Fra Bergen til Shetland på timer

Andre reisebrev fra RIB-ekspedisjonen: – Hvilken dag reiste dere, spør seilerne som har brukt dager på turen fra Norge.– Vi reiste i dag, svarer Øverland etter å ha ankommet Shetland.

Publisert Sist oppdatert

Vi har vært noen dager i Bergen, før vi la ut på turen var vi enige om å la reisen fra Horten til Bergen være en testetappe.

Vi regnet med at noe skulle dukke opp så vi hadde fylt bilen med alt mulig verktøy. Samboerne våre skulle møte oss i Bergen og kjørte over med bilen. Nå hadde vi fått gjort de fleste utbedringene underveis så nå var det heldigvis ikke mye som skulle ordnes. Værmeldingene varslet om opphold i vinden over Nordsjøen på mandagen! Nordsjøen er jo kjent for å aldri være stille selv om det er stille. Vi har en båt som tåler ganske mye sjø, men hele konseptet med en RIB er jo å reise fort når været er bra samtidig som vi vet at den tåler en kuling eller mer om vi skulle bli overrasket. Dog skal det sies at ingen av oss søker å stange i motvind og store bølger time etter time! Gjennom hele helgen meldte de brukbare forhold på mandag mens det ville bli dårlig igjen på tirsdag. Hvor mange ganger vi sjekket værmeldingene vet vi ikke men det var ikke få. Mandag morgen var meldingen vind fra Nord langs kysten, rolig nesten vindstille over Vikingfeltet og så en del vind fra sør når vi nærmet oss Shetland. Vi la ut fra Bergen etter å ha tanket på Sotra. Begge tankene som ligger i bunn av båten ble fylt helt opp.

Les siste nytt og tracking fra ekspedisjonen!

Veksler mellom tankene

Vi har montert ekstra bensinfiltre med vannutskillere og kan veksle mellom  tankene med å bare skru på noen kraner.  Hovedtanken skulle teoretisk holde med grei margin, men siden det var meldt mer vind ved Shetland valgte vi å starte med å bruke den minste tanken først. Da kunne vi svitsje tank ute på Nordsjøen når forholdene var optimale, og så kjøre på hovedtanken når vi nærmet oss Shetland, vel vitende om at vi da hadde mengder med drivstoff til å finne alternativ havn om været skulle bli riktig ille.

Skip uten AIS

Ut fra Sotra var himmelen grå og det blåste fra Nord, men etter et par timer roet vinden seg som meldt og vi hadde en fantastisk tur over Vikingfeltet. Sol, vindstille og runde dønninger gjorde mulig å ligge rundt 25-27 knop. Den nye AISen som gutta på Pronav hadde montert hadde vi glede av, skip var synlige på den lenge før de dukket opp i horisonten. I det vi nærmer oss internasjonalt farevann ser vi plutselig to skip foran oss som ikke vises på AISen. Den ene båten ser ut til å ha slagside så vi styrer rett mot den i 30 knop. Da vi nærmer ser vi at det er fiskebåter og at det på den nærmeste kommer en mann løpende ut på dekk med kikkert og følger oss intenst med kikkert. Det hele viser seg å være to Skotske båter med trålen ute og hvorfor de ikke hadde slått på AISen kan man jo spekulere over.

Bare noen timer

Cirka halveis tar vi en kort stopp mens vi spiser litt får vi sjekket siste værmelding og den er som før antydet økende vind fra sør! Alexander skifter fra ekstratanken til hovedtanken og vi gir gass mot Shetland. Forholdene er nå så gode at vi kan holde nærmere 30 knop. Selv om det gradvis blåser opp får vi bølgene skrått inn akter, men vi kan holde farten oppe. Sjøspruten står over båten til stadighet, men skyene er mørke i sør og vi er klare for å komme oss videre og da får vi heller tåle litt vann. Så endelig langt i det fjerne ser vi konturene av land. Innseilingen til Lerwick er udramatisk, men de steile klippene og det golde landskapet ser både dramatisk og vakkert ut samtidig. Alexander kaller opp havnekontoret på VHF-en og vi får henvist plass i sentrum av Lerwick. Alle bryggeplassene er fulle så vi sirkler litt rundt, før en hyggelig mann vinker til oss fra en seilbåt med Norsk flagg. «Dere har ikke kommet over Nordsjøen med den båten der?" var første kommentar i det vi ligger oss longside. Joda svarer vi, men vi er veldig klare for litt varm mat og et sted å sove. De tipser om et hotell like ved havna og etter en varm dusj smaker øl og biff helt fantastisk. Noen seilere vi møtte lurte på når vi startet fra Norge og da vi sa ca 1230 fra Sotra spurte de hvilken dag da. De ble litt underlige da vi svarte at vi startet i dag. De hadde brukt flere dager på turen over.

Les første reisebrev fra ekspedisjonen

Mye is

Værmeldingene tilsier at vi blir i Lerwick noen dager før turen går videre til Færøyene. Båt, motor og utstyr virket kjempebra på turen over hit så nå er vi meget optimistiske, eneste skår i gleden er at det er rapportert om urovekkende mye is på Grønland og Canadakysten i år, så vi diskuterer plan B dersom Grønland ikke blir farbar. Dette er akilleshælen for en motorbåt. Vi er avhengig av å kunne bunkre drivstoff i isfri havner, og kunne følge kysten relativt nært. På Grønland østkyst er det bare en havn der vi kan få bensin og den havnen er ikke tilgjengelig nå pga av store mengder drivis.

Mer om dette senere, nå skal vi oppleve Shetland

Les siste nytt og tracking fra ekspedisjonen!