vår mening er håndholdte kartplottere bare for spesielt interesserte. I tillegg til at de som regel er dyre, er skjermene små, slik at det kan være vanskelig å se alle kartdetaljene. Dessuten må man ofte zoome mye inn for å få fram alle detaljene, blant annet de minste dybdene. Da mister man lett oversikten over hvor man er i en større sammenheng. Ønsker du en kartplotter, bør du kanskje heller vurdere å anskaffe en stor plotter – med større skjerm – for fast montering.
Det er klart at det kan være både morsomt og lettvint å se på en skjerm hvor båten befinner seg til enhver tid. Med en kartplotter har du kjøpt deg mer lettvint navigasjon for en viss pris. Men med tanke på at teknologien kan svikte – og at strømmen om bord kan bli borte – betyr det at du fremdeles må kunne navigere på den gamle måten – om det skulle bli nødvendig. Derfor må du også ha papirkart og et kompass om bord.

Sammendrag

Garmin GPSmap 76C

Ved kjøp av GPSmap 76C følger det med: GPS, USB-kabel, PC-programmet MapSource, norsk manual og bærestropp.
Ekstrautstyr: Bæreveske, div spenningskabler, elektroniske kart, diverse MapSource CD'er, diverse braketter, ekstern antenne.

Fordeler og ulemper

+ God fargeskjerm
+ Lang batterilevetid
+ Tilkopling for ekstern antenne
+ MOB-tast
+ Vanntett og flyter
+ Tidsjevning av hastighet
+ Sjøkart med tidevannsinformasjon
+ Kan også bruke topografiske kart og veikart
+ Morsomme dataspill

- Noe dårlig norsk oversettelse
- Unøyaktig maritim database på bakgrunnskart
- MOB-funksjon krever for mange tastetrykk
- Uferdig programvare?
- Relativt dyr

Oversiktstabell

ProdusentGarmin
ModellGPSmap 76C

Spesifikasjoner og egenskaper
--------------------------------------------
Størrelse (LxBxH i mm)157x69x30
Vekt med batterier (i gram)230
Antall kanaler12
Antall kurspunkter1.000
Antall ruter50
Antall punkter i sporlogger20x10.000
Språk på skjermNorsk, engelsk, etc.
Språk i bruksanvisningNorsk
MOB-tastJa
Tilkopling for ekstern antenneJa
Tilkopling av ytre strømforsyningJa
Antall batterier2xAA
Batteri levetid i sparemodus30 t
Skjerm størrelse (mm)57x38
Skjerm oppløsning (i antall pixels)240x160
Akustisk (lyd) alarmJa
Batteri-indikatorJa
Satellitt-statussideJa
Bakgrunnsbelysning på skjermJa
Bakgrunnsbelysning på tasterJa
Vanntett (ihht IPX7)Ja
FlyterJa
Temperatur-område-15 til +70°C
NMEA inn- og utgangJa
Opp- og nedlasting av kurspunkterJa
Trip-funksjonerJa
Simulator modusNei
Tidsjevning av hastighetJa
Anker-alarm, etcJa
MotorveisideJa
XTE (Cross Track Error)Ja
UTM (landkart)-dataJa
Minne for kartlagring115 MB
Støtte for EGNOS/WAASJa
Garantitid3 år

Våre vurderinger:
------------------------------------
SkjermkvalitetMeget god
BruksanvisningGod
BrukervennlighetMed engelsk tekst: Meget god
Med norsk tekst: God
Mottagerens følsomhetGod
Teknisk kvalitetMeget god
Egnet for bruk på sjøenJa

Ca pris (kr. inklusiv mva)6.600

Prisen er oppgitt av importøren. Den selges noe rimeligere av enkelte forhandlere.

Generelle tips for kjøp av håndholdt GPS

Her er en del tips om hva vi mener er viktig ved valg av en håndholdt GPS – med eller uten kart:

