VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.

Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.

Publisert Sist oppdatert

375-hesteren deler på en rekke områder teknologien fra 425 XTO, blant annet fullintegrert elektrisk styring som ikke krever ekstern rattpumpe eller servo og som forenkler installasjonen, ikke minst med doble eller, for den saks skyld, fire motorer. Også den nye 375 XTO er beregnet for store båter, og peker tydelig på trenden som vi har sett en stund, nemlig at diesel innenbords i stadig større grad får konkurranse fra bensin utenbords også som foretrukket motor på store båter. Kombinasjonen av innsprøytningssystemet og det brutale sylindervolumet gir XTO-motorene et voldsomt dreiemoment som gjør dette til et aktuelt alternativ for båtprodusentene.
Ifølge en pressemelding fra Yamaha, er den nye XTO-generasjonen (inkludert den nye 375-hesteren) full av ny teknologi for å tåle ekstreme ytelser – blant annet et svært effektivt kjølesystem, eksossystem og sylindere i et spesielt robust plasma-materiale. Den har også en svært kraftig generator på 90 amp. En ny serie propellere, som har fått navnet XTO OS, er utviklet for å kunne håndtere det store dreiemomentet i XTO-serien. Propellene er fra 16 til 171/2 tommer. Motorenes unike eksossystem, gir også forbedrede egenskaper ved bakking siden motorene jobber i uforstyrret vann.
Hva vi foreløpig ikke har fått klarhet i, er om det vesentlig større undervannshuset på 375 XTO sammenlignet med den utgående F350 V8 gjør denne motoren like egnet til båter som kan nøye seg med singelinstallasjon.