Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
aisbergen
aisbergen

Ny klasse AIS på vei

AIS som brukes på fritidsbåter har en del svakheter. Nå kommer det en ny standard som gir høyere presisjon.

Publisert Sist oppdatert
KOLLISJONSKURS: AIS ble utviklet for å forhindre kollisjoner. Systemet som brukes i fritidsbåter, har over 30 sekunders forsinkelse. Det kan være uheldig i trange farvann og om farten er høy.
KOLLISJONSKURS: AIS ble utviklet for å forhindre kollisjoner. Systemet som brukes i fritidsbåter, har over 30 sekunders forsinkelse. Det kan være uheldig i trange farvann og om farten er høy.

Sender og mottar på en gang

AIS bruke VHF-båndet for å sende digitale data. AIS Class B/SO bruker SOTDMA (Self-organizing Time-Division Multiple Access), samme protokoll for å sende og motta data som Klasse A. Standarden brukes samme båndbredde som klasse A. Datainformasjonen som sendes ut fra AIS Class B/SO ikke blir nedprioritert. Systemet som brukes i fritidsbåter i dag må finne ledige hull for å sende informasjon.

Det er mulig å utstyre fritidsbåter med AIS-Klasse A, men det er dyrt og tungvint. Det krever at båteieren oppfyller mange krav. 

Les mer

Du kan lese mer om AIS i Båtliv nummer 2-2017 som er i salg. Både bladet og artikkelen er også tilgjenglig digitalt.

NYTT: Amec WideLink B600 er et produkt i en ny AIS- klasse som kan beskrives som en mellomting av systemet som brukes på fritidsbåter og proffenes system. Boksen vil koste rundt 10 000 kroner.
NYTT: Amec WideLink B600 er et produkt i en ny AIS- klasse som kan beskrives som en mellomting av systemet som brukes på fritidsbåter og proffenes system. Boksen vil koste rundt 10 000 kroner.

 

 

 

EKSPERT: Ketil Jakobsen hos Seatronic har den nye AISen klar, straks den er godkjent.
EKSPERT: Ketil Jakobsen hos Seatronic har den nye AISen klar, straks den er godkjent.
Båtliv ? nr 2 2017
Båtliv ? nr 2 2017