·Hvis du ikke planlegger å anskaffe elektroniske kart, er det liten grunn til å anskaffe en GPS med fargeskjerm.
·Ser du ikke så godt som før, er en stor skjerm med store tall viktig.
·For bruk på sjøen er det en fordel at navigatoren er vanttett. Er du forsiktig med den, kan “sprutsikker” kanskje være godt nok.
·Mister du GPSen over bord, vil du være glad for at den flyter!
·Vekt er viktig for en GPS som skal brukes på land. Om bord i en båt betyr det ikke så mye.
·Antall waypoints og ruter synes vi ikke er så viktig. Blir det for mange, blir det fort problematisk å holde rede på dem alle.
·En MOB-knapp (eller MOB-funksjon) øker sikkerheten, men da må du også lære mannskapet å bruke den.
·Er den bærbare navigatoren den eneste om bord, er det en fordel å kunne bruke den også under dekk. Da bør den kunne koples til en ekstern antenne.
·Batterilevetid kan være viktig hvis du ikke planlegger å kople navigatoren til båtens batteri.
·Har navigatoren en simulator-funksjon, kan det være enklere å lære seg å bruke den i ro og fred innendørs hjemme.
·Skjermstørrelse og oppløsning er ikke minst viktig hvis du skal ta i bruk elektroniske kart.
·Etter vår mening er håndholdte kartplottere bare for spesielt interesserte. I tillegg til at de er dyrere enn de uten kart, er skjermene små, slik at det kan være vanskelig å se alle kartdetaljene. Dessuten må man ofte zoome mye inn for å få fram alle detaljene, blant annet de minste dybdene. Da mister man lett oversikten over hvor man er i en større sammenheng.
·Alle dagens elektroniske kartsystemer er omtrent like gode og like dyre, og det er nok temmelig likegyldig hvilket du velger.
·Sjekk om navigatoren (som du vurderer å kjøpe) kan benytte kartbrikker. Det er enklest å kjøpe kart på en minnebrikke som bare kan settes inn i GPSen. Hvis du ikke er PC-spesialist, blir det lett trøbbel når kart må kjøpes på CD, registreres på Internett, og lastes ned fra PC til GPS.
·Vil du kunne overføre waypoints og/eller ruter fra et kartprogram på en PC til GPSen, må den kunne tilkoples til PC. Det krever ofte en seriell COM kabeltilkopling på GPSen. Ikke alle GPSer med kun en USB-plugg kan brukes sammen med vanlige kartprogrammer på PC.
·Et barometer kan være nyttig for å se hvordan lufttrykket utvikler seg. Det forteller noe om hvordan været blir. Men det krever at GPSen er påslått hele tiden. Som høydemåler har det ingen verdi i en båt (fordi vi jo vet at vi er på en høyde av null meter over havet!).
·Et elektronisk kompass kan være greit å ha, men kanskje ikke verdt å betale så mye ekstra for? (Et vanlig magnetkompass må du jo ha i båten likevel.)
·EGNOS er ikke så viktig. I utgangspunktet har alle GPSer en nøyaktighet som stort sett (i 95% av tiden) er bedre enn ca. 15 meter. Det er som oftest bedre enn godt nok for bruk på sjøen. Du kan ikke stole på at kartene er like nøyaktige. Med EGNOS bedres den til ca. 5 meter. I og for seg bra, men (etter vår mening) ikke noe verdt å betale ekstra for.
·Kjøp håndholdt GPS (og annet utstyr) hos en forhandler du har tillit til. Ikke la noen få tiere i rabatt avgjøre hvem du handler med. Tenk heller på hva slags service du kan forvente når du trenger hjelp.
·Elektronisk utstyr om bord i båt er kjent for ikke alltid å vare så lenge. Derfor er lang garantitid viktig.
·Selv den billigste GPSen har den viktigste funksjonen av alle: Å kunne vise egen posisjon.

Ord og forkortelser

DGPSDifferensielt GPS-system, som bedrer nøyaktigheten
EGNOSDet nye europeisk, satellittbaserte DGPS-systemet
EPE”Estimated Position Error”, estimert posisjonsfeil
ETA”Estimated Time of Arrival”, estimert ankomsttid
ETE“Esitmated Time Enroute”, esitmert tid på ruten (til kurspunkt)
GPSGlobalt Posisjonerings System
IPX7Standard for grad av vanntetthet.

          For å tilfredstille denne spesifikasjonen, må enheten tåle å være på 1 meters dybde under vann i minst 30 minutter, uten å lekke
KurspunktWaypoint, rutepunkt, veipunkt
MBMegaBytes (antall millioner tegn)
MOBMann Over Bord
NiMHNikkel Metall Hydrid (oppladbart batteri)
NMEA 0183Et sett standarder for overføring av data
      (i spesielle datameldinger) mellom forskjellige instrumenter om bord i en båt
PCPersonlig Computer
PixelsPunkter (på en dataskjerm)
S/HSort/Hvitt (skjerm)
USBUniversal Serie Bus
WAASDen amerikanske satellittbaserte DGPS-systemet, tilsvarende EGNOS
Waypointkurspunkt, veipunkt, rutepunkt
XTE“Cross Track Error”. Avvik til høyre eller venstre for den ideelle kurslinje

For mer info:

Belanor AS, www.belanor.no, www.garmin.com

Powered by Labrador CMS