Disse selges raskest

10 populære daycruisere på bruktmarkedet

Disse daycruierne selges raskest på bruktmarkedet.

Publisert

I begynnelsen av januar ligger det om lag 4500 båter på Finn. En av de mest populære kategoriene er daycruisere, som kun er slått av kategorien for skjærgårdsjeeper og landstedsbåter.

Tidligere skrev vi om daycruisere som har en snittpris på 184.462 kroner blant private selgere. I denne artikkelen skal vi gå mer inn på de mest populære daycruiserne, hvilken av de modellene som går raskest unna. Vi har en oversikt over ti daycruisere med data som Båtliv har fått fra Finn.

Vinner: Skibsplast

Har du en Skibsplast kan du senke skuldrene mer enn andre eiere av daycruisere som skal friste med båten sin. I gjennomsnitt ligger en annonse med en daycruiser fra Skibsplast i 32 dager på Finn, før den fjernes etter et salg. I alt ligger det 11 daycruisere fra Skibsplast til salgs på Finn, og billigste ligger på 55.000 kroner, som et reperasjonsobjekt, mens dyreste er 285.000 kroner, for en 2006-modell. Kjører vi alle båter fra Skibsplast på Finn er det i alt 22 båter til salgs. Fra Finn får vi vite at gjennomsnittlig pris for Skibsplast er 120.663 kroner.

PRØVEKJØRT: Skibsplast 555 Open

Delt 2.plass: Askeladden og Uttern

Har du en Askeladden må du regne med bare noen få dager lenger enn Skibsplastselgeren. Her er gjennomsnittlig annonseringstid 35 dager, mens gjennomsnittsprisen er betydelig høyere, og faktisk ganske nær dobbelt så dyr som Skibsplast. Gjennomsnittspirsen er 239.263 kroner. Dette skyldes nok også at det ikke finnes nye modeller fra Skibsplast, da de har vært borte fra nybåtmarkedet, mens Askealdden har nyere, og med det dyrere modeller. I tillegg til at Askeladden er dobbelt så dyr som vinneren er det også langt flere båter på bruktbåtmarkedet. I alt får vi 57 treff på Askeladden, mot 22 hos Skibsplast.

LES OGSÅ: Uttern S62, solid svensk skjærgårdsjeep

LES OGSÅ: Lettbent Askealdden C76 Cruiser

 

4.plass: Yamarin

Vi hopper da over tredjeplass, siden det er delt andreplass over. Med bare en annonseringsdag lenger enn Askeladden og Uttern kommer Yamarin på en fjerdeplass. Gjennomsnittlig må en Yamarin ligge i 36 dager på Finn før den fjernes eller markeres som solgt. I alt ligger det 34 båter fra Yamarin på Finn, men så mange som 31 av disse selges av forhandler, og seks av båtene er helt nye. Gjennomsnittsprisen for en daycruiser fra Yamarin er ifølge Finn 366.579 kroner.

PRØVEKJØRT: Yamarin 80 DC - kjøremaskin, basta!

5.plass: Nordkapp

Med 40 dager på Finn, før annonsen fjernes eller markeres som solgt, kommer Nordkapp på en 5.plass. I alt er det 19 daycruisere fra Nordkapp på Finn, og 14 av disse selgers av forhandlere. Her ligger bare de to første båtene under 250.000 kroner i skrivende stund, og den ene av disse to er et oppusningsobjekt til 5000 kroner. Nordkapp har hatt en gjennomsnittlig annonseringspris på 269.562 kroner, ifølge tall Båtliv har fått tilsendt fra Finn.

LES OGSÅ: Nordkapp 14 Speed fra 60-tallet

6.plass: Ibiza

For tiden er det faktisk ganske bra med båter fra Ibiza på Finn, sammenlignet med mange av de andre modellene. I alt ligger det 44 Ibizaer til salgs på Finn, ni av dem fra private selgere og 36 fra forhandlere. Gjennomsnittlig må annonsen med en Ibiza ligge i 41 dager før båten er solgt. Tallene fra Finn viser en gjennomsnittspris på disse båtene på 402.953 kroner. Rimeligste er en Ibiza 19 Touring til 99.000 kroner.

LES OGSÅ: Utenbords vs innenbords

7.plass: Draco

Det er ikke så mange Dracoer på Finn, men de gode, gamle norske båtene klarer likevel å prege listen over de daycruisere som er lett å bli kvitt. I alt er det 12 Dracoer på Finn når denne artikkelen skrives. Og 11 av dem er av den gamle typen, mens den 12. er Draco 22 RS som for ikke så mange år siden hadde lansering. Skal du selge en Draco må du regne med 42 dager, som er gjennomsnittet for liggetiden for en annonse. Prisen starter på 22.000 kroner for den billigste, og ender med 230.000 kroner om vi holder oss til de gamle modellene. Derfor er dette også båten som i statistikken til Finn har den laveste gjennomsnittsprisen, på 70.027 kroner.

PRØVEKJØRT: Solskinnsbåten Draco 22 RS

8.plass: Bayliner

Her har vi den eneste modellen som er på listen som ikke er skandinavisk. På Finn er det i skrivende stund ikke mer enn fem brukte Baylinere. Kanskje det også er årsaken til at den klarer å komme på listen over båter man raskest for solgt? I hvert fall bør du ha solgt båten når det har gått 43 dager.  Baylinerne kommer på en tredjeplass når det gjelder de laveste gjennomsnittsprisene, med et beløp på 144.464 kroner.

LES OGSÅ: Det gode båtliv med Bayliner 45-88 Pilothouse

9.plass: Finnmaster

Tilbake til det skandinaviske så kommer vi nå til en Finnmaster. Her er gjennomsnittlig liggetid en dag lenger enn for Bayliner, altså 44 dager. Gjennomsnittsprisen vi har fått fra Finn er veldig høy, og ligger på 479.052 kroner. Dette skyldes at forhandlere av Finnmaster bruker Finn i større grad for å selge båter. Blant de 35 båtene som i skrivende stund er til salgs, er det bare én eneste som er brukt.

LES OGSÅ: Finnmaster med firedobbelt aluminiumsdose

10.plass: Windy

Man skulle tro at man ikke kommer utenom populære Windy, men det er bare så vidt denne modellen klarer å karre seg på ti på topp-listen, med en bunnplassering. En Windyselger bør belage seg på 46 uker før båten er i ny eiers hender. I januar er det 11 Windyer på Finn, og det hyggelige for mange som er på jakt etter bruktbåt, er at åtte av dem er av eldre modeller. Billigste er nede i 35.000 kroner, men videre nedover listen stiger prisene raskt. Og de nye båtene til mellom 1,6 og 2,6 millioner kroner bidrar til å dra opp snittprisen. Det er vel derfor også at statistikken fra Finn viser en snittpris på hele 445.967 kroner.

LES OGSÅ: Prøvekjøring av nyheten Windy Solano 27