Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

2000 kunder flyttes til Zurich

Quality Insurance AS melder om tidligere Lemma-kunder overføres til Zurich-selskapet Navigatos & General i natt.

Publisert

HOVEDBILDE: SteinVictor Svendsen og Quality Insurance har funnet en løsning for sine tidligere Lemma-kunder.Foto: Arkivbilde Seilas.

Daglig leder Stein Victor Svendsen i Quality Insurance opplyser at om lag 2000 av deres kunder er berørt av betalingsstoppen hos Lemma. Disse vil bli flyttet over til Navigators & General hos Zurich ved midnatt i kveld. Vilkår og premie vil være det samme for alle som overflyttes. De aktuelle kundene må dermed ikke betale noen tilleggspremie.

Raskt på banen for medlemmene

KNS, som har 90 medlemmer med forsikringer under Lemma, var raskt på banen med å kontakte Gjensidige for hjelp til berørte medlemmer. Etter dagens melding om at Zurich-selskapet tar over kundene fra Lemma, ser KNS-leder Jan-Erik Næss saken som løst.

 – Ingen premie er tapt og dekningen er inntakt fra i morgen, sier Næss, som samtidig roser Gjensidige som åpnet for øyeblikkelig hjelp midt i helgen.

Misfornøyd med sen informasjon

Et spørsmål  som enkelte av kundene stiller seg er likevel hva som skjer med skader oppstått i perioden fra Lemma meldte om betalingsstopp, til kundene mottok meldingen om overføring til Navigatos & General.

En kunde sier til Seilas at han mener selskapet var sent ut med informasjonen rundt forholdene.

– Hadde Quality kommet  med denne beskjeden umiddelbart ville jeg enten latt båten ligge, eventuelt tegnet ny forsikring et annet sted før helgen. I stedet får jeg beskjed fra KNS via sms 22. september. Da var det allerede for sent, sier kunden, som ikke vil står frem med navn før han har fått svar fra Quality.

Gjenopptar skadebehandling

Stein Victor Svendsen sier til Seilas at de per dags dato ikke har full oversikt over skader, da dette også behandles av det frittstående skade selskapet Best Claims.

Quality har p.t. imidlertid ikke mottatt noen melding om at Lemma Europa er insolvent.

 Den siste  meldingen vi har fått kl 18.30 i går kveld, tyder nå på at skadesaker og behandling av disse skal gjenopptas, sier Svendsen.

Navigators & General  (Zurich) ikke er medlem av noen norsk garantiordning, men Quality Insurance har allerede samarbeidet med selskapet i 15 år  uten å ha hatt problemer ved skadeoppgjør.