utgave nr 3 2002

Kysten Rundt

Publisert Sist oppdatert

Kysten Rundt

En ankerdram i Drammen?

Tur med egen båt inn i landet hører med til de mer spesielle opplevelsene for en båteier. Drammenselva er i løpet av de siste årene blitt en perle for eventyrlystne båtfolk og viser Drammensdalen fra en helt annen vinkel enn det man kjenner fra E18 (Sørlandske) og E134 til Kongsberg. En tur til Drammen og Hokksund kan bli en spennende weekendutflukt. Du kan oppleve bysentrum, elvemuseum, en fransk/engelsk hagelabyrint, friluftsområder, fisk og fugleliv i mange varianter, sykkelstier, glasshytte, glassmuseum, badeplasser og mye mer.
I 1998 åpnet Skutebrygga restaurant med uteservering og bryggefasiliteter som landstrøm og ferskvann. Her er en porsjon drammensk skipsfartshistorie samlet i form av skipsmodeller, bilder og maritime gjenstander fra gamle dager. Båtfolket ønskes hjertelig velkommen og her kan man også få kjøpt kart over seilingsleden (kr. 200,-) oppover Drammenselva. Så om man nyter ankerdrammen på Skutebrygga i Drammen eller lenger opp i elva, får bli skipperens beslutning.

"Øisang" i trafikk igjen

Norges eldste bilferge, "Øisang" i Risør, får tre millioner i tilskudd til restaurering og blir dermed berget. Bilfergen har gjennom flere tiår trafikkert fergeforbindelsen Øysang og indre havn i Risør, men har i lengre tid vært ute av drift på grunn av tekniske mangler. Båten er også et kjent innslag som serveringssted under Trebåtfestivalen i Risør. Restaureringen av båten er kostnadsberegnet til rundt tre millioner kroner, hvorav en million kroner ventes å komme fra Riksantikvaren. Resten kommer fra Risør kommune, fylkeskommunen og fergeselskapet. "Øisang" vil ikke være ferdig før høsten 2002, men fergeforbindelsen opprettholdes i sommer av en annen båt, melder Aust Agder Blad.

Sikker gul suksess

Firmaet "Yellow Boats" i Flekkefjord produserer et trygt leiebåtalternativ til fiskeinteresserte turister. Hver sommer legger utenlandske turister ut på fisketurer i små utleiebåter, fra tid til annen med redningsaksjoner som resultat. Med dette som utgangspunkt har Stein Damman og Magnus Midling-Jenssen i firmaet Norgesferie Båtutleie AS utviklet utleiebåtkonseptet "Yellow Boats" - 21 fots åpne snekker med styrekonsoll og 15 hk innenbordsmotor. Disse er utstyrt med årer, ekkolodd, redningsvester og signalpenner. Til nå er det produsert 50 båter som vil bli plassert langs hele kysten og leid ut til tyske Elch Ferien som formidler utleie av hytter og båter. Det er Drangeid Plast i Flekkefjord som har produsert de 26 første båtene. Nå har imidlertid etterspørselen vokst seg så stor at flekkefjordbedriften ikke lenger har stor nok kapasitet til å ta seg av støpingen. Denne delen skal derfor foregå hos Nor Dan på Evje, men båtene skal fortsatt utrustes hos Drangeid Plast. Båtene er i dag plassert forskjellige steder på kysten fra Flekkerøya til Bergen, men "Yellow Boats" regner med at båtene blir å finne over store deler av kysten. Til sommeren vil også turistkontorene i Mandal og Flekkefjord ha hver sin gule utleiebåt.

Kanalferie i år?

Telemarkskanalen ble risset inn i fjellet for godt over 100 år siden, og da kanalen sto ferdig i 1892, ble den ute i Europa betegnet som et ”åttende underverk” – med sine 18 slusekammer åpnet den vannveien fra kysten til fjellet. Her kan man oppleve stille bukter, koselige småbrygger og stupbratte fjellsider, bruset fra vannet som fyller slusene eller mate svanene på jakt etter en brødbit. Landskapet forandrer seg hele tiden og kan nytes i langdrag, en vannvei tvers gjennom byer og tettsteder med butikker, uterestauranter, severdigheter m.m.
Det blir mange arrangementer langs kanalen i sommer, og Lunde Taxi frakter gjerne familien til Bø Sommarland for et avbrekk i båtlivet.
Sluseanleggene er åpne i perioden 17. juni til 11. august, og sluseavgiften er kr. 800,- tur/retur Dalen og kr. 400,- tur/retur Notodden. For turen opp til Dalen og tilbake bør man beregne en uke og for Notodden-turen ca. 3 dager. Selve båtturen er ikke noe å grue for, erfarne slusevoktere og slusevertinner gjør slusingen trygg og problemfri, og båtsportkartet for kanalen gjør navigasjonen enkel, dette er for øvrig kommet i ny, oppdatert utgave for 2002-sesongen. Det er også utarbeidet et eget hefte med praktisk informasjon for båtfolket.
Informasjon: Telemarkreiser A/L Tlf. 35 90 00 20. www.telemarkskanalen.com

