utgave nr 5 2009

Leserbrev til redaksjonen

Publisert Sist oppdatert

Kartplottertest

Jeg har holdt båtmagasinet i lang tid og leser som vanlig testene av diverse utstyr. Nå har jeg begynt å kikke meg rundt etter ny kartplotter til erstatning for den gamle.
Jeg har en Simrad CP 44. Plotteren fungerer utmerket, men det er ingenting som irriterer meg mer enn hakkingen. Den klarer rett og slett ikke å holde følge med kartoppdateringen når båten er i fart, den faller ut med jevne mellomrom i 3-4 sekunder. Mange kjenner til at er dette er et problem på flere plottere.
På testen i det nyeste bladet, leser jeg at dere tok hensyn til hakkingen/oppdatering under test. Problemet er at jeg ikke finner informasjon i teksten, bare at Furuno sin plotter er beskrevet som "sømløs".
Som kjøper bør jeg få anledning til selv å teste slikt dyrt utstyr før jeg bestemmer meg. Jeg kan ikke kjøpe noe som helst uten at en kan garantere at oppdateringen er tilstrekkelig for å unngå hakking.
Vi lever i en tid hvor en ikke kan godta et produkt som ikke klarer å oppdatere seg raskt nok. Så vidt meg bekjent er det som regel ikke noe nevnt om fartsbegrensing i manualen for å unngå hakking.

Kenneth

Skeptisk


Jeg har lenge undret meg over den udemokratiske ordningen ved å være kollektivt tilsluttet KNBF. Personlig er jeg ikke interessert av å være medlem i KNBF, men jeg er Tvangsmedlem via båtforeningen vår. KNBF gir meg ingen fordeler. Ved kollektivt medlemskap i foreninger registrerer KNBF et medlemstall som ikke er reelt. Det er en tilsnikelse. Får KNBF støtte basert på antall medlemmer? Jeg ser at de blant annet har "reddet" båtfolket fra dieselavgiften. Jeg er ikke så sikker på at KNBF alene kan skryte på seg æren for det!

Foreningsmedlem, Drammen

Takk til slusevaktene


Takk til Båtmagasinet for fine reportasjer og nyttig båtstoff. Gleder meg hver gang et nytt magasin kommer.
Vi hadde en fin tur oppover i Telemarkskanalen i juni 2008,så vi mener at slusepersonalet fortjener en takk.
I fjor tok vi turen opp i Telemarkskanalen til Dalen. Ved ankomst slusa i Skien fikk vi en fin informasjon om hvordan vi skulle forholde oss i slusene. For oss var det en stor opplevelse å ta båten i kanalen og slusene. En fin naturopplevelse. Utrolig hyggelig og hjelpsomt slusepersonell som ga oss nyttig informasjon om tider og venting på rutebåtene. Alt fungerte veldig bra. Vi besøkte "Munken "i Norsjø, et hyggelig sted med bra mat og servise. Turen gikk videre til Eidsfoss og Dalen. En utrolig fin opplevelse med flott natur. Alt var tilrettelagt for et godt båtliv. En får bare håpe at det blir bevilget penger til vedlikehold av slusene så flere kan benytte dette fine tilbudet. Vi takker alle som betjener slusene for en fin og hyggelig servise.

Marit og Jon Eriksen

En bransje i motvind


Finanskrisen herjer stygt med båtbransjen om dagen. Det er trist at så mange arbeidsplasser er forsvunnet og så mange står i fare. Den dagen oppturen kommer igjen har bransjen minimalt med fagfolk. De sitter nok ikke hjemme og venter på telefon fra båtbyggeren, de forsøker nok å skaffe seg annet arbeid.
Det er tragisk å miste arbeidsplassen sin, og jeg har full sympati med de mange som har gjort det. Likevel kan jeg ikke dy meg for å sparke litt til noen av selskapene som nå har gått over ende. Det er jo litt rart at tradisjonsrike byggere, som inntil for å få måneder sien hadde lange ventelister og fulle ordrebøker, på et blunk går over ende. Hvor er det blitt av alle pengene fra de gode tidene? Med konkurs får de slettet gjelden sin. Slik er reglene. Ikke så sjelden reises kjerringa i et nytt selskap og alt er i gang igjen, med blanke ark. Da er det ikke først og fremst verftet som er den tapende part, det er den store underskogen av produsenter og leverandører av inventar og utstyr. Vi hører ikke så mye om denne delen av bransjen. De må tåle tap, ikke bare fra ett båtbyggeri, men fra mange. Finanskrisen kan umulig ha skylden for alle de merkelige disposisjoner som er gjort de siste månedene?

Thor, Bamble

Mistet båtplass i Son


I Son havn skjer det mye for tiden. Nå skal alle utenbygds leietakere ut av havna. I 1995 inngikk jeg en skriftlig avtale om fast båtplass (innskudd) med Vestby Havnestyre. Avtalen er uten tidsbegrensing.
21. januar i år fikk jeg i brev beskjed om at min avtale var sagt opp f.o.m. 1/1-09. Havnereglementet fra den tiden inneholder ingen ting om leie for x-antall år om gangen e.l. Kan norske kommuner ture frem som de selv vil? Brevet inneholder f.eks. ingen ting om mine rettigheter til å klage. Noen som kan si noe fornuftig om dette?

Frode

Takk for test

Takk for en kjempereportasje av Adriatic 40 Fly.
Suverent flott behandlet reportasje, med utrolig mange nyttige punkter for oss båtkjøpere/lesere av Båtmagasinet. Og når vi i artikkelen etter i Båtmagasinet også får se hva enkel/dobbelt installasjon gjør med økonomien/fart da sier det seg selv at her har dere skutt en "innertier"
Men når det gjelder testen har dere oversett en meget viktig sikkerhetsdetalj; manglende sikring rundt luka til flybridgen.
Når du var kommet opp på flybridgen og luka ikke var lukket igjen, da var det ikke sikring/bøyle rundt lukeåpningen.
Dette er meget viktig sikringsdetalj som produsenten mangler.
Tenk om bare båten satte seg i bevegelse, og du tok et skritt til siden…
Tenk om det var unger der oppe på flybridgen, og luken sto åpen fordi noen flere skulle opp på flybridgen? Sikring av slike luker må bli påbudt på alle båter med flybridge.
Men ellers var det en super opplevelse dere delte med oss lesere. Dette er en forbilledlig for hvordan en test av båter skal være.
Egil Arne Sletteng

Bildet:
TEST: Båtmagasinet får god karakter for sin test av Adriatic 40 Fly, men minus for ikke å ha påpekt dårlig sikring av flybridgeluke.