Økonomi i båtbransjen
SVAKT: 2019 var ikke noe godt år for de norske båtimportørene, selv om utstillingene da holdt åpne dører.
Arkivfoto Båtmagasinet
Svakere for importørene i 2019
Ette flere år med vekst flatet båtimportørenes omsetning ut i 2019, og lønnsomheten gikk ned. Se tabell med økonomien til 41 importører.
I 2020 var det mye snakk om bonanza i båtbransjen, men før koronaen var det ikke noe jubelår for båtimportørene. Salgsveksten stoppet opp og lønnsomheten ble svekket fra året før. De fleste importørene er små virksomheter med beskjedent overskudd. 41 importører omsatte i 2019 for 1,55 millioner kroner, omtrent det samme som året før da vi hentet inn regnskapstall for 39 båtimportører. Beneteau-importør Giramar var ikke med på 2018-listen, mens Fritids-Senteret gikk konkurs i fjor.
Lønnsomheten var heller ikke spesielt god i 2019. Samlet driftsresultat for de 41 importørene var 53 millioner kroner, sammenlignet med 60 millioner kroner året før. Driftsmarginen var dermed på 3,5 prosent, sammenlignet med fire prosent året før. I snitt lå driftsresultatet for båtimportørene på beskjedne 1,3 millioner kroner i 2019.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER