utgave nr 5 2008

Nyheter april 2008

Publisert Sist oppdatert

Nyheter april 2008

For norske forhold

Caribo 550 er navnet på den nye Benetau som ble presentert som en verdensnyhet på ”Sjøen for alle”. Båten er bygget på det samme skroget som Sun Deck 550 som ble vist for første gang i Norge i fjor høst.
Den norske importøren, Erling Sande, har hatt et ord med i laget ved utviklingen av Benetau 550, slik at den egner seg for norske forhold. Europa er det ganske vanlig å forøye med hekken inn, mens vi i Skandinavia foretrekker baugen først. Derfor er båten gjort tilgjengelig og åpen i baugen.
Caribo 550 er dyp og trygg, og folk sitter godt beskyttet bak vindskjermen.
Ideell motorstørrelse er 115 hk, og da koster den 265.900 kroner
www.erling-sande.no

Finsk sjarmør


Den nye Flipper 625 DC fikk sin debut på ”Sjøen for alle”. Den har hekkaggregat og en Mercruiser 4.3 liter på 220 hk som standard, men den kan også levers med en turbodiesel. Planløsningen er nokså tradisjonell, med to stoler bak vindskjermen og en u-sofa akter. Midtvinduet kan åpnes og det er støt trapp opp til dekk.
Båten har overnattingsmulighet for to personer i den lille kabinen under dekk.

www.docksidemarine.no

Vekt på design


Cormate vil tidlig i sommer være på vannet med en lillesøster til T-27, en 24-foter. Også denne Cormaten er designet av Egil Ranvig. Hans T-27 vakte berettiget oppsikt da den ble lansert for to år siden. Det er lett å kjenne igjen slektskapet også i den nye T-24.
Skroget har en v-bunn på 25 grader. Motoralternativene er fra 170 til 265 hk diesel, med toppfart fra 40-50 knop. Enda større ytelse vil det bli med bensinvarianten fra 220 til 320 hk. Spennende farger og et innovativt, men retropreget design, er det som gjør Cormate T-24 til en litt annerledes daycruiser.
www.cormate.com

Nykomling


En 28-fots bobåt med fire faste køyeplasser og en 320 hesters 4,2 liters midtmontert Mercruiser/Cummins dieselmotor til 1,1 million kroner er ikke dagligdags. Brunswick Marine presenterte Guernsey 28 Arvor med norgespremiere på Sjøen for alle. Båten er bygget i Polen.
Et stort, åpent akterdekk gir plass for fiskemuligheter, men det er vel i første rekke som turbåt at akterdekket vil bli flittig brukt på solfylte sommerdager. Det er ikke noen tradisjonell akterveggbåt med skyvedør, men styrhussalongen kan åpnes eller lukkes helt med to foldedører. I styrhussalongen er det en L-sofa, en bysse og førerplass. Lugaren under fordekket er romslig og i tillegg har man en dobbeltkøye på tvers under førerplassen. Det er kun i hovedlugaren man har mulighet til å lukke seg inne. Man kan også rigge til to soveplasser i styrhussalongen. Et lite toalett/dusjrom er felles.
At prisen er såpass lav, kommer i første rekke av at innredningen er forholdsvis enkel uten det mest sofistikerte trearbeidet. Det er også en liten bit igjen til finishen kommer opp på høyde med de noe dyrere konkurrentene.
Data
Total lengde9,50 m
Skroglengde8,48 m
Bredde2,99 m
Dyptgående0,95 m
Vekt3,9 tonn
Vekt fullastet5,3 tonn
Drivstoff400 lt
Ferskvann180 lt
Septik88 lt
CE-kategoriB

Adriatic fra Duus


Mens han utvikler nye Ibiza-modeller og restaurerer en 58 fots Fairline, bygger båtopplagshaller i Froland og marinaaktig anlegg under Tromøybrua, har Helge Duus i det stille også konstruert og bygget en helt ny 40-foters flybridgebåt som etter planen skal bli vist første gang i Pollen under Arendalsmessa. Foreløpig holder han kortene tett til brystet, men vi vet at båten er konstruert og designet av Helge Duus selv. Den vil få tre lugarer med til sammen 5 køyeplasser og med standard motorisering på 2 x Volvo Penta D4-motorer, alternativt 2 X D6-motorer og med konvensjonell drevløsning. Bredden er 3,90 meter og den totale lengden er 12,20 meter. Prisen starter på ca. 3 millioner kroner. Navnet på båten er klar: Adriatic 40.

