Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
Vår Targa 27.1 har allerede gått 2000 nautiske mil. Vi stortrives om bord, selv om det er langt trangere enn i vår forrige båt.
Vår Targa 27.1 har allerede gått 2000 nautiske mil. Vi stortrives om bord, selv om det er langt trangere enn i vår forrige båt.

På oppdrag i ny båt

Siden slutten av juni har vi allerede rukket å få 160 motortimer på vår nye reportasjebåt. 2000 nautiske mil er tilbakelagt så langt i sommer.

Publisert Sist oppdatert

Se bildeserie nederst i artikkelen.
Da reportasjebåten “Båtmagasinet IV” gikk inn i sin niende sesong, var tiden inne for å bytte båt. Vår Viknes 1030 K3 som hadde tjent oss gjennom ca 25.000 nautiske mil siden 2004 fikk nye eiere og vi foretok en nøye overveielse av behovet vårt. Viknesen hadde gått over hele Skandinavia, fra Bodø i Nord til Stockholm i øst. Vi hadde logget 16 turer rundt Jærens rev og åtte turer over Statt.

 

-Det måtte bli en robust og innelukket båt, sier redaksjonssjef Atle Knutsen. Vi satte som krav god bokomfort for to personer og tilfredsstille arbeidsforhold for fotografen. I tillegg ville vi ha en letthåndtert båt for en person i alle situasjoner. Videre var det krav om én utvendig styreposisjon, og helst en liten flybridge slik at vi kom litt opp i høyden. Høy driftssikkerhet var viktig, og derfor har vi blant annet prioritert et dobbelt grovfilter med alarm.

 

Båtmagasinets varemerke

“Båtmagasinet-båten” har siden starten i 1985 vært et varemerke for Båtmagasinet. Den har vært så tilstede ute blant båtfolket at trofaste abonnenter gjerne omtaler den som “båten vår”, noe vi i Båtmagasinet setter stor pris på. Vi har siden starten i 1985 hatt fem reportasjebåter. Den første var en Windy 8600, så ble det en Grand Banks 32 som mange fortsatt husker, et kort mellomspill med en renovert Sunrise 550, og deretter Viknes 1030 K3 fra 2004.

   Ingen av Båtmagasinets tidligere reportasjebåter har vært i så omfattende drift som den nåværende. Den har, foruten de to siste årene, vært brukt året rundt, med base både på Østlandet og i Bergen. Herfra har vi kunnet dekket Hordaland og Rogaland også utenom sommersesongen. Vi har ca 50 prosent av våre abonnenter i disse to fylkene hvor båtlivet er en helårsaktivitet for mange. I disse områdene er også båt det mest effektive og til dels eneste mulige fremkomstmiddelet når man skal drive vår form for reportasjevirksomhet. For oss er reportasjebåten et meget nyttig verktøy for å nå ut til leserne i kjerneområdene på Sørlandet, men ikke minst Vestlandet.

Viknes 1030 K3
Viknes 1030 K3

PENSJONERT: Vår kjære Viknes 1030 K3 nyter nå pensjonistdagene på Vestlandet.

Valgte mindre båt

Valget falt på en Targa 27.1. En vesentlig mindre båt enn vår Viknes, men fortsatt med sjøegenskaper som gjør det mulig å reise på lange tokt.

-Det er en omstilling å skulle gå fra tre rom, bad og kjøkken, til ett rom, et lite bad og resten komprimert i et lite styrhus. Men faktum er at vi har lykkes å utruste båten slik at vi uten problemer kan være ute i flere uker. Byssa er fullt utstyrt, vi har dusj om bord, og tre køyer hvorav den ene fungerer som plass for bager, sier en fornøyd Atle Knutsen.

   Targa er mestere på plassutnyttelse og smarte, solide løsninger. Bordet som skyves opp under taket, den store, nedfellbare oppbevaringsboksen i taket og en mengde smarte stuverom over alt, bord på uteplassen som har egen stuveplass under fordekket, fast plass til fenderne under benkene på flybridge osv.

 

Maksimalt utrustet

Båten er utrustet med tanke på omfattende utstyrstesting året rundt, og vi har utrustet den for å være i forkant av den teknologiske utviklingen som også innhenter oss fritidsbåtfolk. Stadig mer om bord styres av elektronikk, vi omtaler noe av fremtiden i en egen reportasje om Volvo Pentas nye løsninger annet sted i dette nummer. Båtmagasinet har gått over fra en relativt mekanisk båt, til en moderne fritidsbåt med en mengde elektronikk om bord.

 

Utstyr i Båtmagasinets nye båt:
Raymarine E140W hybridtouch samt E90W hybridtouch.

Ekkolodd, HD-digital radar med to hastigheter, Raymarine ST70+ autopilot.
Motor: Volvo Penta D6 370
Digital motorinstrumentering fra Volvo Penta med 7’’ display
Manøvrering: Sleipners nye PJC211 trinnløse baugthruster,
Inverter
Raymarine termisk kamera.
Trådløst internett fra ICE
AIS-mottaker/sender

 

Sikkerhet:

Stasjonær og bærbar VHF.
Redningsflåte
Nødraketter
Drivanker
Termiske overlevelsesdrakter
Redningsvester
Dobbelt grovfilter med vannalarm
Vannalarm i motorrom