utgave nr 9 1994

Agder 840

Publisert Sist oppdatert
Test: Agder 840

Nesten kjedelig tradisjonell

En test av halvplaner-snekka Agder 840 ga oss hverken hakeslipp eller frydefullt hevede øyenbryn. Det eneste som fikk blodpumpen til å øke turtallet en smule var det spesielle motorvalget i denne båten. En 165 hk. Yanmar dieselmotor ga båten en toppfart på nesten 23 knop!

Av Hans Due

Agder 840 er en 27.5 fots halvplanersnekke med et bredt, godt skrog og god plass innenbords. Egen akterlugar med tre soveplasser, en stor salong under dekk forut, separat toalettrom og stor uteplass med bysse. Dette får du får en forholdsvis rimelig pris sammenlignet med mye annet. Minste motorvalg i denne båten er en 60 hk. dieselmotor, og standard båt kommer da på 426.000 kroner.

Sjøegenskaper

Agder 840 er en halvplaner. Skroget virker harmonisk og mykt i sjøen, men litt vått i skvalpesjø. Vår testbåt var utstyrt med største motoralternativ på 165 hk. Max fart målte vi til 22,7 knop, en formidabel hastighet for en snekke. På flatt vann er kjøringen problemfri selv i denne hastigheten, men i litt sjø må man trekke av på gassen. Rundt 15-16 knop var det mest behagelig når det begynte å bli litt humpete utpå. Ideell motor er på rundt 85 hk.
Manøvreringen var problemfri. Båten lystrer roret villig, selv i akterover syntes vi båten oppførte seg over gjennomsnittet. Både i motsjø, medsjø og sidesjø syntes vi båten oppførte seg bra, men som sagt, litt for mange spraydusjer i skvalpesjø.

Salong

En tradisjonell U-sofa danner rammen i salongen. Et salongbord til å senke for omgjøring til stor køye. Under fordekket en minikøye for småbarn. Under U-sofaen er det godt om stuerom. Vegger og tak er skaipolstret, og det er rikelig med dagslys i salongen gjennom de mange og store vinduene i dekksoverbygget. Det midterste vinduet forut kan åpnes og brukes som rømningsvei/lufteluke. Dørken er teppebelagt, men teppene er ikke kantsydde.
Mot oppgangen til uteplassen er det et hengeskap og en skuffseksjon med plass til reise-TV på toppen. Aktenfor denne et lite barskap.

Toalett

Toalettrommet er fornuftig innredet, og med god plass til å gjøre både morgentoalettet og sitt fornødne. Plastvasken og den spinkle marinearmaturen vitner ikke om særlig luksus, men funksjonerer. Stålvask og skikkelig rørleggerarmatur ville gitt et mer robust og holdbart inntrykk.
Håndklær og toalettsaker kan plasseres i rommet under vasken, eller på hylla i borde under vinduene. Utlufting skjer gjennom sjalusidøren til salongen eller via et koøye i det ene vinduet. På skottet mot salongen er et stort speil og håndkleholder. Lyset er montert midt i taket, og dørken er teppebelagt, hvilket vi gjerne kunne vært foruten.
Øverste del av skottet mot førerplassen luter inn i rommet, og en luke her skjuler atkomsten til instrumentpanel og styring. Med andre ord enkel og grei adkomst for service og reparasjoner. Til doen er koblet en 70 liters septiktank.

Uteplass

Uteplassen består av et dobbelt førersete, et passasjersete vis a vis, en stor sofa akterut mot akterlugaren og en toseter vendt akterover og aktenfor førersetet. Et stort utbrettbord som er hengslet i sideskottet gir spiseplass til 4-6 personer. Totalt er det sitteplass til 9 personer ute. Byssa er montert på babord side under- og aktenfor passasjersetet. På babord side mellom byssa og setet mot akterlugaren er et lite skap og en hylle.
Til tross for de mange sitteplassene er det god plass til å bevege seg ute. Om man ønsker, kan taket på akterlugaren benyttes som solseng. Dørken består av flere lemmer i teaklaminat.
Over uteplassen er montert en targabøyle som i tillegg til å være feste for lanterner og antenner, også fungerer som skille for den todelte kalesjen. Det er dessuten lagt inn lys under targabøylen.

