Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Med sjark på pensum

Båtliv har vært med Sjøskolen i Vollen på opplæring med sjarken "Rabben".

Publisert

HOVEDBILDE: Henrik kaster bøya som brukes til å trene på å plukke opp garnebøyer med båtshake. Foto: Linn Krogh Hansen.

Vollen (Båtliv):

Det er siste tirsdagen i september, og fire av Sjøskolens ungdommer er ute på formiddagstur med sjarken «Rabben», en tidligere fiskebåt som ble bygget i Risør i 1985.

Før elevene kan kaste loss må båten ryddes for planker og rot, som har samlet seg opp i forbindelse med oppussing av det gamle fiskekaret. Siden båten ikke lenger driver komersiell fiske,  er det ikke behov for plass til syv tonn fisk.

– Vi holder derfor på å pusse opp, fjerne glassfiberet og bygge det om til lagringsrom for vårt eget utstyr og fiskegarn som brukes i undervisiningen, forteller Mathias Pedersen, som går på sjøskolen for andre året.

Om bord er foruten Mathias også Otto Robsahm, Erik Midtskogseter og Henrik Aanonsen, alle 15 år. I tillegg er lærer og daglig leder Terje Wold med som instruktør.

– Sjøskolen og de andre alternative ungdomskolene besøkte barneskolene i Asker og fortalte om sine tilbud. Da jeg hørte at dette var en mer praktisk skole med mye mer utendørs jobbing, turer på sjøen og kroppsbruk tenkte jeg at dette var midt i blinken for meg. Matteundervisning foregår for eksempel ved at vi tar noen planker og regner ut målene, eller regner ut hva vi trenger av diverse ting for å gjøre en jobb, forteller 15-årige Mathias.

Skolen har plass til inntil ti elever i niende og tiende klasse. I år er det syv elever fra disse klassene og tre åttendeklassinger på deltid. Det siste er en prøveordning, hvor elevene er her noen dager i uken for å se om de vil fortsette på heltid i niende- og tiendeklasse eller følge ordinær ungdomsskole.

I tillegg til et fullverdig ungdomsskoleopplegg arrangerer skolen båtturer for barneskoleklasser i Asker to dager i uken med skoleskipet, fembøringen GOD BØR. 

Mer om Sjøskolen i Vollen kommer på trykk i neste utgave av Seilmagasinet og i en av de neste utgavene av Båtlivs papirutgave.