Debatt om steppet skrog

Gjennom to artikler har Teknisk Ukeblad sett på steppet skrog, der det er forskjellige meninger, både om steppet skrog og kvalitetskrav til CE-merking. Hva mener du, og hva er din erfaring?

Publisert Sist oppdatert

Windy sier til Teknisk Ukeblad (TU) at de er skeptiske til steppet skrog. Teknisk sjef Kai Hovde, sier at de av ulike årsaker har valgt å holde seg til det mer tradisjonelle og trauste V-skroget, mens administrerende direktør Morten Haakstad i Windy Boats sier rett ut at de er skeptiske til stepskrog. Diskusjonen er nå oppe etter den tragiske båtulykken i sommer der Kiwi-gründer Per Erik Burud og to andre personer omkom.

I siste nummer av TU har Bård Eker i Hydrolift invitert ut til en prøvetur med steppet stepskrog.

– Stepskrog er bedre enn usteppet skrog, og det er ikke stepskrog i seg selv som avgjør manøvereringsegenskapene, sier Bård Eker til TU.

Se film av Hydrolift S24 Diablo i fart (teksten fortsetter under filmen):

Han mener det er vanskelig å sette fingeren på hva det er som får båten til å tverre, og at stepskrog er uovertruffent fordi det gir mindre friksjon i vannet. Tverring vil si at akterenden brått slipper med resultat av at personer om bord kan kastres ut. Eker mener at ingen har klart å tverre en Hydrolift-båt.

Båten som Burud kjørte var en Goldfish 29-fots RIB.  Bård Eker stiller spørsmål om CE-merkingen er hensiktsmessig slik den er i dag.

– Vi vil ha en uavhengig part som godkjenner for oss, sier Eker til TU. Til bladet sier designer av Goldfish, Pål Sollie, at de har gjennomført alle sine tester i henhold til forskriftene.

LES ALT OM CE-MERKING

– Få tester dem så godt som oss, sier han. Fredrik Bolstad i Goldfish Boats som har ansvar for CE-merking, sier til TU at de ikke bruker en ekstern tredjepart til testene.

– Vi har dyktige testførere og følger prosedyrene som er foreskrevet, sier Bolstad til TU.  En av Goldfish sine båter, en 36 fots RIB, var også involvert i en dødsulykke utenfor Holmestrand i mai i fjor. De overlevende har forklart at ulykken inntraff da båtføreren tok en svært krapp sving i høy hastighet. Her vil Forsvarsdepartementet offentliggjøre en rapport om ikke lenge.

Hva mener du om steppet skrog og CE-sertifisering? Bruk kommentarfeltet under eller Båtliv på Facebook for å dele dine meninger.