Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

30 knop på solenergi

I Monaco ble det holdt regatta for båter drevet kun av sollyset. Se film.

Publisert

Hvorfor bruke vinden, når man kan bruke sola til å drive den fremover. I en sommer slik vi har nå, så kan det virke fornuftig. Det skjer mye på energifronten, og elektriske båter drevet av solkraft utnytter både bedre solcellepanel, bedre batterier, moderne elektriske styresystemer, og skrogteknologi med minimal motstand.

Stort i Nederland

Slike regattaer har i flere år blitt holdt i Nederland. Av de 26 lagene som stilte i Monaco, var 15 fra Nederland. Ellers stilte det lag fra Finland, Tyskland, Belgia, USA, Brasil Frankrike og Monaco, men ingen fra landet som elsker el-biler, Norge.

Flere klasser

Under Solar1 regattaen i Monaco i sommer ble det konkurrert i tre ulike klasser. To av klassene er åpne, hvor den minste klassen har en begrensning på skroglengde, og solcellepanel. Den tredje klassen er en en-type klasse hvor båtene er like, mens lagene kan eksperimentere med ulike batterier, propeller og foiler. V20-klassen kan gå over 16 knop, mens den største åpne klassen kan få hastigheter over 30 knop, kun med kraft fra sola.

Det konkurreres også i ulike baner med langdistanse, hvor det er viktig å spare på kreftene, samt slalom og sprint hvor høy toppfart er viktigst.

Fly lavt

Høye hastigheter fra minimalt med kraft kan båtene oppnå ved at de bruker foiler. Disse foilene løfter skroget opp fra vannet, og reduserer båtens motstand gjennom vannet. Det samme prinsippet som brukes på seilbåtene under siste America’s Cup hvor hastighetene ofte var på over 40 knop.

Du finner mer om Solar1