Førerplass

Førerplassen er meget vel gjennomtenkt. Brytere, gass-/gearspak, ratt og instrumenter er logisk plassert. En utsparing i dashbordet gir et skrått kartbord som gjør det enkelt å lese kartene mens man sitter og kjører. Skal vi være plagsomt pirkete, kan vi innvende at kompasset ikke er montert helt i siktelinjen, og at den hvite, knallblanke overflaten på dashbordet kan gi sjenerende reflekser
i sterkt sollys.
Tre vindusviskere med selvparkering er standard. Men det er ikke defroster, hvilket vi anser som en nødvendighet. Det doble førersetet er justerbart i lengderetningen, og det er behagelig å både sitte og stå og kjøre.

Bysse

Byssa er av utbrett-typen. Kokeapparatet (valgfritt 3-bluss gassapparat eller Wallas Safeflame 1000 som standard) er montert under passasjersetet som må vippes fram for at apparatet skal kunne brukes. Setet kan ikke vippes helt rundt slik at undersiden kan benyttes som avsettingsplass, men over den runde stålvasken er et lokk som vippes akterover og som da fungerer som avsettingsplass.
Under vask og kokeapparat er det tre skuffer og et stort skap, og i borde under dollbordet er en hylle. Kanskje litt i knappeste laget. Vi savnet bedre plass for kopper og tallerkener. Et 54 liters Electrolux kjøleskap er standard og er montert under førersetet.

Akterlugar

I akterlugaren er det soveplass til tre personer, en dobbeltkøye på styrbord side og en enkeltkøye på babord side. Mellom køyene er en benk/stuerom. Akterlugaren er lys og vennlig takket være vinduene i overbygget. I nedgangen kan man stå og kle av og på, forutsatt at luken i taket er åpen.

Dekk-/overbygg

Et bredt dollbord , godt om griperekker, pulpit og pushpit gjør at man kan ferdes trygt over hele båten. Og der man normalt ferdes, er det antisklimønster. Det er seks kryssholt, to forut, to midtskips og to akterut. Forut er det også en drenert ankerboks. Soldekksplass er det rikelig av, både på dekksoverbygget forut og på taket til akterlugaren. Badeplattformen akterut er ikke standardutstyr, men leveres ferdig montert for 4.200 kroner. Bade-/redningsleider leveres imidlertid som standard.

Motor/teknisk

Motorrommet er under dørken på uteplassen. Det er ikke akkurat danseplass rundt motoren, men de viktigste servicepunktene kommer man forholdsvis greit til. Slanger og kabler er skikkelig oppklamret, og de to 105 Ah- batteriene som følger med som standard har fått eget rom. Ladespenningen er imidlertid for dårlig. Ved 2000 omdreininger og belastning på nettet, målte vi ikke mer enn 13,7 volt, og 14 volt uten noen som helst form for belastning.
Alle tanker har fått plass under dørken og rundt motorrommet. 200 liter diesel, 200 liter ferskvann og 70 liter septik.
Service og reparasjon av det elektriske skulle ikke by på all verdens problemer. Alle koblinger kommer man til på baksiden av dashbordet ved å åpne en stor luke på toalettrommet. Bra!

Konklusjon

En standard båt med minste motorvalg på 60 hk. koster 426.000 kroner, alle avgifter inkludert. For det får man en båt som er fullt utrustet for ferieturen. Legger man på drøyt 20.000 kroner, får man også varmt vann og varmeanlegg ombord samt ferdig bunnbehandlet båt. Prisen er gunstig i forhold til mange sammenlignbare båter.
Og Agder 840 oppfyller alle de viktigste kriteriene for en god familiebåt beregnet på de lange ferieturene. Det håndverksmessige virker samvittighetsfullt og skikkelig gjort. All treinnredning er lakket og finishen er jevnt over meget bra. En båt vi trygt kan anbefale.

Fart/støy

Farten er målt med en mann ombord og ca. 175 lt. diesel og vann ombord. Støyen er målt ved førerplass. Motoren er en Yanmar 4LH-DTE, en dieselmotor på 165 hk. (som er noe for stor motor, 85 hk. er anbefalt)

Omdr.Fart i knopStøy i dBa
340022,786,7
310019,684,3
280016,982,1
250013,980,2
2200 9,977,7
1900 8,474,1
1600 7,571,5
1300 6,468,1
1000 5,664,3
700 4,261,0

Data
Lengde:8,40 m.
Bredde:3,20 m.
Vekt:ca. 2.600 kg
Drivstoff:200 lt.
Ferskvann:200 lt.
Septik:70 lt.
Pris m/85 hk. motor:Kr. 437.100,-
Pris m. 165 hk. motor:Kr. 478.000,-
Båten kan leveres som halvfabrikat i tre forskjellige pakkeløsninger.
Produsent:Nor Sea Boat A/S, Industriveien 3, 4800 Arendal. Tlf: 37 09 84 13. Fax: 37 09 83 11.