Kompakt bobåt


Nord West på Orust har kommet med en kompakt 37-foter. Nyheten kan leveres både som coupé-utgave og med flybridge. Båten hadde verdensmpremiere i begynnelsen av februar i forbindelse med båtmessen i Göteborg og ble første gang vist for det norske publikum på ”Sjøen for alle” i mars.
Nord West 370 har fem soveplasser, fordelt på to bobbeltlugarer og en enkeltlugar, ett dusj/toalettrom og alt under dekk. I styrhussalongen er det førerplass, stor bysse og en stor u-sofa med bord.
Akterdekket er romslig med fast L-sofa og bord. Flybridgen er meget stor, og i tillegg til førersete, har den stor sofa med bord. Ryggstøet på sofaen kan vippes slik at den kan omgjøres til solseng.
Nord er West som noen av de aller første i bransjen ute med LED-belysning som standard over hele båten. Med i standardpakken hører også fullt sett med servise, Eberspächer varmer, defroster, Mastervolt el-anlegg med lynbeskyttelse, isolasjonstransformator, 100 Ah batterilader, 2 kW inverter og Sleipner baugpropell. Båten leveres med valgfritt IPS-drev eller vanlig hekkaggregat. Den første båten hadde vanlig drevpakke med 2 x Volvo Penta D4-300 motorer.

Data
Lengde11,8 m
Bredde3,5 m
Dyptgående1,1 m
Vektca. 9 tonn
Drivstoff800 lt
Ferskvann435 lt
Varmtvann40 lt
Septik150 lt

.

Messens båt


Først kåret Båtmagasinets redaksjon den nye Askeladden Commuter 11 til Messens båt på ”Sjøen for alle”. Noen dager senere gikk den også til topps, sammen med Jeanneau 45 DS, i Båtutstillingens egen kåring.

Blant flere spennende nyheter, blant andre Viknes 1080, Nord West 370, Goldfish 36, Hydrolift 5-25 SUN, Windy 44 Chinook og Ibiza 28, valgte Båtmagasinet Askeladden Commuter 11 til messens båt på ”Sjøen for alle”. Askeladdens Commuter-konsept er vel kjent fra lillesøsteren Commuter 8, men den hittil største båten fra Askvik-brødrenes velkjente båtbyggeri er innovativ og full av tekniske løsninger som gjør henne til en nyvinning innen båtbygging. Råtøffe linjer kombinert med interiør og boløsninger som i en komfortabel familiecruiser gjør båten til en spennende nyhet.

- Dette er mitt stolteste øyeblikk som båtprodusent. Jeg har jobbet i Slovenia i tre år med båten, og fulgt hvert skritt av utviklingen. Da den ble avduket trillet det noen tårer. Vi har bygget båter i generasjoner, men dette er noe av det største i vår historie, sier teknisk direktør i Askeladden, Georg Askvik. ”Innovativ og frisk satsing”, er juryens dom.

Stressless fra Skorgenes


Skorgenes valgte Stockholm som arena for lanseringen av sitt nye flaggskip Skorgenes 445, en velutstyrt 44.5-foter.

Det er lagt stor vekt på komfort i nyheten. Den er utstyrt med tre doble lugarer, gode skap og to toalettrom. Stor vekt er det også lagt på førerplassen, med tiltratt og justérbart sete. Salongen er plassert høyt oppe, i samme posisjon som førerposisjonen, og i høyde med vinduene slik at det ikke er noe problem å følge med på det som skjer utenfor båten. For komfortens skyld er det integrert en Ekornes stressless i sittegruppen.
Oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel og sentralstøvsuger er standard. Det er Roar Strømsnes som har designet Skorgenes 445. www.skorgenes.no

”kystjet” for proffe


Ona 790 er en ny vannjet for de spesielt interesserte, en spennende nyhet på ”Sjøen for alle” som nok først og fremst har båtfolk med transportoppdrag, og kanskje litt fiske, som sin målgruppe.
Silver Plast på Midsund har lagt stor vekt på moderne linjer og praktisk planløsning, med god bokomfort for to personer.
Båtens førerposisjon ligger i senterlinjen, men styrehytta ligger over mot babord. På styrbord side er det nedsenket sidedekk som gjør gangen på dekket trygg og behagelig. Båten er CE-merket i kategori B.
Det er god sitteplass til fire personer i fartsretningen. Hytta har to skyvedører, en akter og en ved førerplassen. Forut har båten en liten kabin med en dobbelkøye.
Det er lagt stor vekt på skipperens arbeidsmiljø. Det er god sikt. I instrumentpanelet er det integrert kartskjerm.
Det er industridesigner Robert Myrene som har utviklet båten i tett samarbeid med skipsingeniør Øivind Kvamsvaag. Med vannjet og turbodiesel på 320 hk gjør båten tett oppunder 40 knop. Skroget har en v-bunn på 22 grader

Ibiza vokser stadig


Ibiza lanserer stadig nye og større båter. Ikke før har den nye 26 Touring kommet, ble 28 weekender for første gang vist frem på ”Sjøen for alle”. Det er mye av Ibiza 26 sin planløsning også i 28 weekender, men den har fått innenbords dieselmotor, Volvo Penta D4 300 hk og et stort og praktisk akterdekk. I båten er det utviklet en løsning som gir en fin solseng. På instrumenbordet er det gjort plass til en stor, integrert skjerm. Det er tradisjonell adkomst til fordekket via en trapp og et hengslet midtvindu i vindskjermen,

Båten er priset fra 1.3 millioner kroner.
Lengde 863 cm
Bredde 260 cm
Vekt 2400 kg
Motor 300 hk diesel