Skipper på to uker

Et fjorten dagers, intensivt fritidsbåtskipperkurs er blitt en suksess i regi av Ålesund Maritime Høgskole og Trond Sundal, Fairline-representant, i Ulsteinvik. Sundal begynte å selge Fairline-båter på Vestlandet for to år siden og så etter hvert nødvendigheten av selv å ha fritidsbåtskippersertifikat, eller D5L som er det offisielle navnet. Men flere måneder på skolebenken passet ikke inn i skjemaet, og Sundal tok derfor initiativ til et komprimert kurs overfor Ålesund Maritime Høgskole, som tente på idéen.
- To ganger fem dager undervisning med intensiv jobbing har så langt ført tretten elever frem til D5L-sertifikatet som gir mulighet til å føre fritidsbåter inn til 50 brutto registertonn, opplyser Trond Sundal.
- Sammen med Sjøfartsdirektoratet skreddesydde høgskolen et intensivkurs som går over 130 timer i 10 dager. Kursdagene starter med teori fra 0800 til 1500. Deretter har vi simulatortrening frem til klokken 2100. Kurset avsluttes med fire eksamener. Inklusiv et 12 timers obligatorisk sikkerhetskurs koster kursopplegget 15.000 kroner. I tillegg kommer overnatting for folk som kommer langveisfra. Siden vi arbeidet så tett under de ti dagene kurset pågikk, fikk vi en veldig fin sosial opplevelse og det ble mange faglige a-ha opplevelser underveis. For meg som selger store båter er det viktig å kunne tilby en helhetlig løsning som også innebærer å gi folk denne typen kompetanse. Mange har imidlertid hverken tid eller trang til å gå på kurs nærmere et halvt år for å få denne kompetansen. Derfor er dette et alternativ som har vist seg å være populært, forteller Trond Sundal, som allerede er i gang med å arrangere nye kurs i vår.

”Sjøen for alle” i sikkerhetens tegn

Når ”Sjøen for alle” åpner sine dører på Sjølyst 8. mars, er den tyngste ekspertisen i Norge samlet på et ”sikkerhetstorg”, hvor alle kan få råd om det meste som omhandler et sikkert båtliv .
Hva slags redningsvest skal vi velge til babyen eller tenåringen? Hva slags utstyr og godkjenning skal båten min ha? Hvordan sikrer vi oss mot brann om bord? Hvem kan gi oss en sikkerhetsklarering av båten? Hvilke regler gjelder? Hvilke kurs og sertifikater trenger jeg? Dette er bare noen av de spørsmålene publikum vil kunne få besvart på båtmessens nye sikkerhetstorg. Her vil publikum komme i direkte kontakt med eksperter fra Sjøfartsdirektoratet, brannvesenet, Sjøpolitiet, Redningsselskapet, Sjøvettkampanjen og andre sikkerhetsrelaterte virksomheter. Under messen vil det bli avholdt flere kurs og seminarer for publikum med vekt på sikkerhet og sjøvett.

På trynet i fjæra

Det er ikke bestandig man kommer dit man skal, og noen ganger kan navigeringen føre til uventede og ubehagelige konsekvenser, som båteieren som var på tur rundt Randaberg-kysten ved Stavanger en mandags kveld i slutten av november. Han gikk på trynet i fjæra, men det gikk bra med skipperen. Godt fortøyd i en kjempestein på land og med fenderne ute. Tror ikke han får selskap av andre båter som ønsker å fortøye longside her…

Norsk i Øst-Europa

Stadig flere båtbyggere legger hele - eller deler av sin båtproduksjon til Øst-Europa. I første rekke er det Polen og de baltiske stater som nyter godt av flere arbeidsplasser. Både Polar, Skorgenes, NorDan og Marex er i øst, og mye tyder på at flere vil flytte etter.
Det er i første rekke lønnsnivået og norsk byråkrati samt ekspansjonsmuligheter som er årsaken til utflaggingen. Men de fleste holder igjen med å flytte hele sin produksjon fordi det tar tid å bygge opp en skikkelig produksjonslinje i Øst-Europa samt å få kvalitetsnivået opp på den standard man ønsker.

