Prøvekjørt: Beneteau Flyer 10

En virkelig stor og rask daycruiser

Beneteau Flyer 10 har to store kabiner og bad med dusjavlukke under dekk. Med denne raske utenbordsmodellen til to millioner kroner tar Beneteau opp kampen med tradisjonelle sportsbåter rundt ti meter lengde.

Publisert

Salgs- og markedssjef Stein Harald Jørgensen hos importør Erling Sande omtaler Flyer 10 som en daycruiser, og det er nok den største vi har sett i den klassen. Flyer 10 er for alle praktiske formål en bobåt med mye volum, som etter vår mening vil konkurrere på markedet med kupébåter i størrelsen rundt 30 fot.

De siste årene har bensindrevne utenbordsmotorer fortrengt innenbordsmotorer på stadig større båter, og nå er det ikke helt uvanlig her i landet med doble utenbordsmotorer på båter over 30 fot. Årsaken til denne utviklingen er nok først og fremst at utenbordsmotorer er relativt rimelige i innkjøpspris, og holder lavere servicekostnader. Ifølge Jørgensen er årlige servicekostnader på 350-hesterne som henger på hekken på vår testbåt rundt 7500–8000 kroner per motor, mens servicekostnadene på drev ifølge ham gjerne vil ligge mellom 20 000 og 25 000 kroner. (En av fordelene med innenbordsmotor er at diesel koster mindre enn bensin).

Prismessig er ikke båten så veldig mye rimeligere enn drevbåter i samme størrelse. Prisen for Flyer 10 startet på 1,99 millioner kroner med to Suzuki DF 300APXX. Med ankervinsj, baugpropell, to kjøleskap, 12 tommers plotter, zipwake-trim, elektrisk toalett, hardtop, teak i cockpit og kalesje blir prisen 2,28 millioner kroner. Og da henger det også to Suzuki 350 hk med duopropell på hekken.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her