Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
ANTARES 30: Flybridgen er enkel og grei med plass til tre-fire personer. Her er solseng på styrbord side, en dobbel rormannsbenk med midtjustert førerkonsoll. FOTO: LK Larsen
ANTARES 30: Flybridgen er enkel og grei med plass til tre-fire personer. Her er solseng på styrbord side, en dobbel rormannsbenk med midtjustert førerkonsoll. FOTO: LK Larsen

Flybrigde til lavpris

At det overhodet lar seg gjøre å bygge en flybridgebåt på drøye 30 fot til 1,5 millioner kroner, er et kunststykke. Vurderer du en flytende hytte med solplass på styrhustaket, er Antares 30 en av markedets mest aktuelle båter.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke mange vellykkede små flybridgebåter på markedet. De norske variantene, fra Skilsø og Viksund, er ute av dansen. Engelskmennene bygger ingen i denne klassen lenger, og finnene dyrker sine nisjer. Det etterlater Beneteau som en av ytterst få i dette segmentet. Med tanke på pris og størrelse er Antares 30 nærmest skreddersydd for familiebåtliv i norsk skjærgård. Båten er hele 10,22 meter lang, hvilket innebærer at den er godt over 30 fot. Tvillingsøsteren Antares 32 er helt identisk, den eneste forskjellen er at den har dobbeltinstallasjon, noe som aldri blir aktuelt for det store gross av båtkjøpere her hjemme. Og på motorsiden er Antares 30 såre enkel å forholde seg til: Den er tilgjengelig kun med ett eneste alternativ, nemlig Volvo Penta D6-370. Testbåten vår var en 2010-modell, og på den tiden hadde Beneteau som motorleverandør.

Se video av Antares 30 Fly

 

Uteplassen

Antares 30 har en stor, integrert badeplattform med port på styrbord side inn på akterdekket. Det er rom for tauverk på innsiden av porten. Plattformen har integrert badestige som er mulig å felle ut når man ligger i sjøen. Overbygget er en tanke forskjøvet mot babord side, slik at styrbord dollbord er noe bredere. Dermed får man god passasje frem på fordekk. Vi savnet en bedre håndrekke lengst frem på hardtopen.

På akterdekket er det en fast L-benk mot akterspeil og babord side. En stor luke i akterdekket leder ned til et relativt romslig lasterom. Her sitter også dieseltanken (i plast), med dreneringsmulighet via håndlokk. På babord siden kan man med nød og neppe krype inn til varmtvannstanken. Alt av ferskvannspumper er montert litt lenger akter, med bedre tilgjengelighet. På styrbord side har man tilgang til dieselvarmeren.

HØYT UNDER DEKK: Salongen er voluminøs, med god høyde under dekk og store vindusflater. Sittegruppen kunne vært hevet ett nivå for bedre utsyn.

På fordekket er det en stor solseng med plass til puter, i dekket er det en stor dreggkasse. Båten er forsynt med totalt seks solide kryssholt, og dekket er omgitt av en kombinert rør- og wirerekke som ender i en pulpit. Baugnebb og fri passasje i land hadde vært et pluss her.

Flybridgen er enkel og grei med plass til tre-fire personer. Her er solseng på styrbord side, en dobbel rormannsbenk med midtjustert førerkonsoll. Plotteren sitter litt langt fra føreren, men førerplassen er forøvrig velfungerende. Lengst akter er det en targabøyle med plass for radar, antenner m.v.

Les hele testen i Båtmagasinet nr 8/2013