Kystkultur på kino

"Å seile sin egen sjø", som er en dokumentarfilm for kino, handler om særpregede individualister langs kysten vår i et landskap for spesielt interesserte. Som båtfolket. Dokumentarmakeren Øyvind Sandbergs film hadde premiere på norske kinoer 25. januar og filmen er vakker og vemodig om en livsstil på vei ut. Den er også et hjertelig møte med folk som vil definere seg og sin egen hverdag selv. Er du opptatt av kystkultur, er denne filmen et hyggelig møte med bl. a. en ung kvinnelig fiskeskipper, en eldre oselverbygger, en østersdyrker av den gamle skolen og sauebonden som drømmer om å bygge kafe av drivtømmer i havgapet.

"Øisang" i trafikk igjen

Norges eldste bilferge, "Øisang" i Risør, får tre millioner i tilskudd til restaurering og blir dermed berget. Bilfergen har gjennom flere tiår trafikkert fergeforbindelsen Øysang og indre havn i Risør men har i lengre tid vært ute av drift på grunn av tekniske mangler. Båten er også et kjent innslag som serveringssted under Trebåtfestivalen i Risør. Restaureringen av båten er kostnadsberegnet til rundt tre millioner kroner, hvorav en million kroner ventes å komme fra Riksantikvaren. Resten kommer fra Risør kommune, fylkeskommunen og fergeselskapet. "Øisang" vil ikke være ferdig før høsten 2002, men fergeforbindelsen opprettholdes i sommer av en annen båt, melder Aust Agder Blad.

Hval til hvile

Selv om denne hvalen tilsynelatende går i ett med naturen, er den et forferdelig eksempel på ødelagt skjærgårdsidyll. Den råtne og illeluktende hvalen lå i fjæra på Ingøya i Måsøy kommune i fjor sommer. Den var begynt å gå i oppløsning, så den hadde nok ligget på land ganske lenge. I og med at den var så godt kamuflert med sin grå farge og måkeskittstriper, var det faktisk nesen som først registrerte den. Å flytte på den ble som å flytte fjell og må gjøres maskinelt. Hvem har ansvaret for å fjerne slike stinkende kadavre?

Hun bringer hell

En gallion var i hine og hårde dager en fire- eller tremastet handels- eller krigsskip, og kvinnen i stevnen var obligatorisk tilstede. At vi har adoptert skikken er morsomt, men ikke alltid like kledelig.

Gummibåt berget snekkeskipper

Gummibåten til barnebarna ble redningen da snekka til Petter Alnes forliste utenfor Holen i Sula en vinterformiddag. Han og kameraten hans ble knapt våte på beina under episoden som kunne fått en dramatisk slutt. De to hadde vært ute og trukket garn med både kveite og storsei da snekka begynte å ta inn vann og var i ferd med å synke. Tilfeldigvis lå barnebarnas oppblåste gummibåt om bord. Til tross for snaut med luft i den lille badebåten, krøp de to om bord, klarte å finne balansen og berget seg til hjelpen kom. Enden på historien er at de to en times tid etter at de hadde fått på seg tørre klær, var ute og fikk hjelp til å berge snekka som ble slept til kai.

Farlig herlig!

Vi skriver mars og drømmene om sollige dager i båten og herlig badevann har begynt å røre seg i en vinterforfrossen kropp. Det er ikke så forbaska lenge igjen nå. Mange unger drømmer nok om å bli slept etter båten på denne måten, men det er ikke helt ufarlig. Sats heller på et par vannski!

Messe i Tønsberg 3.-5. mai

For sjette år på rad arrangerer Tønsberg Byutvikling Østlandets Båtmesse i gjestehavna midt i byen. I fjor deltok 110 båter i sjøen og i tillegg var småbåter og utstyr utstilt i telt på land. Gjestehavnen har vokst betydelig de siste årene og stemningen på messa pleier å være upåklagelig. Den er for mange starten på årets båtsesong og ungene pleier å bli ekstra godt ivaretatt under arrangementet.